Klacht Allsecur: Allsecur houdt premie van dubbelverzekerde auto. Uit eigen belang

06-2017
Ik geef aan mijn auto te gaan verkopen allsecur schorst te auto tot de verkoop.

07-2017
Ik verkoop mijn auto en de nieuwe eigenaar verzekerd de auto. Ik moest laten weten dat ik de auto heb verkocht om de verzekering difinitief te eindigen. Ik was die tijd druk op prive gebied en vergeet het, ik was ervan niet meer op de hoogte.

02-2018
bel ik allsecur omdat er nog steeds geld wordt afgeschreven. Ze laten me weten dat ik dat geld kwijt ben.
Ik wil graag aantonen dat de auto 8 maanden dubbel is verzekerd en al 8 maanden niet meer op mijn naam staat. Ik kan verzekeringspapieren van de nieuwe eigenaar aanleveren.

Ze zeggen de 8 maanden premie niet terug te geven ondanks de dubbele verzekering. Omdat ik het had moeten aangeven. De medewerker die ik spreek is aardig en geeft toe dat hij het ook terecht vind dat ik mijn geld terug zou krijgen ondanks mijn kleine fout van het doorbellen van de verkoop. Hij kan niks voor me doen omdat zijn manager dat anders ziet.

Allsecur vind eigen winst die ze geheel risico vrij hebben kunnen innen belangrijker dan iemand die hard werkt voor zijn geld en iedere euro goed kan gebruiken. Ik kan aantonen dat de auto dubbel verzekerd is en nog steeds stellen ze zich onmenselijk op.

Nu vond ik allsecur best een prima bedrijf met goede hulpverlening maar wil ik zo natuurlijk niet mijn volgende auto's bij deze maatschappij verzekeren als dit niet wordt opgelost.

Ik zou graag zien dat ze nog een keer kijken naar deze zaak en me alsnog mijn geld terug geven uit humaniteit en zorg voor een klant die altijd netjes is geweest.

Beste Borre,

Ik kan me goed voorstellen dat je er ontzettend van baalt dat het vergeten op te zeggen je nu maanden premie kost. Ik leg je graag nog het een en ander uit.

In mei 2017 ruil je jouw Opel om voor een Ford. Omdat je de Opel nog niet had verkocht, heb je een nieuwe verzekering afgesloten voor de Opel. De Ford is verzekerd op de al eerder lopende verzekering. De medewerker heeft die dag aangegeven dat je de verzekering zelf op moet zeggen zodra de Opel wel verkocht is. In juni en juli 2017 hebben we nog contact met je gehad over de betaling voor deze nieuwe verzekering. Maar, we hebben niet eerder dan in februari 2018 van je gehoord dat de Opel verkocht is.

In je bericht geef je aan dat we premie innen zonder risico te hebben gelopen. Ik begrijp dat dit zo kan voelen en dat dit frustrerend is, maar wij hebben ook na de verkoop van de Opel risico gelopen. Zolang wij namelijk als verzekeraar van de Opel staan geregistreerd bij de RDW, kunnen we bij schade aansprakelijk gesteld worden. Als een derde partij schade heeft geleden door de Opel en ons aanspreekt, zijn wij verplicht de schade te vergoeden. Ook als jij de auto niet meer in bezit hebt. En ook als er meer dan één verzekeraar is geregistreerd.

Om deze reden hebben wij ook in (artikel 30 van) onze polisvoorwaarden opgenomen dat een autoverzekering alleen per melddatum of per datum in de toekomst kan worden stopgezet. De voorwaarden die op de verzekering van de Opel van toepassing zijn vind je hier: https://www.allsecur.nl/allsecur/mediaObject/assets/voorwaarden/voorwaarden_011/original/voorwaarden_011.pdf.

Ik kan je dus helaas geen positiever nieuws geven dan dat de betaalde premie, ook na juli 2017, terecht is.

Sjoukje namens het Allsecur Klachtenteam

PS Ik zie dat je ons per e-mail gevraagd hebt om facturen te mogen ontvangen van beide autoverzekeringen. De facturen kun je zelf inzien op MijnAllsecur. Kom je er niet uit of heb je nog vragen? Dan mag je ons natuurlijk altijd even bellen.
    Hey Sjoukje,

Dank dat je tijd neemt voor een antwoord, dat stel ik super op prijs. Ik wist niet dat jullie nog risico zouden lopen zelf als er twee lopende verzekeringen lopen?

De logica van het alles is natuurlijk dat er twee verzekeringen liepen, één van deze twee heeft zonder risico premie ontvangen. Er zullen, in een geval van een ongeluk, geen twee verzekeringen de bedragen gaan uitkeren.

Of zouden jullie ook bedragen gaan uitkeren als een andere verzekeringsmaatschappij dat al doet?

