Klacht AEG: Onze AEG wasmachine verwarmt niet op de Eco 40-60 stand

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 644799
Gebruiker
HeintjeM
Datum
1 reactie

Details

Klacht

Onze AEG wasmachine (type Lavamat L8FB86ES, gekocht juni 2021) verwarmt niet op de Eco 40-60 graden stand. Bij normale standen voelt de deurklep warm aan, echter op geen enkel moment tijdens de cyclus van de Ecostanden (bij geen van de temp standen (30-40-60).
Wij hebben hierover (binnen de garantietermijn) meermaals contact opgenomen (telefonisch vanaf ongeveer augustus 2022, daarna 3x schriftelijk (via website en post op 23.11.22, 16.12.22 en 15.01.23) waarna er 2x onverrichterzake een monteur langs is geweest. Deze monteurs hebben niets hebben gevonden bij het uitvoeren van een standaard check. Zij hebben echter nooit de temperatuur in de trommel gemeten, dus eigenlijk onze klacht nooit onderzocht.
Na herhaaldelijk aandringen is er eindelijk op 20 december 2022 weer een monteur langs geweest, die daadwerkelijk de temperatuur heeft gemeten. Deze monteur heeft gevonden dat tijdens de Ecostand inderdaad de wasmachine niet verwarmt (max temp tijdens de 60 graden stand nog geen 23 graad C....).
Het is dus duidelijk dat het apparaat niet voldoet aan de specificaties waaronder het is verkocht. Wij hebben dientengevolge de familie meer dan een jaar blootgesteld aan bacteriën die wij dachten te doden door het wassen op 60 graad C.
Wij hebben na dit bezoek op 20 december niets meer van AEG vernomen, ook niet na een brief (website en post) verstuurd op 15 januari j.l..
Wij zijn schandalig behandeld en verwachten een duidelijk plan van aanpak van AEG, incl. vervanging van het apparaat door een exemplaar dat wel verwarmt op de Eco 40 60 stand tot de ingestelde temperatuur (dwz 30, 40 of 60 graad C) en een vergoeding voor de geleden schade.

Gewenste oplossing

Vervanging van het apparaat door een exemplaar dat wel verwarmt op de Eco 40 60 stand tot de ingestelde temperatuur (dwz 30, 40 of 60 graad C), alsmede een vergoeding voor de geleden schade.
Geboden oplossing
Onze klacht is genegeerd. - De monteur heeft een volledige wascyclus gedraaid. Dus niet zoals in de reply van AEG wordt gesuggereerd 'de monteur heeft tijdens het laatste bezoek de temperatuur gemeten na ongeveer 130 minuten, het programma is dan al op 40 graden geweest en aan het dalen'. In het rapport van de monteur staat namelijk na het gedeelte van de meting op 130 minuten: 'Nogmaals gedaan Eco 40 na 25 min plm 30 sec verwarmd 8.17A'. Het uitgebreide onderzoek van de monteur heeft dus duidelijk aangetoond dat de machine de 40 graden nooit haalt. Het apparaat voldoet dus niet aan de specificaties. - Er is onder de Eco 40-60 stand de mogelijkheid om manueel 30, 40 of 60 te kiezen. Deze standen suggereren dat er wel degelijk een temperatuur te kiezen is. Ook dit is misleiding.
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

1 reactie

  1. Auteur
    AEG
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Goedendag,

    Wat vervelend dat hier al meerdere bezoeken voor hebben plaatsgevonden. Het betreft hier echter geen defect.

    Het ECO 40 – 60 programma komt langzaam op temperatuur en tikt op een bepaald moment de 40 graden aan. Daarna zal het apparaat stoppen met opwarmen en neemt de temperatuur logischerwijs langzaamaan weer af. Dit is wat het energiezuinig maakt. De technicus heeft tijdens het laatste bezoek de temperatuur gemeten na ongeveer 130 minuten, het programma is dan al op 40 graden geweest en aan het dalen.

    Goed om te weten, de temperatuur is bij het ECO 40 – 60 graden is nooit aan te passen naar bijvoorbeeld 30 of 60 graden, het programma wordt altijd uitgevoerd op 40 graden. Zie uitgebreide informatie via de volgende link: https://bit.ly/3xCwc2e

    Mocht u een was op 60 graden willen draaien, kunt u hiervoor uiteraard een van de andere programma’s gebruiken die op deze temperatuur in te stellen zijn. Raadpleeg hiervoor de handleiding vanaf pagina 21.

    Met vriendelijke groet,
    Lois – AEG Webcare

Deze klacht is gesloten

Ook een klacht indienen over AEG?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen