Klacht ABN AMRO: Onterechte kosten van geldopname bij een geldautomaat in een euro-land.

heer T

Onze dochter verbleef afgelopen zomer in een jeugdhotel in Berlijn. Aldaar pinde zij kort achter elkaar relatief kleine bedragen ( €30,- en € 40,- ) in de veronderstelling dat opnames in euro in euro-landen altijd kostenloos zijn. Haar verbazing was dan ook groot toen zij op haar ABN-AMRO rekeningoverzicht zag dat in dit geval € 6,50 per keer was ingehouden. Terug in Nederland klaagde zij hierover bij het hoofdkantoor van ABN-AMRO aan het Keizer Karel-plein in Nijmegen. Deze klacht leidde tot de volgende schriftelijke reactie van de ABN-AMRO: '' De kosten 2 x 6,50 zijn berekend door de bank waar u het bedrag gepint heeft, deze kunnen wij helaas niet vergoeden". Maar blijkbaar staat ABN-AMRO toe dat een ABN-AMRO bankpas voor een geldopname in euro's kan geschieden bij een bank die daar aan ABN-AMRO-klanten kosten voor berekend. Tegelijkertijd wordt op de ABN-AMRO website gecommuniceerd dat opnames in euro altijd kostenloos zijn.

Individueel: € 13,- voor onterechte geldopnamekosten.
Voor het grote geheel: uitleg aan het grote publiek of geldopnames in euro inderdaad altijd kostenloos zijn, en zo niet waar je dan op moet letten.

ABN AMRO
    Geachte heer Van Toorn,Wij kunnen ons voorstellen dat u ontevreden bent, omdat uw dochter extra kosten betaalt voor pintransacties in het Duitsland. Het is bij ons bekend dat Duitse banken een toeslag berekenen voor pintransacties die gedaan worden met buitenlandse passen. ABN AMRO kan hier niets tegen doen. De kosten worden legitiem berekend. De Europese Wetgeving zegt hierover: 'Sinds 2002 mogen banken in de Europese Unie helemaal geen extra kosten meer rekenen aan mensen die geld pinnen. Wel mag een bank extra geld vragen als ze dat ook doet als mensen uit het eigen land dat ook moeten betalen.' Duitse banken berekenen de extra kosten daarom ook als klanten van een andere Duitse bank bij hen geld opnemen. Het is dus niet verboden om deze toeslag te berekenen. Wel is de bank verplicht om dit voorafgaand aan de afwikkeling van de transactie kenbaar te maken. Bij het pinnen bij een geldautomaat in Duitsland komt daarom tijdens de transactie een mededeling in het scherm dat er extra kosten zullen worden berekend voor de transactie. Ook kan er een sticker op de geldautomaat zitten waarin dit wordt aangegeven. Als deze melding tijdens de transacties niet zijn weergegeven en uw dochter is niet via een andere weg (bijvoorbeeld een sticker) op de hoogte gebracht van deze extra kosten, dan kan uw dochter bij het bedrijf van de automaat een klacht indienen. Met vriendelijke groet,
    ABN AMRO Bank N.V.
    Mw. E. Van der Molen

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?