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Nogmaals: het is de menselijkheid die ik bij jullie mis. Dit betreft een regel die onevenredig recht doet aan jullie en mijn gedrag de afgelopen jaren. Ik heb jullie goed behandeld, graag zie ik dat ook terug van een partij waar ik tot nu toe altijd graag mee heb samengewerkt.

Daarnaast:
    De facturen kan ik vinden op mijnallsecur, alleen niet van alle verzekeringsjaren en de facturen zijn niet te downloaden en hebben geen duidelijke specificaties vermeld. De facturen zijn slechts een uitrol menu met het bedrag een datum.
    Het zou enorm helpen als u me ze allemaal zou kunnen mailen. Graag hoor ik ook hierop van u.

Groet,

Borre vermeulen
    Beste Borre,

Ik begrijp je gedachtegang, maar in dit geval hebben beide verzekeringsmaatschappijen risico gelopen en recht op premie. Iemand die schade lijdt door de verzekerde auto, kan namelijk zelf kiezen welke maatschappij hij of zij aanspreekt. Het is in principe niet zo dat allebei de maatschappijen dan zullen betalen, maar ze lopen wel allebei risico dat ze aansprakelijk gesteld worden. Voor dat risico sluit je een verzekering af en daar betaal je premie voor. Of er (tot nu toe) schade is gemeld of niet maakt daarom ook geen verschil. Het risico is er wel.

Ik vind het jammer dat je het gevoel hebt dat deze regel geen recht doet aan jouw gedrag richting ons. Met jouw gedrag heeft het namelijk niets te maken, de afspraak is onderdeel van onze polisvoorwaarden en geldt voor al onze verzekerden. Het is geen straf voor bijvoorbeeld slecht betalende klanten, maar een afspraak waar beiden partijen zich aan moeten houden.

Voor wat betreft je andere vraag; wij sturen geen facturen. Specificaties van de premie, vind je op je polisblad. Als je vragen hebt over een specifieke betaling of over een verzekeringsjaar dat niet op MijnAllsecur staat, dan kun je natuurlijk wel altijd bij ons terecht. In dat geval kan je een e-mail sturen naar betalingen@allsecur.nl.

Beste Sjoukje,

Ik begrijp jouw gedachtegang ook! Natuurlijk begrijpen we elkaar.

Het gaat ook niet om mijn gedrag. Ik denk dat je daarmee de spijker op de kop slaat. Het gaat niet om mijn gedrag, totdat ik onaardig doe, of oneerlijk, of onredelijk. Of aan de telefoon scheldt of jou hier uitmaak voor allerlei lelijke dingen (natuurlijk doe ik dat niet, je kent me al een beetje). De Polisvoorwaarden, die beschermen ons van onze menselijkheid, jou tegen die van mij en mij jammer genoeg ook tegen die van jou.

Dat kunnen we misschien samen jammer vinden in deze situatie.

Jullie liepen inderdaad risico, de helft van het risico, omdat jullie samen met een andere partij de kans liepen dat de opel bij een ongeluk betrokken zou raken en jullie aansprakelijk gesteld zouden worden.
    Is het dan niet veel eerlijker om de helft van de premie te rekenen over die periode? Als we een kansberekening zouden maken zouden jullie er alsnog goed vanaf komen.

Dank voor het email adres, ik zal je collega's daar een email sturen.
    Zou je me een plezier kunnen doen en uitleggen hoe zakelijke klanten dat dan bijvoorbeeld doen?

Borre Vermeulen
    Beste Borre,

Fijn dat we elkaar begrijpen! Dat maakt de wereld toch weer een klein beetje mooier :-).
    Juist omdat we elkaar begrijpen, en je niet het type bent dat begint te schelden (ja, ik leer je een beetje kennen), vind ik het oprecht jammer dat ik je niet kan helpen. Soms zijn regels er om te breken, maar dit is niet één van die keren helaas. Het risico kan wel kleiner worden als er een 2de verzekeraar is, maar we kunnen niet simpelweg zeggen dat die dan gehalveerd wordt. Daarvoor hebben we met teveel factoren te maken. Betaalt de nieuwe eigenaar bijvoorbeeld zijn verzekeringspremie wel (op tijd)? Zo niet, kan het zijn dat er bij de andere verzekeraar geen dekking is.

Omdat ik je wel heel graag wil bedanken voor je vriendelijkheid, stuur ik je per post nog een klein cadeautje toe. Het is tenslotte dé cadeaumaand ;-).

Zakelijke klanten gebruiken hun bankafschrijvingen in combinatie met het polisblad om hun boekhouder blij te maken. Omdat je over verzekeringen geen btw betaalt (wel assurantiebelasting, 21%), is dat voldoende.