Klacht Airbnb: Door onduidelijke advertentie geconfronteerd met extra kosten.

communicate

Verhuurder Novasol bracht €166 in rekening bij reservering. Bij aankomst werden we gedwongen om €189 extra kosten te betalen anders kregen we geen sleutel. (Extra kosten: €95 schoonmaak, €44 bedlinnen, €40 energie en €10 toeristenbelasting.)

Bij extra kosten in de advertentie-app stond niets. Al deze extra vaste kosten stonden bij huisregels. Daar horen ze duidelijk niet thuis. Het zijn geen huisregels maar vaste kosten waarmee ze, ons inziens, Airbnb ook nog eens beroven van service kosten. Wij hadden deze extra kosten in de huisregels dan ook niet gezien. Bovendien staat er daar één gigantische waslijst aan voorwaarden die niks met huisregels te maken hebben zoals we gewend zijn bij het huren van een woning via Airbnb.

Via het Resolutiecentrum hebben wij de kosten teruggevraagd. De schoonmaakkosten hebben wij vergoed gekregen inmiddels, de andere kosten niet. Onduidelijk is waarom slechts een deel van de kosten vergoed zijn.

Airbnb houdt zich niet aan zijn eigen regels.

1. Betaling ging buiten Airbnb om anders kregen we geen sleutel Regel Airbnb: Oplichting voorkomen

Zorg ervoor dat alle betalingen en communicatie altijd via de website of app van Airbnb verlopen.

2. We moesten meer betalen voor iets wat niet volgens regel is:

Linnengoed en elektriciteit staat er niet bij. Belasting wel maar zoals gezegd stond niet duidelijk vermeld. Stond bij huisregels

Regel Airbnb:
Wat als een verhuurder mij vraagt meer te betalen?

Alle tariefdetails zijn zichtbaar als je op Airbnb een reservering boekt. Na betaling kunnen er een paar situaties zijn waar aanvullende kosten moeten worden betaald.

Regel Airbnb:
Weet wanneer je meer moet betalen

Het kan zijn dat je meer moet betalen als:

Je je reservering verandert - als je bijvoorbeeld een extra gast toevoegt. Je verhuurder een vordering op je waarborg doet. Je verhuurder vereist dat bij het inchecken belastingen moeten worden betaald. Dit moet duidelijk op de advertentie voorafgaand aan de boeking worden vermeld. Helaas stond het niet vooraf in de boeking vermeld bij 'extra kosten'.

Als een verhuurder om meer geld vraagt dan wat je betaalde op de site en het stond niet vermeld op de advertentie of in de berichtenreeks, kun je de kosten betwisten in het Resolutiecentrum. Betaal een verhuurder nooit rechtstreeks voor deze kosten.

We verwachten terugbetaling van alle extra kosten behalve de toeristenbelasting en niet alleen de schoonmaakkosten.

Bovendien lijkt het mij duidelijk dat Novasol zijn gegevens moet aanpassen conform de Airbnb regels. Nu worden gebruikers nog steeds verkeerd voorgelicht.

Wij vinden dat Airbnb hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Airbnb?