Goedemiddag HBR05,
Hartelijk dank voor uw toelichting. Ik begrijp de situatie nu een stuk beter. Ik geef u graag een toelichting over Etsy, Worldpay, iDEAL en oplichting via internet.
Etsy is een beursgenoteerd bedrijf en een online marktplaats voor handgemaakte en vintage producten. Dit betekent dat zij een platform bieden voor derden om producten te koop aan te bieden. Hierbij treedt Etsy op als een tussenpartij tussen aanbieder (verkoper) en koper.
Omdat Etsy een Amerikaans bedrijf is, maken zij ook weer gebruik van een tussenpartij voor het ontvangen van betalingen vanuit het buitenland. Dit is Worldpay.
WorldPay is een van de 15 Collecterende Payment Service Providers in Nederland. Het bedrijf biedt online betaaloplossingen voor grote internationale ondernemingen.
Wanneer iemand in Nederland een aankoop doet bij een aanbieder die via Etsy iets te koop heeft staan, dan wordt er in eerste instantie betaald aan de rekening van WorldPay (bij ABN AMRO), die vervolgens het geld doorboeken naar de rekening van Etsy, waarna die weer verzorgen dat het geld bij de verkoper terecht komt.
In hoeverre Etsy waarborgen heeft of controle uitvoert op de betrouwbaarheid van verkopers via haar platform daar heeft de bank geen zicht op. Ook is Etsy zelf dus geen klant van de bank. Alleen de Payment Service Provider waar de betalingen van Nederlandse kopers op Etsy aan betalen is klant bij ons.
Op het moment dat er via iDEAL wordt betaald is er voor de bank geen mogelijkheid om een betaling terug te halen. Deze mogelijkheid bestaat wel op het moment dat er via een Creditcard betaald wordt. Daarom zal in geval van een niet geleverd product ICS wel kunnen verzorgen dat een aankoopbedrag teruggehaald wordt op basis van hun aflevergarantie (zie https://bit.ly/3RkcKB2 ) maar kan een bank dit niet wanneer er via iDEAL is betaald.
Wanneer er is betaald en er vervolgens (bewust) geen levering of terugbetaling plaatsvindt, is er sprake van oplichting. U kan in zo'n situatie aangifte doen bij de politie. Ook kan u contact zoeken met het platform (Etsy) om met hen in gesprek te gaan over maatregelen tegen de malafide aanbieder op het platform.
Daarnaast kan u, na het doen van aangifte, contact opnemen met de bank waarvan u heeft overgemaakt om te overleggen of er gebruik kan worden gemaakt van de procedure NAW Gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude. U leest hierover meer via de website van de Consumentenbond: https://bit.ly/3XNsQW9
Helaas heeft de bank dus geen mogelijkheden om een betaling via iDEAL die gericht is aan (een verkoper op) Etsy terug te halen, noch om stappen te ondernemen om het gebruik van de rekening van de Payment Service Provider te beperken of te beeindigen.
Hopelijk heeft u door deze toelichting een goed beeld van hoe een betaling aan Etsy tot stand komt en is voor u duidelijk dat het rekeningnummer niet toebehoort aan een oplichter, maar een een betalingsverwerker die de betaaloptie via iDEAL verzorgt voor het platform (Etsy) waarop helaas ook oplichters actief kunnen zijn.
Mijn advies is om, indien u online aankopen doet, zo veel mogelijk gebruik te maken van een Creditcard zodat, indien blijkt dat u met een oplichter van doen heeft, u de mogelijkheden heeft om via ICS de betaling te laten terugdraaien.
Mochten er nog aanvullende vragen zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag. Als de zaak helemaal helder is voor u dan nodig ik uit om de klacht te sluiten.
Met vriendelijke groet,
Floris
ABN AMRO Webcare