Klacht ABN AMRO: de abn amro bank heeft diefstal mogelijk gemaakt.

Klachtnummer
# 639740
Gebruiker
GaveMango#787
Datum
1 reactie

Details

Klacht

Mijn klacht is als volgt,
Op 8 Juli 2022 heb ik voor mijn dochter die 17 jaar is een jongeren groeirekening geopend om het spaargeld van de kinderbonusrekening daar op te kunnen storten om daarvan haar studie te betalen.
Dit geld is mijn eigen geld, welke ik op een apparte rekening heb willen zetten, om hiermee de studie van mijn dochter te kunnen betalen.
Op 6 November 2022 blijkt dat mijn ex-man!! het bedrag van 8498,50 euro van deze rekening heeft afgehaald, dat naar zijn prive rekening heeft overgemaakt, en ik nu verder niet weet waar dat geld is gebleven. Uw bank is op de hoogte dat ik duurzaam gescheiden van mijn ex-man leef, en onze geldstromen volledig gescheiden zijn.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat een ex-man waar ik al anderhalf jaar geleden van gescheiden ben, uberhaupt aan deze rekening ( die ik heb geopend voor mijn dochter) kan komen en het geld er van af kan halen zonder mijn weten, zonder mijn toestemming.
Ik vind het ronduit schandalig dat jullie het mogelijk hebben gemaakt dat dit heeft kunnen gebeuren en ik stel jullie hiervoor ook aansprakelijk, wat als ik nog extra eigen geld erop had gezet, dan had hij dat ook kunnen stelen, want dat is het...diefstal!! Klaarblijkelijk hebben jullie de systemen niet op orde, en kunnen niet de privacy waarborgen waarop iedere rekeninghouder mag vertrouwen. Ook heeft u niet de moeite genomen contact met mij op te nemen voordat de toegang tot de rekening aan mijn ex-man vertrekt is.

Verder is uw Wwft en KYC controle niet op orde in dit klantendossier, want ogenschijnlijk laat u het toe dat een derde met jullie goedvinden een complete rekening kan plunderen, terwijl er toch een melding moet ontstaan aan jullie zijde wanneer iemand toegang krijgt tot een rekening en dan het volledige bedrag overboekt naar een andere rekening, die enkel op naam staat van hemzelf.
De kranten staan vol van bankafdelingen die zich bezighouden met compliance, maar een dergelijk gevan van fraude/witwassen/diefstal die door jullie zelf gefaciliteerd wordt, kan dan niet door jullie controlesystemen opgespoord en tegengehouden worden? Het lijkt mij duidelijk dat dit nooit had kunnen gebeuren als jullie systemen op orde waren.
Ik heb nu totaal geen zicht meer waar het geld is of wat ermee gedaan wordt, en mijn ex wil verder geen informatie verschaffen over het doel en locatie van dit geld.
Ik neem dit zeer hoog op, en eis van jullie dat dit geld terug komt op de rekening van mijn dochter!

Gewenste oplossing

Ik wil dat ze verantwoordelijkheid nemen voor hun fout in het systeem, dat zij het mogelijk hebben gemaakt dat dit heeft kunnen gebeuren.
En dat ze ervoor gaan zorgen dat het weggesluisde geld terug komt op de rekening van mijn dochter.

1 reactie

  1. Auteur
    ABN AMRO
    Datum
    Goedemiddag GaveMango#787,

    Ten eerste hartelijk dank voor uw bericht op dit forum.

    Ik begrijp dat dit een ontzettende vervelende situatie is. Zoals ik uw bericht goed lees is er in het verleden een KinderBonusspaarrekening geopend voor uw minderjarige dochter. Hier is de gedurende tijd een bedrag op gespaard. Omdat u en uw ex- partner de wettelijke vertegenwoordigers zijn van uw dochter hebben jullie beiden toegang tot de rekening van uw dochter. Totdat uw dochter 18 jaar is en meerderjarig. Zoals u aangeeft is er vorig jaar er een Jongerengroeirekening geopend voor uw dochter. Ook deze rekening is toegankelijk voor uw en de vader omdat jullie beide bankieren bij ABN AMRO.
    Met jullie eigen betaalpas hebben jullie toegang dat jullie eigen rekening maar ook toegang tot de rekeningen van uw dochter. Dit kunnen wij niet van elkaar scheiden.

    Ik vind het uitermate vervelend dat het bedrag van de rekening is afgeschreven. Helaas kunnen wij dit ook niet terugboeken.

    Hopelijk kunt u in gesprek komen met uw ex-partner om na te gaan waar het geld momenteel is gebleven. Wellicht is er een goede verklaring. Want tenslotte is het voor jullie dochter en ik begrijp dat u zich daar nu zorgen om maakt.

    Mijn excuses dat wij als bank hierin niks kunnen betekenen. Hopelijk kunt u op kort termijn in gesprek komen met uw ex-partner hierover zodat uw dochter alsnog de studie kan volgen die ze voor ogen heeft.

    Met vriendelijke groet,

    Jeremy
    ABN AMRO Webcare

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen