Klacht AEG: Geen coulance inzake reparatie kapot lager 4 1/2 jaar oude Lavamat 86850a

# 182024
Kronenberg

Onze vorige wasmachine was een AEG en heeft 16 jaar probleemloos gewerkt, inclusief 3 baby's / kleine kinderen. Daarom weer voor AEG gekozen.

Echter, de kwaliteit van AEG blijkt helaas hard achteruit gelopen. Onze 4 1/2 jaar oude Lavamat 86850a (720 euro) blijkt volgens de AEG servicemonteur een defect lager te hebben. De wasmachine is gemiddeld gebruikt en in combinatie met haar leeftijd mag dit defect zich nog niet voor doen.
Alleen het lager vervangen (ongeveer 20 euro voor het onderdeel en een uurtje werk) is niet mogelijk. De hele kuip en trommel moeten vervangen worden a 285 euro!

AEG gebeld en voorgesteld om de rekening naar afschrijvingstermijn verzekeraars (10 jaar a 10% per jaar) te delen vanwege constructiefout. Dit komt neer op 45% voor mijn rekening en 55% voor rekening AEG. Het antwoord dat door AEG Consumentenbelangen (!?) herhaald werd: "Wij staan achter onze servicemonteur."

AEG laat u wel in de steek?

Gezien de verkoper niet meer bestaat en wij hier dus geen verhaal kunnen halen gecombineerd met de aard van het gebrek (constructiefout) verwachten wij van AEG een coulante houding t.a.v. de reparatie. Het voorstel om de rekening op basis van de door verzekeraars gehanteerde afschrijving voor een wasmachine van meer dan 500 euro te delen lijkt ons redelijk en billijk.

AEG
    Goedemiddag,

Het spijt ons te vernemen dat u problemen ervaart met uw wasautomaat. Het is altijd vervelend als een huishoudelijk apparaat defect gaat en er hierdoor kosten voor reparatie ontstaan waar u vooraf geen rekening mee heeft gehouden.

Huishoudelijke apparaten (zoals een wasautomaat) zijn gebruiksgoederen waar defecten aan kunnen ontstaan. Gedurende de levensduur van deze apparaten mogen zij niet geheel afgeschreven worden maar kan het wel zijn dat reparatie nodig is. Voor meer informatie over de gemiddelde levensduur van huishoudelijke apparaten verwijzen wij u naar Uneto VNI,

Uit onze gegevens blijkt dat de lagers van uw wasautomaat defect zijn. Het is niet mogelijk om de lagers apart te vervangen; de kuip zal in zijn geheel vervangen dienen te worden. Onze technicus heeft u een prijsopgave voor reparatie gedaan; € 285,-. Dit is het maximale reparatietarief welke wij u gezien de leeftijd van uw wasautomaat aan kunnen bieden. De werkelijke kosten voor reparatie liggen hoger, AEG neemt de kosten boven de € 285,- voor haar rekening.

Wij vinden het jammer dat u niet tevreden bent met de prijsopgave welke wij gedaan hebben. Wij zien echter geen aanleiding om van deze prijsopgave af te wijken.

Els
    AEG Webcare
    Kronenberg
    Script antwoord. Reparatie afspraak 3x 's morgens afgezegd omdat de servicemonteur het onderdeel niet had gekregen. Kwaliteit AEG qua product en service is helaas hard achteruit gegaan. Dit was het laatste AEG product voor ons.
    Kronenberg
    Bagger product en dito service.