Klacht ABN AMRO: 148% verhoging bankkosten

Klachtnummer
# 469018
Gebruiker
R. Kleingeld
Datum
3 reacties

Details

De klacht

Tarieven voor mijn bankproducten is per 1-10-2020 met 148% verhoogd een werkgevers korting is ook vervallen. Telefonisch contact heeft gaf alleen maar aan dat ik producten kon laten vervallen.
Ik ben nu bezig met de overgang naar andere bank, dus vervalt alles. Vraag me toch af wie daar over concurrentie strategie gaat ik denk dat ik niet enigste ben die nu bezig is met overgaan naar andere bank.

De oplossing

Een normale tariefsverhoging die in lijn is met de kosten die ze voor mij maken. En onze 40 jaar lange relatie bevestigd, i.p.v. onpersoonlijke snelle winst.

3 reacties

  1. Auteur
    ABN AMRO
    Datum
    Beste heer, mevrouw Kleingeld,

    Fijn dat u de moeite heeft genomen uw onvrede te uiten. Ik kan me indenken dat u het vervelend vindt wanneer de maandelijkse kosten vanaf oktober voor u omhoog zullen gaan. Graag leg ik u uit hoe we tot de besluit zijn gekomen.

    Op dit moment hebben onze klanten de keuze uit 3 betaalpakketten. Helaas blijkt dat deze betaalpakketten te complex zijn om simpel en snel uit aan de klant uit te leggen. Klanten geven in onderzoeken aan de betaalpakketten ingewikkeld te vinden. Zij kunnen niet gemakkelijk zien welke producten in het pakket zitten en wat zij ervoor moeten betalen.

    De prijzen van de 3 betaalpakketten en onderliggende betaalproducten zijn niet transparant en lastig uitlegbaar. Bijvoorbeeld; Als 3 klanten dezelfde betaalproducten hebben maar een ander betaalpakket, dan betalen zij elk een andere prijs voor hun betaalproducten.

    Ook speelt het mee dat bij het opheffen van betaalproducten het betaalpakket niet mee verandert. Hierdoor blijven klanten soms in een te duur betaalpakket zitten. Daarnaast wordt niet altijd de juiste prijs getoond bij het aanvragen van een extra product, omdat dit per klantsituatie kan verschillen.

    In het nieuwe BasisPakket Betalen zit één betaalrekening, één betaalpas en toegang tot online bankieren. Dit betaalpakket wordt het pakket voor al onze particuliere betaalklanten. Daarnaast kunt u zelf bepalen welke andere betaalproducten nodig en handig zijn in zijn situatie.

    Dat de tarieven los van het nieuwe BasisPakket ook stijgen heeft verschillende redenen. Zo zijn we verplicht om te voldoen aan wet- en regelgeving. Denk hierbij aan het bestrijden van financiële criminaliteit. Ook bieden we onze klanten verschillende manieren om hun bankzaken te regelen, via kantoor, telefonisch, of via de digitale weg. Daarnaast brengen huidige mogelijkheden kosten met zich mee en moeten we ondertussen investeren in het ontwikkelen van nieuwe en betere betaalproducten en -diensten. Al deze mogelijkheden brengen kosten met zich mee waarvan een deel via de maandbijdrage aan de klant wordt doorberekend.

    Gezien de verhoging in de maandbijdragen, raden we klanten inderdaad aan om na te gaan of al uw huidige producten en diensten allemaal nog relevant zijn. We zien namelijk vaak dat klanten ook producten en diensten afnemen waar kosten voor worden gerekend terwijl het betreffende product of dienst niet gebruikt wordt.

    Ik kan er niet voor zorgen dat de tarieven niet veranderen in oktober. Wel noteren we alle feedback die we over deze wijziging ontvangen.

    Dat u hierdoor uw rekeningen wilt opzeggen, vind ik erg jammer maar ik respecteer uw besluit. Mocht u vragen hebben over het opheffen van producten, beantwoord ik deze graag.

    Met vriendelijke groet,

    Elvira
    ABN AMRO Webcare
  2. Auteur
    R. Kleingeld
    Datum
    Ben bezig met overgang naar andere bank die zelfde pakket voor 48% meer kan bieden. Dat is beter dan een ongenuanceerde 148% van de ABN-AMRO. Jammer dat een 40 jaar relatie zo verloren gaat.
  3. Auteur
    ABN AMRO
    Datum
    Beste heer, mevrouw Kleingeld,


    Jammer om te lezen dat u afscheidt neemt van ons. Maar het is goed dat u een bank heeft gevonden waarbij u tegen lagere kosten kunt bankieren. Hopelijk doet dat niet tekort aan uw andere wensen waaraan een bank volgens u moet voldoen.

    Wanneer u vragen heeft over uw overstap kunt u ons 24/7 bereiken op +31 10 241 17 20 of via social media.


    Met vriendelijke groet,

    Eva
    ABN AMRO Webcare

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen