Klacht ABN AMRO: Restschuld en zorgplicht.

Maria elisabeth Marcella Meeuwsen

Na een periode van oplichting door de franchisegever waarin er een lening is verstrekt door de ING (inmiddels afgelost) is er een achterstand op de hypotheek ontstaan bij de ABN AMRO. Tegen de franchisegever loopt een civiele rechtszaak met als basis een gegronde NBA (Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) wat ook de ABN AMRO weet. Het gaat in deze civiele zaak op een aanklacht tegen de accountant waarin het gaat om bijna 265.000,00.

Nu blijkt de ABN AMRO bank toch haast te hebben en willen ze op een veiling overgaan met een huis op erfpacht waarin er een restschuld van 150.000,00 overblijft. Blijkbaar vindt de ABN AMRO een veiling 'makkelijker'? in deze tijden van economische crisis en vervalt hiermee de zorgplicht naar mijn idee en doelen zij juist op een flinke restschuld.

Voorkomen is toch beter dan genezen? Of wordt er gedoeld op een wettelijke schuldhulp sanering?

Diverse keren gebeld, maar blijkbaar werkt het personeel met een soort van targetmodel waarbij ze totaal de situatie verkeerd inschatten!

Interactieve communicatie (down-top), situatie inschattingsvermogen om vervolgens met met beide partijen om te tafel te gaan zitten opzoek naar oplossingen!

Dit alles beter dan een veiling met een vervolg tot een aanmelding bij de wettelijke schuldhulp waarop de ABN AMRO nu doelt. Wat wilt men nou? Een restschuld van 150.00,000 na een veiling afbetalen op je 57e met een eenmansverdiener?

Ook dit terwijl in september de rente met 2% zakt waarin er mogelijkheden komen tot afbetaling, met daarnaast een sterke civiele procedure waarin de accountant aansprakelijk is gesteld!!

Beste mevrouw Meeuwsen,

Zo te lezen betreft het hier een complexe situatie waarbij er nogal wat voor u op het spel staat en waar u al diverse malen contact met ons over heeft gehad. U geeft echter aan niet tevreden te zijn over dit contact. De klacht heeft u geplaatst op een openbaar klachtenforum. Mogelijk was uw bedoeling de klacht rechtstreeks bij ons in te dienen. Als dit zo is dan kunt u dit schriftelijk doen via onze website https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/klachtenregeling/klacht-indienen.html

Misschien loopt er al een klacht van u bij ons. Als dat zo is, is het voor ons niet handig nogmaals een klacht in te dienen omdat dit de afhandeling onnodig vertraagt.

Als u nog geen officiele klacht heeft ingediend, en u dit wel graag wilt doen, laat u mij dit dan weten. Dan neem ik contact met u op om de situatie door te spreken.

Geachte Mw Rietdijk,
    Bedankt voor uw snelle reactie, helaas zijn ze allemaal niet zo snel in deze absoluut complexe situatie binnen de ABN AMRO bank. Aangezien dit inderdaad zoals u ook verondersteld een complexe situatie is, had ik ook de handelingen graag meer oplossingsgericht gezien. Vorig jaar nov/dec 2015 de klacht behandeld door dhr K. van Laethem, toen ter tijd tot een tijdelijke oplossing gekomen dmv een volmacht voor verkoop. Verkoop loopt niet voorspoedig genoeg blijkbaar?!
    Tot uw dienst.

Klopt het dat u dan graag een nieuwe klacht wilt indienen?
    Omdat de situatie ingewikkeld is, is het voor ons lastig om middels het forum op uw klacht in te gaan. Hiervoor is het nodig ons eerst te verdiepen in wat er is voorgevallen in het verleden. De collega's die u in het verleden heeft gesproken kunnen hierbij helpen. In dit geval vermoed ik dat er twee opties zijn: ofwel wij brengen u in contact met de dossierbehandelaar, of wij dienen namens u een klacht in en nemen hierover telefonisch contact met u op. Graag hoor ik waar in dit geval uw voorkeur naar uitgaat.

Groet,

Goedemiddag,
    Met de huidige contactpersoon over het dossier wat ligt bij de Hypocasso (Dhr Sedney) schieten wij niks op en is totaal niet voor een normaal gesprek vatbaar. Dhr K. van Laethem is binnen de ABN AMRO onze klachtbehandelaar maar wegens vakantie kregen wij iemand anders te woord. Ook vooral zeer top-down gericht zonder gericht te kijken naar gevolgen wat ook voor de ABN AMRO niet in het voordeel verschiet. Graag het contact met de eerste dossierbehandelaar lijkt mij het beste.
    Beste mevrouw Meeuwsen,

Ik heb net telefonisch contact met u gehad. Ik heb afgesproken dat u een officiele klacht stuurt naar uw hypotheekadviseur. Deze zal er zorg voor dragen dat de klacht door de klachtenafdeling in behandeling wordt genomen. De zaak wordt dan opnieuw bekeken en u krijgt zo spoedig mogelijk antwoord.

Wij zullen de klacht ook in de gaten houden. Mocht u vragen hebben, dan kunt u ter zijner tijd bellen met uw contactpersoon van de klachtenafdeling die vermeld staat op de brief die u zult krijgen. Gaat e.e.a. niet naar behoren, laat u mij dit dan weten.

Goedemiddag Mw Rietdijk,
    Bedankt voor uw inlevingsvermogen, zodoende hebben wij wederom contact gezocht met Dhr K. van Laethem middels een officiële klacht. Helaas heeft dit geen uitkomst mogen bieden en zoeken wij andere kanalen op. Ook is de ligt deze complexe zaak nu bij diverse politieke partijen, Raad van Bestuur van de ABN AMRO en diverse socialmedia kanalen. Helaas dat dit stukje zelfbescherming zo moet gaan en er niet geluisterd wordt, alsmede ook geen toekomstperspectief aangeboden.
    Goedemiddag Mw Rietdijk,
    Beste mevrouw Meeuwsen,

Mevrouw Rietdijk is er op dit moment niet, dus ik neem het vandaag van haar over. Vervelend om te horen dat het gesprek met meneer van Laethem u niet heeft gebracht waar u had gehoopt. Ik heb begrepen dat er een officiële klacht is ingediend en dat die nog in behandeling is. Heeft u hier een ontvangstbevestiging van ontvangen? Wanneer een klacht in behandeling is, dan zult u per post geïnformeerd worden over de afwikkeling van de klacht en binnen welke termijn deze behandeld zal worden.

Ik snap dat u op hete kolen zit. Toch wil ik u vragen om de afwikkeling van de klacht even af te wachten. Mocht dit niet de uitkomst bieden waar u op hebt gehoopt, dan is de vervolgstap het Klachtinstituut Financiële Dienstverlening. Vooralsnog zal eerst de huidige klacht afgewikkeld moeten worden, voor u over kunt gaan tot deze vervolgstappen.

ABN AMRO Webcare
    Mw. L. Salama
    Goedemiddag Mw. L. Salama,
    Bedankt voor uw reactie. Inmiddels de terugkoppeling gehad dat de ABN Amro er niks aan kan doen aan de officiële klacht en zij bij hun standpunt blijft zonder enige inzicht van oplossingsgerichtheid of specificaties hoe zij denken over wat de juiste oplossing is.
    Inmiddels zijn de kolen afgekoeld over de situatie en leggen wij ons erbij neer, wat uiteraard ook niet gunstig is voor de ABN. Voor ons ligt er wel een plan B klaar. Wettelijke Schuldhulp dan maar.
    Beste mevrouw Meeuwsen,

Bedankt voor deze terugkoppeling. Ik begrijp dat de klacht inmiddels is afgewikkeld, maar niet met het door u gewenste resultaat. Dat moet behoorlijk heftig voor u zijn. U geeft aan zich nu bij de situatie neer te leggen en een plan B te hebben. Wettelijke Schuldhulp is geen ideale situatie, maar ik hoop dat u na dit traject een frisse nieuwe start kunt maken. Mevrouw Rietdijk en ik wensen u veel sterkte de komende tijd!

ABN AMRO Webcare
    Mw. L. Salama

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?