KLACHTENKOMPAS.NL OFFLINE

Klachtenkompas.nl is donderdag 30 oktober jongstleden door ons offline gehaald. Donderdagmiddag zijn wij gewaarschuwd voor een kritiek securitylek dat alle Drupal-gebaseerde websites treft. Dit is ook het systeem waarop Klachtenkompas.nl functioneert.

Of Klachtenkompas.nl ook daadwerkelijk is getroffen is onduidelijk. Desalniettemin is ons aanbevolen voorzorgsmaatregelen te nemen en die aanbeveling nemen wij ter harte.

Onze intentie is om woensdag 5 november weer voor iedereen bereikbaar te zijn.

Vraag en antwoord
Zijn jullie gehackt?Wereldwijd zijn door hackers aanvallen uitgevoerd op het type systeem waar Klachtenkompas op draait. We kunnen niet met zekerheid vaststellen of we wel of niet zijn gehackt. Uit voorzorg hebben we het systeem daarom offline gezet.
Welke gegevens die privacygevoelig zijn, zijn mogelijk gestolen en wat is het risico daarvan?We kunnen niet vaststellen dat gegevens gestolen zijn, maar kunnen dit ook niet met zekerheid uitsluiten. Uit voorzorg hebben we het systeem daarom offline gezet en we adviseren u om uw wachtwoord aan te passen.
Blijft de klacht die ik heb geplaatst wel in het systeem?We werken aan een oplossing met behoud van alle klachten.
Wanneer is Klachtenkompas.nl weer bereikbaar?We streven ernaar om uiterlijk woensdag 5 november weer bereikbaar/online te zijn.
Waarom moeten jullie een week lang offline?Het systeem van Klachtenkompas.nl is dusdanig omvangrijk en complex dat we in alle zorgvuldigheid onze maatregelen willen doorvoeren.
Wordt er door het bedrijf waar ik een actuele klacht over heb aan mijn klacht gewerkt?Bedrijven hebben geen toegang tot klachtenkompas.nl.
Waar moet ik mijn wachtwoord aanpassen?Als u uw gebruikersnaam en wachtwoord voor Klachtenkompas ook elders gebruikt, adviseren wij u uw wachtwoord daar zo spoedig mogelijk te wijzigen. Als u straks weer gebruik maakt van Klachtenkompas.nl, zult u ook worden gevraagd om op onze website een nieuw wachtwoord aan te maken.
Moet ik ook het wachtwoord van mijn CB-account aanpassen, ook als deze anders was?Als u voor uw CB-account een ander wachtwoord gebruikt, hoeft u dit niet aan te passen. De website van de Consumentenbond draait op een ander systeem. Meer over veilige wachtwoorden: http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/veilig-online/privacy-op-internet/