Opgelost door ABN AMRO: Coulance betaling bij frauduleuze betaling OZB

content Opgelost
J.H. Jansen

Goedenmiddag, ik verzorg de financiele administratie van een client via Humanitas te Doetinchem. Vorige week zag ik dat een restantbetaling OZB aan Gemeente Doetinchem naar een verkeerd rekeningnr. geboekt is. Ik heb toen meteen de ABN Amro gebeld met de melding dat het hier fraude betrof, want Mw.(G. Stoltenborg-Jolink) had het rekeningnr. begunstigde in de omschrijvingsrubriek van de acceptgiro vermeld. De rubriek rek.nr. begunstigde had ze abusievelijk in niet ingevuld. Deze week kreeg Mevr. schriftelijk antwoord dat het bedrag inderdaad naar een verkeerd rekeningnr. geboekt is en dat de fout bij Mevr. lag. De bank had al geprobeerd het geld terug te halen, maar dat was niet gelukt (dossiernr. op de brief: 2-999-00-13918) en Mevr. kan fluiten naar het geld. Nu mijn klacht:

1) er had toch minimaal wel even een copie van de acceptgiro bij bovengenoemde brief kunnen zitten, dan kan Mevr. iig even haar handschrift controleren. Sterker nog, bij doorvragen aan de medewerker helpdesk van de ABN Amro bleek het handschrift van de ingevulde omschrijvingsregel en de regel rekeningnr. begunstigde te verschillen. Dus zeer ws. sprake van fraude.

2) Mevr. heeft iig recht op de NAW gegevens van de begunstigde, dan kan zij zelf de begunstigde in gebreke stellen. Waarom wordt dit niet voorgesteld of gedaan door de medewerker van de helpdesk. M.i. twee juridisch grote fouten, waarmee we uiteindelijk naar het gerecht stappen.

3) Ik vind, en dat zal de rechter ook vinden dat er reden is tot coulance. Buiten haar schuld om is er fraude gepleegde met de betaalopdracht en daar hoeft zij toch niet geheel voor op te draaien. Zij heeft idd. een foutje gemaakt door het rekeningnr. begunstigde in de omschrijvingsregel te vermelden, maar daar is op een schandalige manier misbruik van gemaakt. (mijn idee is dat er een rotte appel op het betalingscentrum zit: die fout ingevulde acceptgiro's worden er natuurlijk ergens uitgegooid, en daar is dan door een kwaadwillende heel eenvoudig een (eigen) rekeningnr. te vermelden, ook al omdat mevrouw vergeten was deze rubriek in de vullen).

Graag vernemen wij zo snel mogelijk wat uw standpunt in dit verhaal is. Maar vergeet niet dat Mevr. behoorlijk boos is en verdere stappen gaat ondernemen.

Vr.gr
medew. Humanitas Doetinchem

1)Graag de NAW gegevens van de (foutieve) begunstige verstrekken
2)Een coulancebetaling mbt. het verloren gegane bedrag van 334,- euro verstrekken.
Na aangifte bij de politie door Mw. Stoltenborg wordt het onderzoek verder voortgezet. Mocht het bedrag niet teruggehaald worden bij fraudeur, dan is er evt. sprake van een coulance betaling.

ABN AMRO
    Beste J.H. Jansen,

Ik begrijp dat dit een vervelende situatie betreft.

In verband met privacy gevoelige informatie nemen we maandag graag telefonisch contact met u op. We kijken dan graag samen met u naar een oplossing.

Graag verneem ik van u wanneer u het beste bereikbaar bent.

ABN AMRO Bank N.V.

Mw. F. Kamsma

Hallo,

maandag om 11.OO uur is prima

Vriendelijke groet,
    John Jansen
    ABN AMRO
    Beste heer Jansen,

Hartelijk dank voor het gesprek. Zoals afgesproken wachten jullie de post af van de afdeling af die het onderzoek afhandelt.

Mochten er nog vragen zijn wat betreft het proces, laat het ons weten. Inhoudelijke kwesties kunnen het beste direct met aan de fraude afdeling worden voorgelegd.

Voor nu sluit het de dialoog via dit forum. Uiteraard kunt u altijd een nieuw bericht plaatsen.

Vriendelijke groeten,

E. van der Struijk
    ABN AMRO Webcare

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?