Klacht Alliander: Door gebrek aan info jaren lang een te grote stroomaansluiting en de daarmee gepaard gaande kosten

sad Niet opgelost

DE KLACHT
Wij hebben een garagebox met een elektra aansluiting. In 2009 gingen wij van € 47,97 per half jaar naar € 20,04 per maand en dat voor een verbruik van ca 6 kw per jaar. Gebeld met Nuon. Deze prijsstijging was juist, wijziging in de regelgeving. Ik heb gevraagd of er geen andere oplossing hiervoor was; antwoord NEE. Later nog een keer gebeld, wederom, geen andere mogelijkheid.
Bij het plaatsen van de slimme meter (vorig jaar) heb ik e.e.a. nog voorgelegd aan de monteur van Liander. Hij reageerde helemaal niet op mijn ‘verhaal’...
Recent hoorde ik dat e.e.a. wel degelijk anders kan. Nu blijkt dat wij een 25 A aansluiting hebben en dat voor een garagebox 10 A heel gebruikelijk is. Deze aansluiting is een stuk voordeliger. Wederom contact met Nuon opgenomen. Reactie van Nuon “daar gaan wij niet over, neem contact op met Liander”. Contact opgenomen met Liander, ik werd verwezen naar de site mijnaansluiting.nl en zodra ik een prijsopgave had moest ik maar een mailtje sturen naar info@liander.nl (punt, prettige dag verder).
Mailtje gestuurd naar Liander, e.e.a. uitgelegd en ook gemeld dat ik vind dat wij 10 jaar onnodig veel te veel heb betaald. Dat als zij/Nuon ons ten tijde van de prijswijziging hadden geïnformeerd, dat wij jaren geleden onze aansluiting al hadden gewijzigd. Volgens Nuon is er geen enkele vorm van communicatie tussen hun en Liander over aansluitingen. Zij berekenen alleen wat zij doorgegeven krijgen. Op onze energienota staat het leveringsadres met daarachter “garagebox”, het verbruik is 6 kw per jaar en ondanks herhaaldelijke navraag is er bij niemand, noch bij Nuon noch bij Liander een lampje gaan branden.

Vandaag heb ik een antwoord van Liander op mijn mailtje ontvangen (bijgevoegd).

Nuon verwijst mij (nu, na 10 jaar) naar Liander. Liander verwijst mij naar een installateur (van het kastje naar de muur). Verder hebben beiden niets verkeerds gedaan. Wij hebben betaald voor wat we gekregen hebben. Punt, discussie gesloten.
Deze reactie van Liander (en de eerdere reactie’s van Nuon) is het betere afscheep werk. Ik vind dit zéér zéér klantonvriendelijk. Blijkbaar mag je geen enkele vorm van informatie/advies verwachten, triest.
DE OPLOSSING
Ik zou het zeer gepast vinden indien, op zijn minst, de verlaging van de stroom aansluiting kosteloos zou zijn.

Op zijn mist met een reactie komen en de kosten voor de verlaging van de stroomaansluiting.uy

Wij vinden dat Alliander hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Alliander
    Beste heer/mevrouw Koese,

Bedankt voor je bericht. We begrijpen dat je deze communicatie als klantonvriendelijk hebt ervaren. Het afschuiven van je vraag is niet de bedoeling. Onze welgemeende excuses voor het ervaren ongemak.
    Wij geven inderdaad geen advies over de capaciteit van je aansluitingen. Reden hiervoor is dat wij niet op afstand kunnen zien wat je aan apparatuur en binnenhuisinstallatie hebt. Om die reden verwijzen we je naar een erkend installateur. Uiteraard is het je eigen keuze of je dit wilt, of niet.

De kosten voor deze verlichting zijn eenmalig EUR 208,95 inclusief btw. Let op: deze kosten zijn een indicatie. Voor een 1x25 ampère aansluiting zijn de maandelijkse kosten EUR 21,03. Voor een 1x10 ampère aansluiting zijn de maandelijkse kosten EUR 8,50.

Na het indienen van de aanvraag nemen wij binnen tien werkdagen contact op om de opdracht te bespreken en een afspraak te maken. Wil je na het gesprek toch van de werkzaamheden afzien? En zijn er geen werkzaamheden uitgevoerd? Dan kan je de aanvraag kosteloos annuleren.

Lotte
    Namens het Liander Webcareteam
    Hallo Lotte,

Bedankt voor je reactie.
    Mijns inziens blijft het zéér vreemd dat ik deze informatie niet 10 jaar geleden heb gekregen. Er is destijds ook door mij gemeld dat wij slechts 6 kw per jaar verbruiken in die garagebox. Ik heb gevraagd of er geen andere mogelijkheid was/is om de vaste kosten die toen in ene exorbitant veel hoger werden te verlagen. Indien mij op dat moment verteld was dat ik contact op moest nemen met een installateur o.i.d. dan hadden wij destijds de stroomaansluiting verlaagd. Is het werkelijk zo vreemd om deze informatie te verwachten??
    Met de juiste informatie hadden wij de aansluiting al jaren geleden verlaagd en die kosten al lang en breed terug verdiend!

Nancy

Stroom/stoom

Ook een klacht indienen over Alliander?