Klacht Alliander: Ik wil een verklaring waarom mijn gasrekening 400% is gestegen en een kosteloze herijking.

Marloes84

Op 8 januari 2016 is er in mijn woning door Liander een slimme meter geplaatst. Zowel voor gas als voor elektra. Sindsdien is mijn gasverbruik met 400% gestegen. Dit zie ik aan mijn jaaroverzichten. Hoe dit komt kan zowel Liander al mijn energieleverancier Qurrent niet verklaren. Ik woon al 10 jaar in mijn huidige appartement van 50m2 meter en heb altijd een energierekening rond de 70 euro gehad. Dit is nu verdubbeld gestegen naar 135 euro. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd ondanks dat ik veelvuldig contact heb gezocht met beide partijen.

Ik wil weten waardoor mijn gasverbruik 400% gestegen is. Ik vind het onacceptabel dat na alle tijd en energie die ik er in heb gestopt geen verklaring krijg. Liander heeft de slimme meter geplaatst en is verantwoordelijk voor de werking hiervan. Liander zou dan ook de meter moeten onderzoeken/herijken.

Beide partijen nemen geen actie. Ik heb eerder al 400 euro bij betaald aan Qurrent. Liander zegt dat de wanneer de meter wel naar behoren werkt ik nog een keer 400 euro kan betalen voor de herijking.
Dat houdt in dat ik in totaal minimaal 1200 euro extra betaal voor gas wat ik niet verbruik en het zoeken naar een verklaring voor een probleem wat ik niet heb veroorzaakt.

Ik vind dit heel veel geld en ik voel me in de steek gelaten als consument.

Ik vind dit heel veel geld en ik voel me in de steek gelaten als consument.

Wij vinden dat Alliander hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Alliander
    Beste mevrouw Van Unen,

Bedankt voor uw bericht. Onze excuses voor deze late reactie. Door technische problemen konden wij dit bericht niet eerder inzien. We vinden het erg vervelend dat u het gevoel heeft van het kastje naar de muur te worden gestuurd.

De huidige marktafspraken zijn zo dat de energieleverancier verantwoordelijk is voor de meterstanden. Voor vragen over verbruik kunnen wij dan ook alleen daarheen verwijzen.

Mocht er getwijfeld worden aan de meter dan kunnen wij een controle uitvoeren. Dit gebeurd op basis van ongelijke. De controle kost €100,-.

Suzanne

Namens het Liander Webcareteam
    Beste Liander,

Mijn meter geeft 400% meer gasverbruik aan ten opzichte van mijn vorige meter. Qurrent geeft aan dat:
    A. Mijn slimme meter niet naar behoren werkt of
    B. Mijn vorige meter niet goed werkte

Ik kan me voorstellen dat een 'slimme meter' preciezer meet maar een stijging van 400% vind ik niet geloofwaardig. Dat zou betekenen dat ik 8 jaar lang te weinig heb betaald!?

Ik vind het werkelijk onacceptabel dat ik als consument moet gaan bijleggen voor de controle van een meter die Liander heeft geplaatst op 8 januari 2016.
    Ten eerste: ik heb niet om een slimme meter gevraagd!
    Ten tweede: Ik heb het eerste jaar 400 euro bijbetaald. Daarna in 2017 mijn maand bedrag verhoogt van 67 euro per maand naar 135 euro per maand en nog 150 euro bijbetaald. Het houdt nu wel een keer op.
    Niemand neemt verantwoordelijkheid en ik blijf maar betalen voor gas wat ik naar mijn weten niet verbruik! het voelt voor mij als geld door de wc spoelen. De persoon van Liander die ik heb gesproken kon mijn niet verder helpen behalve dreigementen te geven van extra kosten. Ik sta, als consument, met mijn rug tegen de muur. Als ik alle uren uitbetaald kreeg die ik hier in heb gestoken stond ik nog steeds in de min. Ik ben vanaf maart hiermee bezig en wordt er moedeloos van.
    Ik eis een verklaring van mijn toename van 400% gasverbruik en wil dat Liander nu kosteloos deze controle uitgaat voeren!

Beste Liander,

A. Mijn slimme meter niet naar behoren werkt of
    B. Mijn vorige meter niet goed werkte

Ten eerste: ik heb niet om een slimme meter gevraagd!

Marloes84
    Ik eis een verklaring van mijn onverklaarbare gasverbruik dat met 400% gestegen is. Daarnaast eis ik dat Liander kosteloos een controle gaat uitvoeren op de door hen geplaatste meter. Ik stel hun verantwoordelijk voor de werking hiervan!
    Alliander
    Geachte mevrouw van Unen,

Wij zien dat u ons eerder benaderd heeft via Facebook en e-mail. Door meerdere collega`s is aangegeven dat wij geen inzicht hebben in meterstanden en verbruiken. Hierdoor kunnen wij geen verklaring geven voor uw verbruik en hebben wij u iedere keer doorverwezen naar uw leverancier.

Daarnaast heeft u uitleg ontvangen van ons hoe u een metercontrole kunt aanvragen.
    Met metercontrole bedoelen we een controle aan huis van de elektriciteitsmeter. Voor gasmeters is controle aan huis niet mogelijk. De controle aan huis kost € 100,- op basis van ongelijk.
    Voor de gasmeter is een meterijking nodig.

Meterijking is een controle van de meter in een laboratorium. Meterijking is mogelijk voor elektriciteits- en voor gasmeters. Er zijn 2 mogelijkheden:
    •interne ijking: controle in een laboratorium van Liander. Kosten zijn € 100,- op basis van ongelijk. Dit geldt ook voor klanten die eerder akkoord zijn gegaan met het oude bedrag van 373,89 euro.
    •externe ijking: controle in een laboratorium van een derde partij. Kosten zijn € 727,21 voor elektriciteit, € 716,44 voor gasmeters t/m G16 en € 740,23 voor G25-gasmeters (bedragen inclusief btw, kosten op basis van ongelijk.)

Mocht u deze willen aanvragen dan kunt u contact met ons opnemen op maandag t/m vrijdag tussen 08:00 en 18:00 telefoon 088-5426444.

Liander Webcareteam

Marloes84
er wordt uitgelegd hoe ik voor mijn elektriciteitsmeter een metercontrole kan aanvragen terwijl mijn gasmeter niet goed zou werken. Ik begrijp dat er iets van een interne herijking mogelijk zou kunnen zijn op basis van ongelijkheid. Ik heb niet gehoord hoe Liander dit voor mij kan gaan regelen. Ik moet er weer zelf achteraan. Wat gebeurd er als er geen ongelijkheid is? Moet ik dat nog eens 700 euro gaan overmaken? ik vind dit onacceptabel. Mijn buurvrouw boven mij mocht opeens 1500 euro bij betalen voor haar gas rekening... nog steeds kan niemand ons hierover iets verklaren, energieleveranciers niet, maar ook de netwerkbeheerder Liander niet...

Ook een klacht indienen over Alliander?