Klacht Alliander: Liander legt

Roeller

Eind november 2016 heb ik met een accuboormachine een ontwateringsgaatje voor een tuinspotje in mijn oprit geboord. De oprit is van beton en ligt boven maaiveld. Op de oprit liggen klinkers. Tijdens het boren heb ik de gasleiding geraakt. Deze lag op nog geen 20cm diepte onder maaiveld.

Liander heeft het gas afgesloten bij de straat en een week erna een nieuwe gasleiding gemaakt. Ik verbruik 0 m3 gas (al 3 jaar). Ik heb dan wel een aansluiting maar gebruik deze niet. Vandaar dat ik Liander direct per e-mail heb gevraagd wat de kosten en scenario's voor herstel zouden zijn (bijv. A) leiding reparatie B) nieuwe leiding aanleggen dmv graven C) nieuwe leiding aanbrengen dmv raket/boring)

Ik heb per e-mail aangegeven dat ik eerst de kosten wil weten voordat er iets gebeurd.
Liander heeft een nieuwe leiding aangelegd middels boring (het duurste scenario), zonder mij op de hoogte te stellen van kosten of een keuze voor te leggen.

3 jaar geleden toen ik het huis kocht heb ik alle NUTS leidingen opnieuw laten leggen (de buren ook). Liander is toen na 2 weken terug gekomen omdat de adressen waar hun onderaannemer was geweest veel fouten had gemaakt. Ik rook ook al 2 weken een lichte gaslucht. Liander heeft toen delen opnieuw gedaan (koppelingen vervangen). Ook bij de buren!
Ik stel dat dit niet de enige fout is die de onderaannemer van Liander heeft gemaakt maar dat men ook gemakshalve de gasleiding op maar 20cm diepte (en zonder lint!) heeft neergelegd. Een gasleiding hoort volgens NEN norm veel dieper te liggen.

Een KLIC melding was in mijn geval niet nodig (eenvoudige particuliere tuinwerkzaamheden, niet machinaal, enkel een accuboormachine).

Ik heb een e-mail discussie gehad met Liander waarop Liander mij adviseerde "om het verhaalproces van Liander in dezen af te wachten."

Kort daarop stuurde Liander mij een factuur van € 2826,69 ! Een factuur waarop overigens buitenproportionele kosten gerekend worden (bijv. uurtarieven van € 126,90 en 'administratie en behandelingskosten' van € 185,-).

Ik heb daarop samen met een advocaat een bezwaarschrift geschreven en aangetekend verstuurd. Liander stuurde een mailtje met: "..Op herhaalde argumenten zal Liander niet ingaan.."

Liander gaat dus niet formeel en inhoudelijk in op mijn bezwaren. Een verwijzing naar een mailwisseling waarin summier en algemeen wordt geantwoord volstaat mijn inziens niet. Liander is niet ingegaan op de door mij specifiek aangevoerde omstandigheden.

Dat Liander de door haar gestuurde factuur crediteerd.

Bijlagen

Wij vinden dat Alliander hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Alliander
    Geachte heer Broersma,

Uw klacht is reeds bij ons in behandeling onder kenmerk 10863058. U ontvangt binnen vijf werkdagen reactie van ons.

Liander Webcare Team
    Roeller

Het is inmiddels 3 april 2017 (twee weken later) en nog steeds geen reactie!

Je wordt letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd of gewoon helemaal genegeerd, enkele voorbeelden:

- Op mijn e-mail (direct na de schade) "Wat het ging kosten, welke herstel opties er zijn en dat ik niet wil dat er iets gebeurd zolang ik niet weet wat het kost" heb ik nog steeds geen reactie. (volgens de provider en de mailserver log is de mail afgeleverd!)

- Op Twitter krijg je reacties als: "Je kunt je bezwaar sturen naar de schadeafhandeling afdeling" Dit heb ik al aangetekend verstuurd d.d. 27-01-2017 ! (om te voorkomen dat ook deze wordt genegeerd)... geen reactie...

- Telefonisch kan men niets en wordt je verwezen naar het e-mail adres: schadeafhandeling@alliander.com

- Als dan mailt naar het e-mail adres krijg je te horen: "Ik adviseer u om het verhaal van Liander af te wachten"

- Vervolgens reageer je met een aangetekende brief (een formeel bezwaarschrift) en dan krijg je alleen een e-mail: "Geachte heer... Wij gaan niet op uw bezwaar in..."

- Op een klachtenwebsite meld men alleen: "U krijg binnen 5 dagen reactie maar volgt er niets".

Behalve dat Liander brieven en mails negeert, zijn ze ook niet oplossingsgericht bezig, toen ik aangaf: "Kom dan eens kijken hoe ondiep de gasleiding ligt" (December 2016) of "Ik sta open voor een gesprek" (januari 2017) gaat men totaal niet in.

Dit bedrijf (eigenlijk semi-overheid) is echt te arrogant voor woorden.
    Sinds de kosten dit jaar weer (maar liefst 8%) omhoog zijn gegaan maken ze wel reclame op TV, net voor het 8-uur journaal. Waarom? Helaas kun je niet wisselen van netbeheerder.

Wanneer doet een Netbeheerder het dan goed? Volgens mij moeten ze hun kerntaken goed uitvoeren, dit zijn:
    - Weinig storingen -> helaas zijn het er elk jaar meer en duren ze langer
    - Niet teveel kosten -> Dit jaar 8% duurder terwijl men zich intern niet wil conformeren aan de 'Wet-topinkomens', omdat ze vinden dat de ze aandeelhouders hebben (dat klopt, dat zijn de provincies!) en als ze daar dan een 'moederbedrijf' boven plaatsen dan mogen ze daarmee doen wat ze willen want dat 'is dan geen overheidsbedrijf meer' ?!?!
    - De service die ze moeten geven (administratie, klantcommunicatie en schade/storingen oplossen) goed en helder doen -> Ik denk dat ik hier niets over hoef te zeggen.
    - Ik heb het dan nog niet eens over de jarenlang geplaatste 'foute meters': https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/dit-zijn-de-10-slimme-meters-die-mogelijk-meer-verbruik-meten/

Het wordt tijd dat de overheid ingrijpt en niet alleen de topinkomens gaat handhaven voor netwerkbedrijven en alles daaromheen (ook de 'holdings') maar ook de bestuurders vervolgt, die al 8 jaar boven die topinkomens verdienen.
    Tevens moet de overheid dan de Wet-Openbaar-Bestuur toepassen, net als bij gemeenten, zodat deze instanties echt transparant worden, ook declaratiegedrag en voortgang van klachtafhandeling.

Bron: https://www.volkskrant.nl/economie/echte-topper-lacht-om-salarisplafond~a4123971/
    Via Google een ludieke website gevonden met feiten over dit graaibedrijf: http://www.liander.org

Ook een klacht indienen over Alliander?