Klacht Aegon Nederland: 1% opnamekosten bij opname van geboekte rente EigenStijlSparen

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 8295
Gebruiker
J.N. Albers
Datum
11 reacties

Details

De klacht

Ik ben bekend met de opnamekosten van 1% van mijn Aegon Eigenstijl sparen. Dit voorzover het de opname van inleggelden gaat akkoord. Maar als er gedurende de looptijd € 3.267,81 aan rente is geboekt zou deze rente vrij opneembaar moeten zijn. Nu word daar bij een opname de 1% clausule toegepast. Dit betekent dat van de extra rente die bijgeschreven is automatisch een lager percentage gaat gelden bij opname van dit deel. Hiermee word de extra rentepercentage grotendeels teniet gedaan Graag uitleg hierover. Indien mogelijk alsnog een correctie van opnamekosten maken. Ik vind het niet reeel om over bijgeschreven rente (geen eigen inleg dus) opnamekosten te berekenen. Ik ben van mening dat er een mogelijkheid moet zijn de rente naar de tegenrekening te boeken zonder daaraan kosten te verbinden. Nu is die mogelijkheid er niet zodat bij iedere opname ongeacht of het spaardeel of rentedeeldeel betreft standaard kosten worden berekend. Dit is 2 juli gemeld aan Aegon en bevestigd. (mail)

De oplossing

restitutie van boeterente en mogelijikheid om in de toekomst geboekte rente over te boeken naar tegenrekening zonder boeteclausule.

11 reacties

  1. Auteur
    Aegon
    Datum
    Beste meneer Albers,Zou u uw rekeningnummer bij uw gegevens of "privé opmerking" kunnen vermelden. Dan kan ik uw klantgegevens erbij zoeken en uw klacht doorzetten naar de afdeling Eigen-stijl-sparen.Vriendelijke groet,
    Anne
    AEGON Webcare
  2. Auteur
    J.N. Albers
    Datum
    Ik heb de gevraagde informatie bij "privegegevens" geplaatst.
    Dit moet dus inmiddels bij u bekend zij neem ik aan, zo niet dan graag alsnog een reaktie uwerzijds.
  3. Auteur
    Aegon
    Datum
    Beste meneer Albers,Ik heb uw klacht doorgegeven aan de betreffende afdeling. U ontvangt zo snel mogelijk een reactie van ons.Met vriendelijke groet,Michiel
    AEGON Webcare
  4. Auteur
    J.N. Albers
    Datum
    Heb op 7 augustus inderdaad antwoord gekregen waarbij excuses gemaakt is voor het feit dat dit zo lang heeft geduurd. De opnamekosten worden door Aegon weer teruggeboekt voor zover dit betrekking heeft op de opgenomen rente. Onbeantwoord is gebleven de vraag hoe je in de toekomst de geboekte rente op kan nemen zonder problemen te krijgen met opnamekosten. Het systeem is m.i. hier niet in voorzien. Denk dat veel klanten bij opnames te veel opnamekosten hebben betaald.
  5. Auteur
    Aegon
    Datum
    Beste meneer Albers,Wij monitoren alle overboekingen die van de AEGON Eigen stijl Spaarrekening plaatsvinden. Als er kosten worden gemaakt voor de overboeking zien wij dit. Wij vergoeden, een aantal werkdagen na het uitvoeren van de overboeking, de kosten die u heeft gemaakt op uw tegenrekening. Hierdoor worden er nooit te veel kosten gemaakt.In uw geval heeft dit helaas veel langer geduurd.Is uw vraag hiermee voldoende beantwoord?Vriendelijke groet,
    Anne
    AEGON Webcare
  6. Auteur
    J.N. Albers
    Datum
    Je kunt hier een nieuwe reactie schrijven...
  7. Auteur
    J.N. Albers
    Datum
    Ben niet overtuigd van uw antwoord. Omdat inmiddels het rentenivo van de bedoelde rekening stelselmatig fors is gedaald maar de opnamekosten gehandhaafd blijven op 1% is het niet meer dan logisch uit te kijken naar een andere bank voor dergelijke spaarrekening. Een eenmalige strop voor de opname van het saldo neem ik dan op de koop toe. Rendement is dan per saldo buiten alle proporties. Regiobank / Reaalbank / ING Bank hebben inmiddels een goed aanbod gedaan (en geen opnamekosten)
  8. Auteur
    Aegon
    Datum
    Beste meneer Albers,Uit uw reactie begrijp ik dat u over wilt stappen. Ik vind dit erg jammer om te horen, maar het is begrijpelijk. Kan ik hierbij de klacht over de opnamekosten afsluiten?Vriendelijke groet,
    Jeanette
    AEGON Webcare
  9. Auteur
    J.N. Albers
    Datum
    Wat mij betreft afhandelen, had meer coulance cq tegenvoorstel verwacht van Aegon. Bv om de opnamekosten te verlagen hetgeen meer in verhouding komt te staan met de lage vergoedingsrente. Advies aan mederekeninghouders om goed te controleren of bij opnames rekening is gehouden met de vergoede rente die vrij opneembar is. (zie reactie Aegon van 22 augustus)
  10. Auteur
    Aegon
    Datum
    Beste meneer Albers,Helaas hebben wij niet aan u verwachtingen kunnen voldoen. Ik zet de klacht hierbij op afgehandeld.Vriendelijke groet,
    Anne
    AEGON Webcare
  11. Auteur
    J.N. Albers
    Datum
    Op geen enkele wijze heeft Aegon moeite gedaan om met een tegenvoorstel te komen. Ook heeft Aegon mij niet kunnen overtuigen dat zij een systeem hebben waarbij de opgebouwde rente vrij opneembaar is. Meer activiteit verwacht om klanten binnenboord te houden door een aantrekkelijker bod te doen. Gezien het feit dat de rekening niet meer aangeboden word duid erop dat men van deze spaarders af wil komen. Dat het ook anders kan is gebleken bij o.a Regiobank en ING gelijkwaard prod. zonder opn.kst

Uiteindelijke oplossing

Auteur
J.N. Albers
Datum
Uiteindelijke oplossing
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

Ook een klacht indienen over Aegon Nederland?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen