Klacht ABN AMRO: Schending privacy

Geachte heer de Rijk,

Graag maak ik u er op attent dat uw brief, maar erger nog uw wijze van data administratie, op verschillende manieren inbreuk maakt op mijn privacy rechten.

1) Ten eerste vindt u het blijkbaar makkelijk om mijn geboortedatum in uw correspondentie referentie te gebruiken. Volgens uw collega van het call-center was dat "versleuteld", maar het omdraaien van maand en datum vind ik geen versleuteling, temeer daar de notatiewijze van een datum per land verschillend is. Het is onnodig risicovol om deze datum in alle correspondentie te gebruken. Ik eis dat u hier onmiddelijk mee stopt.

2) In de brief wordt uitgelegd dat ik om mijn pensioenoverzicht per post wil ontvangen, met mijn Digid moet inloggen en dat dan kan instellen. Helaas kan dat alleen als ik toch mijn emaildres achterlaat "voor de nieuwsbrief", ook als ik de nieuwsbrief helemaal niet wil ontvangen. Niet meer dan een truc dus om toch mij mijn emailadres te ontfutselen.

3) Ik heb over de afgelopen jaren al verschillende malen aangegeven dat ik mijn pensioenoverzicht per post wil ontvangen. Hoe vaak gaat u me dit nog vragen? Of op nog dwingender wijze opleggen? Ik ben me goed bewust van de mogelijkheid dat het digitaal kan.

Na de recente hack van het KLM pensioenfonds zou u zich kunnen voorstellen dat mijn weerstand tegen het delen van persoonlijke gegevens alleen maar is toegenomen. Graag zie ik hiervoor begip van uw zijde.

Zie hierboven

Beste Analyst,

Ik kan me voorstellen dat het u frustreert wanneer u dit vaker heeft aangegeven. Wanneer er de mogelijkheid is om iets digitaal te ontvangen i.p.v. per post, willen we de klant hier inderdaad wijzen. Dit omdat digitaal uiteraard beter is voor het milieu. Klanten kunnen hierover zelf ook van gedachte veranderen, alleen er niet aan denken om het om te zetten. Vandaar de herinnering om een bepaalde periode.

Uiteraard is het delen van persoonlijke gegevens iets waar goed opgelet hoort te worden. Wanneer u kijkt naar de veiligheid van bankzaken, zit hierin natuurlijk ook een verschil in welke persoonlijke gegevens. U heeft het in uw bericht over uw geboorte datum die in een brief wordt genoemd. Kunt u aangeven van welke datum de brief is en ook of het nog meer gegevens betreft (naast uw geboorte datum)?

Janwalter
    Analyst
    Wat een makkelijk antwoord, wat niet alleen in het geheel niet ingaat op een aantal genoemde pijnpunten. Maar ook nog eens mijn keuze voor post over digitaal gaat bediscussiëren. Bijzonder ook dat de bank een mailing de deur uit doet (niet zomaar een mailing, maar een waarin de deelnemer zonder allerlei acties waarbij additionele persoonlijke informatie wordt geeist, anders krijgt de deelnemer geen pensioenoverzicht meer!) en zelf niet door zegt te hebben dat de referentie gevolgd wordt door de geboortedatum. Mocht u het dan nog niet kunnen vinden dan verwijs ik u naar de kopie per email die gisteren ook is verstuurd.
    Beste Analyst,

U noemt drie pijnten op. Bij uw punt over het aangeven van de digitale mogelijkheid, geef ik uitleg waarom dit zo gebeurt.
    Op het punt over uw geboorte datum ga ik ook in en stel een vraag, om dit verder te kunnen onderzoeken.
    Ik ben inderdaad nog niet ingegaan op het punt over uw mailadres. Excuses daarvoor. U geeft aan dat wij dit als marketing truc gebruiken om u dit te ontfutselen. Ik geef u hier een aantal pagina's van onze website mee. Hier https://abn.com/3oXNjZH vindt u uitleg over uw privacy en ook uw communicatievoorkeuren. Op deze twee https://abn.com/3FIYwmU en https://abn.com/3lzicSe pagina's vindt u informatie over uw persoonsgegevens en hoe wij hier mee omgaan.
    Op deze pagina's kunt u per onderdeel ook nog doorklikken voor meer info. Ook vindt u mogelijkheden zaken op te vragen of aan/uit te zetten.

U geeft aan een mail te hebben gestuurd. Naar welk mailadres heeft u dit gestuurd?

Janwalter
    Analyst
    Naar pensioendesk@abnamropensioenfonds.nl tav de Heer R. van Rijk.
    Beste Analyst,

Bedankt voor uw reactie. Het e-mailadres is het juiste adres voor de afdeling die hierover gaat.
    Ik vertrouw erop dat u gauw reactie van hen ontvangt. Als hun reactie samen met bovenstaande informatie uw klacht nog niet oplost. Laat het ons dan weten, dan denken we graag met u mee!

Eva
    Dag Eva,

Ik heb nog niets gehoord.
    Beste Analyst,

Zojuist heb ik contact gehad met het ABN AMRO Pensioenfonds. Daar bevestigden zij mij dat uw klacht is ontvangen en afgehandeld bij hen. Hierover is een brief naar u verstuurd.

Via dit kanaal kunnen wij verder niets voor u betekenen. Heeft u nog vragen over de afwikkeling van uw klacht, dan kunt u daarover opnieuw contact opnemen met het pensioenfonds. Wij staan hiervan los en kunnen u niet verder helpen indien dat nodig is. Ook hebben wij geen inzage in de klant- en productgegevens om u hierbij te kunnen helpen.

Via de link hieronder vindt u uitleg over de klachtenprocedure bij hen.
    Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
    www.abnamropensioenfonds.nl/service-en-contact/klachten-bezwaren.htm

Eva
    ABN AMRO Webcare

Ook een klacht indienen over ABN AMRO?