Klacht ABN AMRO: afwijzing lening

Peperbus

Omdat onze auto plotseling de geest gaf en wij direct een nieuwe nodig hebben voor ons werk wilden wij hiervoor bij de ABN AMRO een lening afsluiten van 20.000 euro. Op hun website waar je online een lening kunt afsluiten zagen we dat wij zelfs het 5-voudige (120.000 euro) van dit bedrag zouden moeten kunnen lenen. De reactie van de ABN AMRO op onze aanvraag was echter bespottelijk.

Onze aanvraag duurde langer dan de beloofde 3 werkdagen. Na eerst kwijt te zijn geraakt en daarna per ongeluk op 'zakelijke lening' te zijn gezet, werd onze aanvraag pas na meer dan anderhalve week met een standaardmail afgewezen. Bij telefonische navraag gaf een medewerker aan dat de beoordelaar de 'zaak' van mijn vrouw instabiel en onbetrouwbaar vond. Dit kwam door de goodwill.

Zelfs onze accountant viel van deze reactie van zijn stoel. Mijn vrouw heeft een verloskundigenpraktijk die al sinds 1993 (dus meer dan 25 jaar!) zeer stabiel draait en de betreffende goodwill is al begin 2018 volledig ingelost. Wij vermoedden dat er niet goed gekeken is naar de gegevens en wilden graag in contact komen met deze beoordelaar. Direct contact was echter niet mogelijk; bedrijfspolicy volgens de medewerker.
De medewerker die zelf overigens aangaf geen verstand van deze materie te hebben heeft voor ons doorgeven aan deze beoordelaar dat wij of onze accountant deze aanvullende stukken konden tonen maar het antwoord was star en resoluut. Hij gaf via de medewerker terug dat hij deze niet hoefde te zien; “Hij was expert in dit soort zaken en had voldoende informatie.”

Wij hebben van alles voorgesteld; persoonlijk langs kantoor te komen met extra jaarcijfers, het certificaat van de goodwill-inlossing, eventueel mét onze accountant... Zelfs een nieuwe aanvraag met een lager leenbedrag zou niets uitmaken volgens de medewerker. Nieuwe aanvragen worden door dezelfde beoordelaar in behandeling genomen en deze zou hem direct afwijzen vanwege de eerste aanvraag.

Deze hele gang van zaken stelt ons diep teleur. Mijn vrouw is al sinds haar 15e klant bij de ABN AMRO, heeft zowel haar prive-, als zakelijke rekeningen daar, en sinds ons samenzijn is daar 15 jaar geleden de gezamenlijke rekening ook nog bij gekomen maar we overwegen nu over te stappen naar een andere bank.

De stukken inzien!

ABN AMRO
    Beste Peperbus,

Ik begrijp dat er bij de aanvraag van de Lening wat zaken fijn fout gegaan waardoor de afhandeling langer heeft geduurd dan normaal. Mijn excuses hiervoor. Tevens begrijp ik dat de Lening is afgekeurd en dat jullie het niet eens zijn met de opgegeven reden.

Om de hele aanvraag nogmaals onder de loep te nemen heb ik een officiële klacht geregistreerd. Onze klachtenafdeling pakt dit zo snel mogelijk op en neemt contact met jullie op. Jullie ontvangen per post een bevestiging dat de klacht in behandeling is.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Rick
    ABN AMRO Webcare
    Peperbus
    Per post hebben wij nu (13 feb) nog steeds niets ontvangen ook geen afwijzing of acceptatie. Wel zijn wij gebeld. Onze aanvraag zou nogmaals beoordeeld worden masr dit is blijkbaar door dezelfde persoon gedaan die wij blijkbaar iets misdaan hebben.
    De betrouwbaarheid van de praktijk en de goodwill waren inderdaad geen probleem meer.

Ditmaal was het inkomen van een eigen zaak geen inkomen ??? ABN AMRO heeft ons nota bene zelf een hypotheek verstrekt op dit inkomen.

De beoordeling bij ABN AMRO is voor ons nog steeds gehuld in mystiek waarbij de bank zich geenszins verplicht voelt openheid te toben of zelfs eenduidige regelgeving te handteren.

Onze lening hebben wij inmiddels elders gevonden en onze hypotheek was al overgesloten. Op korte termijn zullen onze rekeningen bij de ABN AMRO door deze hele klantonvriendelijke kwestie onverminderd opgeheven worden.
    ABN AMRO
    Beste Peperbus,

Ik heb begrepen dat er op 8 februari telefonisch contact is opgenomen over de afwijzing van de lening.
    Bij de beoordeling van een leenaanvraag worden de beoordelaars gehouden aan de acceptatiecriteria die wij als bank hanteren. Op die manier willen wij iedere persoonlijke voor- of afkeur voorkomen en al onze klanten op een gelijkwaardige manier beoordelen.

Ik betreur het feit dat u de lening niet bij ons heeft kunnen sluiten en dat u zich hierdoor genoodzaakt voelt om dit bij een andere partij onder te brengen. Tevens kan het nooit de bedoeling zijn geweest u op enige manier klantonvriendelijk te bejegenen. Het spijt mij oprecht dat dit voor uw gevoel toch gebeurd is.
    Zoals wij in ons vorige bericht hebben aangegeven hebben wij een klacht geregistreerd over de gang van zaken omtrent de leenaanvraag. Omdat u het niet eens bent met de uitkomst hiervan heeft u de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de uitkomst.

Mocht ik hierin nog iets voor u kunnen betekenen dan hoor ik dat graag!

Rob
    ABN AMRO Webcare

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?