Klacht ABN AMRO: Rekening is geblokkeerd vanwege onderzoek

Albert

Per 14 mei 2020 is mijn rekening geblokkeerd vanwege een vermeende fraude. Het betrof echter geen fraude, maar een zakelijk geschil. Hierover heb ik ook correspondentie in een eerder stadium gestuurd naar de ABN AMRO bank en de klant. De gehele administratieve afwikkeling van mijn geblokkeerde rekening verloopt zeer moeizaam en bureaucratisch. Zo kan er alleen gecommuniceerd worden met de desbetreffende fraude afdeling van de bank via een brief en niet per mail. Sneller en effectiever is in een beveiligd portaal van de bank, de gewenste documentatie te kunnen uploaden bijvoorbeeld. Bij het bellen met de bank krijg je een vriendelijke medewerker aan de lijn, echter de gegeven informatie aan de klant kan verschillen per medewerker. Soms zegt een medewerker dat de afhandeling 4 weken kan duren, een ander zegt weer 8 weken maximaal. Wat is het nu ?
Ook wordt mij telefonisch verteld dat als ik bel ik weer onderop de stapel terecht kom vanwege een signalering in het bank systeem Siebel die er vanuit gaat dat mijn klacht / vraag vers is omdat ik bel naar de status van afwikkeling. Is dit zo ? Ik heb de sterke indruk dat zo'n verwerkingstijd om een rekening te deblokkeren niet meer van deze tijd is. Oorzaak verouderde systemen en het gebruik van minder productieve werkwijzen; denk aan versturen via de post.
Als dit achter de rug is denk ik er serieus over om over te stappen naar een andere bank. Zo ga je niet om met je klanten en zeker niet een trouwe klant die al 30 jaar bankiert bij de ABN AMRO.

Graag zo spoedig mogelijk rekening deblokkeren. Alle benodigde documentatie is al aangeleverd hiervoor en de correspondentie spreekt voor zich.

ABN AMRO
    Beste Albert,

Ik begrijp graag dat u graag zo spoedig mogelijk weer toegang heeft tot uw rekening, wanneer deze gedurende een lopend onderzoek geblokkeerd is.

Wanneer de rekening door de bank geblokkeerd wordt, dan gebeurt dit door een specifieke afdeling binnen de bank op basis van een aangifte of vanuit een melding via een andere bank.
    De afdeling die dit behandelt is de enige afdeling met informatie hierover. Zij sturen u hierover een brief met uitleg en verdere informatie. Deze brief ontvangt binnen 8 weken nadat uw rekening is geblokkeerd. Deze termijn kan ik helaas niet voor u verkorten.
    Mocht u in de tussentijd inkomende gelden van deze rekening op willennemen, dan kan dat in overleg met een collega van een kantoor en onze fraude afdeling.

Via dit kanaal kunnen wij u niet van meer informatie of hulp voorzien. Ik verzoek u deze periode af te wachten tot u de brief ontvangt. Daarin leest u hoe u verder in contact komt met de betreffende afdeling.

Rob
    ABN AMRO Webcare

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?