Klacht Activa Finance: Oplichting door Pronea / Activa Finance

P. Zwart

Al sinds vorige maand komen er klachten binnen over deze twee bedrijven. Nou, ik kan jullie vertellen, ze zijn nog steeds bezig. En ze gebruiken nog steeds dezelfde truuk.

Ik werd vanochtend gebeld door iemand van Activa Finance, afdeling debiteuren. De man belde in naam van Pronea, één of ander telemarketing bedrijf. Ik zou telefonisch een soort waardebon oid hebben gekocht voor een weekendje naar een hotel óf een avondje uit eten bij een restaurant. Dit kostte € 90,-. Van de 14 dagen bedenktijd zou ik geen gebruik hebben gemaakt. "Dit speelt al vanaf 15 Maart 2017", vertelde de man, en de kosten waren inmiddels opgelopen tot € 223,65.

Er zouden meerdere herinneringen en aanmaningen zijn verstuurd, die ik uiteraard nooit heb ontvangen. Om zijn verhaal nog eens kracht bij te zetten noemde de man mijn email adres waar ik alles zou op hebben ontvangen en de laatste drie cijfers van mijn IBAN. Die hebben ze blijkbaar ergens vandaan gehaald. Als ik niet zou betalen, dan zou mijn dossier worden doorgestuurd naar een deurwaarderskantoor. Ik heb de man hard uitgelachen en gezegd dat hij dat dan maar moet doen.

Het nummer waar ik door gebeld ben is: +31232052498

Ik heb het gesprek opgenomen. Zeg het maar als iemand de opname wil.

Na het gesprek heb ik de bedrijven even gegoogelt. Er zijn verschillende meldingen van deze oplichters gemaakt op wieheeftgebeld.nl en op deze site:

Merk op dat die meldingen veel lijken op die van mij: telefonische aankoop, hotel overnachting of restaurant, eerst een bedrag rond de € 90, daarna verhoogd, etc. Zo noemt de klager van de thread "Ik wil band opnammen hoor waar ik op sta" precies hetzelfde bedrag als wat mij is verteld: € 223,65. Link: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/activa-finance/klachten/ik-wil-band-opnammen-hoor-waar-ik-op-sta/details?complaintId=68e55c54-529d-44e7-bbd6-ab71cc4f8fb7

Enig idee hoe deze bedrijven kunnen worden gestopt?

P. Zwart
    Ik ben er inmiddels achter dat Activa Finance B.V. een reïncarnatie is van Direct Solutions B.V., een ander malafide incassobureau. De twee bedrijven zijn allebei opgericht door Necibettin Güzel. Deze man is al minstens sinds 18 Oktober 2017 bezig en is zo te zien niet van plan te stoppen. Eerst richtte hij Direct Solutions op, een bedrijf dat twee keer in de radio-uitzending van Radar is gekomen:

1: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/25-11-2017/direct-solutions-let-op-voor-de-werkwijze-van-deze-incassobemiddelaar/
    2: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/24-02-2018/banken-nemen-maatregelen-tegen-incassobemiddelaar-direct-solutions/
    Forum: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=36&t=176839

In het 2de artikel, gepubliceerd op 24 Februari 2018, wordt de naam van de heer Güzel genoemd.

Op 25 Juni 2018 richt de heer Güzel het bedrijf Activa Finance op:

Volgens Oozo.nl werkt er in dit bedrijf één werknemer:

Wie zou dat nou zijn?

Op het forum van Radar werd de link tussen Activa Finance en Direct Solutions al snel gelegd:

Het is duidelijk dat achter beide bedrijven dezelfde persoon of personen zitten, omdat hun werkwijze in principe hetzelfde is. Het betreft in beide gevallen een nep-factuur die zogenaamd van lang terug is. Dit wordt expres gedaan, want dan begint iemand aan zichzelf te twijfelen. Immers, het kan natuurlijk dat je je niet helemaal meer herinnert wat je in die maand van het jaar wel of niet gedaan had. Beide bedrijven spreken over een hotelverblijf of een avondje uit eten, vrij algemene dingen. Beide bedrijven hebben het aanvankelijk over een bedrag van onder de € 100, die door de verstreken tijd is opgelopen. Beide bedrijven benaderen mensen telefonisch, op een intimiderende manier. En beide dreigen met een deurwaarder als er niet wordt betaald.

Ik heb hier melding van gemaakt bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) via hun site ConsuWijzer. Als hun reactie onbevredigend is, dan neem ik contact op met de politie. Ik vind het eerlijk gezegd bizar dat deze man niet gestopt wordt. Dit lijkt mij toch duidelijk?

P. Zwart

Ook een klacht indienen over Activa Finance?