Klacht Alliander: Liander geeft geen berekening over de tot standkoming van hogere netbeheerkosten

P. van der Beek

Ik ontving op 5 juni een mail van Vattenfall dat de netbeheerder (Liander) de netbeheerkosten heeft aangepast.
Ik heb gebeld met Vattenfall om uitleg, zij verwezen naar Liander.
Vervolgens heb ik Liander gebeld en die verwezen naar Vattenfall.

Ik kreeg de volgende reactie van Vattenfall:
Beste P van der Beek, we lezen uw klacht op deze website. We zien dat u op 8 juni contact hebt gehad met onze klantenservice. Wij hebben zelf contact met Liander gehad. Die geven aan dat ze op basis van een aantal andere factoren een berekening maken voor het daadwerkelijke gasverbruik. Dit doet Liander onder andere op basis van de kwaliteit van het gas, de temperatuur buiten, de temperatuur in de grond en andere klimaatfactoren. De berekening van het daadwerkelijke gasverbruik is wettelijk bepaald. Voor de volgende Jaarnota zult u dus in het capaciteitstarief van boven de 4000 M3 gasverbruik vallen. Groet, Joeri

Daarop heb ik gereageerd met de vraag hoe het kan dat 3792m3 verbruik door een berekening van Liander ineens boven de 4000m3 komt te liggen.

Daarop kwam weer het volgende antwoord van Vattenfall:
Goedemiddag meneer van der Beek, de doorberekening van de kosten doen wij uiteraard voor Liander. Daarom vind ik het niet gek dat u zich tot ons richt als het gaat over de kosten voor het capaciteitstarief. Deze kosten berekenen wij door (en dienen wij dus af te dragen) voor Liander. Zij geven ons door voor welk tarief wij u kosten in rekening brengen. Die berekening is wat gecompliceerder dan het verbruik op uw jaarnota alleen, de factoren zijn u al door mijn collega doorgegeven. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, kunnen wij deze kosten niet wijzigen. Daarvoor dient u echt bij uw netbeheerder te zijn, zodat zij uitleg kunnen geven voor de kosten en waarom deze niet of juist wel gewijzigd kunnen worden.

Vriendelijke groet,
Nancy, Vattenfall

De cirkel is dus weer rond,

Ik wil de berekening van Liander hoe een verbruik van 3792m3 omgetoverd wordt tot >4000m3

Wij vinden dat Alliander hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Geachte heer/mevrouw P. van der Beek,

Vervelend om te lezen dat u in het cirkeltje rond blijft dwalen. Zo te lezen heeft Joeri van Vattenfall zich al goed laten informeren over de manier waarop het standaard jaarverbruik wordt opgesteld.

Via deze link vindt u meer informatie over het berekenen van het standaard jaarverbruik: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven/standaardjaarverbruik?searchterm=jaarverbruik#!#%2Fconsument%2Faansluitingen%2Ftarieven%2Fstandaardjaarverbruik

Bent u het niet eens met de berekening? Dan kunnen wij een verzoek doen om uw standaard jaarverbruik opnieuw te laten berekenen. Wilt u ons laten weten of u hiermee akkoord bent?

Sandra
    Namens het Liander Webcare team.
    P. van der Beek
    Uw link geeft alleen algemene info over het SJV.
    Ik wil graag een nieuwe berekening en ik wil ook het sommetje zien.
    Ik vind het raar dat nergens een rekentool te vinden is en dat ik dus maar moet geloven dat ik ineens een aangepast (lees: hóger) netbeheertarief moet betalen.
    Ik wil ook graag weten óf en wanneer zo'n berekening normaliter plaats vindt en of bij een lager SJV dan 4000m3 het tarief dan ook standaard wordt aangepast.

Geachte heer/mevrouw P. van der Beek,

Wij willen graag het graag voor u opnieuw berekenen. Hiervoor hebben wij wel meer informatie van u nodig. Over welke periode gaat uw jaarafrekening precies? Ook ontvangen wij graag uw e-mailadres. Zodra wij deze informatie van u hebben ontvangen gaan wij voor u aan de slag. U kunt os dit toesturen door middel van een privé bericht. U ontvangt dan per e-mail of telefonisch een terugkoppeling van ons.

Janneke
    Namens het Liander Webcare team.
    Geachte heer/mevrouw P. van der Beek,

Excuses, wij hebben u inderdaad nog geen antwoord gegeven. Als uit de herberekening blijkt dat het Standaard Jaarverbruik lager is dan krijgt u een correctie van de kosten. Bedankt voor uw e-mailadres. Wij gaan een berekening voor u maken. Binnen twee weken ontvangt u van ons een terugkoppeling.

Janneke
    Namens het Liander Webcare team
    Geachte heer/mevrouw P. van der Beek,

We hebben een herberekening gedaan van je SJV. De berekening klopt. Omdat je meer vragen hebt over de berekening is je klacht is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen je klacht in behandeling en nemen contact met u op.

Marinda
    Namens het Liander Webcare team

P. van der Beek
Er wordt gezegd: de berekening klopt. Nu gaat weer een andere afdeling contact opnemen om e.e.a. toe te lichten. Ik wil een berekening zien en niets anders, zodat ik met hulp van deskundigen de berekening kan checken.

Ook een klacht indienen over Alliander?