Klacht ABN AMRO: Betalingen/overmakingen in het weekend worden niet verwerkt

?_?88

Graag hoor ik wanneer de ABN/Amro het mogelijk maakt dat betalingen in het weekend verwerkt worden. Ik ben klant bij de ABN AMRO, zij hebben in 2014 de volgende reactie op dezelfde klacht geplaatst. Een overboeking binnen ABN AMRO, wordt direct verwerkt. Wanneer er naar een andere bank wordt overgeboekt, neemt dit 1 √° 2 werkdagen in beslag. Er wordt dan van een derde partij gebruik gemaakt die het betalingsverkeer tussen de banken regelt. Deze is alleen actief op werkdagen. Deze "geheimzinnige" derde partij is toch een bedrijf die door alle nederlandse banken wordt beheerd...? Het zal toch niet betekenen dat internationale transacties (bv. aandelenhandel) ook in het weekend stilliggen omdat deze "derde partij" alleen actie is op werkdagen, we hebben het hier over computers die in te regelen zijn. Waarom dit voor particuliere klanten niet geregeld kan worden is mij een raadsel... is dit de manier om het consumenten vertrouwen te verbeteren? Ik hoop op een serieus antwoord

ABN AMRO
    Geachte heer, mevrouw,
    Goed dat u via deze weg uw vraag stelt. De beschrijving die wij u in het verleden hebben gegeven, is nog steeds van toepassing op het betalingsverkeer. Ik kan me goed voorstellen dat u aan de hand van de uitleg nog vraagtekens heeft over hoe dit precies is geregeld en door wie. Ik geef u daar graag meer informatie over. Alle betalingen die u doet tussen twee verschillende banken, worden verwerkt door een Europese betalingsverwerker: Equens. Deze betalingsverwerker is verantwoordelijk voor de verwerking van alle binnenlandse en buitenlandse betalingen. In het weekend en op feestdagen is de betalingsverwerker gesloten. Dit heeft dus als gevolg, dat er in het weekend en tijdens feestdagen geen betalingsverkeer is tussen verschillende banken. Meer informatie over Equens vindt u hier: http://bit.ly/1SDBPCR. Ik begrijp heel goed dat u liever ziet dat er in het weekend betalingsverkeer is. Die mening wordt door vele mensen gedeeld. Daar zijn wij ons van bewust. Wij hopen dat hier in de toekomst verandering in zal komen. Ik zet de verwerkingstijd van het betalingsverkeer nog even voor u op een rijtje:
    Doet u een betaling naar een ABN AMRO rekening?
    Dan is uw betaling direct zichtbaar op deze rekening. Deze betalingen verwerken wij zonder tussenkomst van de betalingsverwerker.
    Doet u een betaling naar een rekeningnummer van een andere bank tijdens werkdagen?
    Dan boeken wij deze betaling via de betalingsverwerker over naar de andere bank. De verwerking van deze betaling duurt maximaal twee werkdagen.
    Ik hoop uw vraag hiermee beantwoord te hebben. Mocht u hier nog vragen over hebben, dan help ik u graag verder. Als u het prettig vindt om hier telefonische toelichting over te krijgen, dan bel ik u op. U kunt in dit geval een tijdsperiode doorgeven wanneer u tijdens werkdagen bereikbaar bent. Met vriendelijke groet, ABN AMRO Webcare
    Mw. L. Salama
    ?_?88
    Dag mevrouw Salama, Dank voor uw snelle reactie. De ABN AMRO zal zeker invloed hebben op het beleid van Equens. Maar mijn vragen zijn nog niet beantwoord. Want betekent dit toch niet dat internationale transacties (bv. aandelenhandel) ook in het weekend stilliggen omdat deze "derde partij" alleen actief is op werkdagen ?? Ik ga er van uit dat dit niet het geval is. Waarom dit voor particuliere klanten niet geregeld kan worden is mij nog steeds een raadsel, prioriteiten stellen wellicht?
    ABN AMRO
    Beste heer, mevrouw, Bedankt voor uw toelichting. Ik kan u vertellen dat ABN AMRO geen enkele invloed kan uitoefenen op het beleid van Equens. U vraagt of internationale transacties en aandelenhandel in het weekend stil liggen. Ja, dat is het geval. In het weekend worden SEPA betalingen en internationale overboekingen niet verwerkt. Dit is namelijk afhankelijk Equens. De beurzen zijn ook gesloten in het weekend. Aandelentransacties gebeuren dus alleen op werkdagen. Er kunnen wel orders opgegeven worden, net als overboekingen. De verwerking vindt echter pas plaats na het weekend. De aandelenhandel is echter niet afhankelijk van Equens. Met vriendelijke groet, ABN AMRO Webcare
    Mw. L. Salama

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?