Klacht ABN AMRO: Internetbankieren onder bewind

G

Je wilt uit de schulden komen en neemt een vrijwillig bewind in de handen. Dat gaat gelukkig allemaal goed. Je krijgt een beheer en leefgeld rekening bij de ABN Amro. Helaas geen ABN amro bank in de buurt dus saldo checken enz via de bank gaat niet lukken. De bewindvoerder kan wel alles bijhouden en dat kan ik dan ook inzien, maar alles loopt natuurlijk een dag achter en in het weekend heeft mijn bewindvoerder ook gewoon vrij. Ik heb vrienden die ook onder bewind staan en die bijvoorbeeld de ING bank hebben en die kunnen gewoon zelf internetbankieren. Dus zij kunnen gewoon inloggen en internetbankieren. We zitten in 2016 dus eigenlijk heel normaal want tegenwoordig kun je gewoon niet meer zonder internetbankieren. Alleen de ABN Amro heeft die functie niet. Alleen mijn bewindvoerder heeft toegang, maar ikzelf niet. Maar betaal wel de kosten voor de rekeningen.

Ik zou graag zelf ook toegang willen hebben tot internetbankieren. Zodat ook ik dagelijks mijn saldo kan checken en ook ik iets kan aanschaffen via het internet voor mij en/of mijn zoontje. In deze tijd is het heel normaal dat iedereen met internetbankieren kan werken. En je daarmee in de problemen werken gaat niet. Want ik kan niet meer afhalen of overmaken dan dat er op mijn rekening staat. Van mijn bewindvoerder mag het, van andere banken mag het. Waarom van de ABN dan niet??

ABN AMRO
    Beste G,

Het is uiteraard hartstikke goed dat je je best doet om uit de schulden te komen en je inmiddels ook een bewindvoerder hebt. En ik kan me ook voorstellen dat je niet iedere keer je bewindvoerder wilt vragen wat er op je leefgeld rekening is gebeurd.

Het is echter bij ABN AMRO een beleid dat je geen toegang tot Internet Bankieren hebt in de periode dat je onder bewind staat. Ik snap dat het in jouw situatie erg lastig is, maar hier kan ik niets in veranderen. Dit heeft er mee te maken dat wanneer je als volwassene Internet Bankieren bij ons hebt, je automatisch voor alle opties bevoegd bent. En juist daarmee kunnen de schulden uiteindelijk weer oplopen, wat juist afgebouwd moet worden.

Als je het saldo op je rekening wilt weten, dan kan je dit met je betaalpas bij iedere ABN AMRO automaat opvragen. Dit hoeft dus niet perse bij een bankkantoor te zijn.

ABN AMRO Webcare
    Mw. E. Van der Molen
    G
    Maar zolang mijn bewindvoerder mijn leefgeld op die rekening stort dan kan ik toch niet meer uitgeven dan dat er op staat? Of zie ik dit nu verkeerd. En anders misschien een optie om als ABN de opties van het internetbankieren te bekijken en per situatie toegang geven. Ik heb geen enkele abn in de buurt ook geen automaat. Anno 2016 is dit echt heel erg lastig. En waarom kan het bij andere banken dan wel?
    ABN AMRO
    Beste G,

Ik snap je punt heel goed. Vooral als je merkt dat het bij andere banken wel mogelijk zou zijn.

Een leefgeld rekening en een bewindvoerdersrekening zijn bij ons aan elkaar gekoppeld. Zodra er Internet Bankieren actief zou zijn voor een leefgeld rekening, zou dat betekenen dat je ook toegang zou hebben tot de bewindvoerdersrekening. Dit is zoals rekeningen bij ons aan elkaar gekoppeld zijn en tevens hoe het Internet Bankieren contract in elkaar zit.

Je hebt gelijk dat we zouden kunnen kijken om deze opbouw aan te passen. Dit verzoek zet ik ook door aan onze ontwikkelaars, maar is zeker niet iets wat zomaar wordt aangepast.

Iedere bank is natuurlijk verschillend. Ieder heeft een eigen beleid en ook systeemtechnisch zijn er verschillen.

ABN AMRO Webcare
    Mw. E. Van der Molen

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?