Klacht ABN AMRO: Dominante houding ABN m.b.t. identificatie.

sad Niet opgelost
cowboycot

Verplicht legitimeren betaalrekening: telefonisch aangegeven dat ik - als 65-plusser - niet over een smartphone beschik en derhalve de instructies niet kan opvolgen (QR-code app downloaden, ID fotograferen + een selfie maken en alles via de ABN-app doorsturen).
Ik verricht alleen vanachter de PC betalingen met een e.dentifier2: dus waarom is een selfie dan nodig als toch niemand mijn gezicht ziet ? Alleen om te kijken of mijn ID inderdaad wel van mij is ?
Of ik langs kon komen bij een filiaal: dat is circa 30 minuten rijden + parkeergeld betalen aldaar + het feit dat het gesprek (?) ongeveer 60 minuten zou gaan duren (om een ID te tonen ???). Daarbij komt ook nog dat ik hartpatiënt ben met ademhalingsproblemen (bovenste luchtwegen) en soms maar heel kort een mondkapje op kan hebben.
Begrijpen doe ik het niet, want in het verleden heb ik mij al moeten legitimeren voor een pensioenspaarrekening (fiscale rekening).
Gelezen dat sommige klanten van ABN onder druk zijn gezet door de mededeling dat anders hun rekening door ABN opgeheven wordt. In paniek heb ik de spaarrekening leeggehaald en gesloten en ook de betaalrekening bijna geheel leeg gehaald. De fiscale rekening mag ABN sowieso niet opheffen, maar ik ben benieuwd wat ze met de betaalrekening gaan doen. (Deze is nota bene door mij geopend om de pensioenspaarrekening online te kunnen bekijken omdat de papierenafschriften niet meer werden geleverd door ABN).
Is dit de bedoeling van ABN om mensen weg te jagen door geen alternatief aan te bieden, vanwege klantonvriendelijkheid en niet meedenken met de klant ?
Overigens diverse malen geprobeerd telefonisch antwoorden te verkrijgen, maar tot 2x toe halverwege het gesprek de verbinding verbroken.
Ben ik te lastig, omdat ik ouder en gehandicapt ben: dan maar geen ABN. Belachelijke mentaliteit.

Alternatief of definitief sluiten van betaalrekening, maar dan wel papieren overzicht (of online inzicht) m.b.t. de fiscale pensioenspaarrekening.

ABN AMRO
    Goedemiddag de heer/mevrouw,

Allereerst vind ik het erg vervelend om te lezen dat het voor u niet mogelijk is om uw ID kaart bij ons aan te leveren en dat wij het u nog niet duidelijk genoeg hebben kunnen uitleggen waarom dit voor ons en voor u belangrijk is.

Waarom is het belangrijk uw ID aan te leveren?
    Om bijvoorbeeld te voorkomen dat uw rekening wordt misbruikt. Want met de juiste ID’s en andere persoonsgegevens van onze klanten weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden. Zo strijden we samen tegen financiële criminaliteit. Ook moeten we volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) onze klanten identificeren.

Het ID kan ook worden aangeleverd op een smartphone van iemand anders. Mogelijk kan iemand u hierbij helpen.
    Mocht dit niet lukken dan kunnen we u hierbij helpen op een kantoor.
    Maak hier van te voren een afspraak voor. Mijn collega's helpen u graag om het proces alsnog veilig en goed uit te voeren.

Voor hulp belt u ons dan op 088 2262613. Onze Servicedesk Persoonsgegevens is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en zaterdag van 09.00 tot 17.30 uur (gesloten op zon- en feestdagen). We helpen u graag.

Bas
    ABN AMRO Webcare
    cowboycot
    Dit is geen probleem gerichte oplossing, maar een herhaling van wat ik al weet (en wat dus niet gaat; o.a. telefonisch contact verloopt alles behalve goed en een uur uittrekken op een kantoortje om slechts een ID te tonen is belachelijk).
    En dat bedoel ik dus. Geen inlevingsvermogen.
    ID is bij de wet overigens niet verplicht, dat maakt u ervan. De wet verplicht de bank het witwassen tegen te gaan, etc., maar dat heeft niets uitstaande met het feit de klanten te verplichten zich te legitimeren. Hier zijn al juridische over gedaan en deze ga ik niet herhalen.
    Nogmaals: ik gebruik de betaalrekening alleen voor het online kunnen volgen, cq. bekijken van de (fiscale) pensioenspaarrekening (omdat papieren afschriften niet meer gegeven worden - ook zo iets) en betaal hier nota bene iedere maand 1,50 voor.
    Mijn rekening kan verder niet misbruikt (meer) worden, aangezien hier verder (behoudens de maandelijkse "contributie") geen gelden en/of limieten op staan, resp. aan verbonden zijn. Dus die 18 euro mogen ze van mij proberen te hacken.
    Ik maak hier verder geen woorden meer over vuil. Ik zal blij zijn als de pensioenspaarrekening binnenkort omgezet kan worden in een lijfrente en dan zijn we (hopelijk) van elkaars gezeur af.
    Verder ook een prettig begin 2022 toegewenst.
    ABN AMRO
    Goedemiddag de heer/mevrouw,

De verbinding hoort uiteraard niet verbroken te worden. Dit is niet een terugkerend probleem, uiteraraard wel excuus hiervoor. Dit hoort niet. Mijn advies is dan ook nogmaals onze servicedesk te bellen en om hulp te vragen bij dit proces. Mijn collega's helpen u hier graag bij.

Het geplande uur is vooral bedoelt voor de administratie die mijn collega op het kantoor moet uitvoeren. U zelf hoeft het volledige uur bij de afspraak aanwezig te zijn. Opnieuw een afspraak maken blijft een optie.

Op deze manier voldoen wij aan de wet. Wij helpen u graag wanneer u vastloopt in het proces. Dit kan via onze servicedesk of tijdens een afspraak op ons kantoor.

Mocht u vragen hebben over uw pensioenspaarrekening neem dan contact op met onze afdeling pensioen via: 0900 - 92 15 (gebruikelijke belkosten).

Bas
    ABN AMRO Webcare

Het blijft triest.

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?