Klacht Allsecur: Misleid met schadevrije jaren bij afsluiten verzekering

Wally76

Ik heb onlangs een autoverzekering afgesloten bij AllSecur. Omdat ik van Lease kom, staan mijn schadevrije jaren niet in het landelijke systeem. Ik heb echter wel aantoonbaar een verklaring van mijn Leasemaatschappij dat ik de afgelopen 2 jaar geen schade heb gemeld.

Voor het afsluiten met AllSecur gebeld en er werd bevestigd dat ik op basis van deze verklaring recht had op 2 schadevrije jaren. Nu de verzekering is afgesloten komt de aap uit de mouw en wordt ik terug gezet naar 0 jaren vanwege een vaag verhaal over een kleine schade in 2016. Die staat ook in de verklaring, maar dat is dus van 2016 (inmiddels bijna 3 jaar geleden).

Als je ze belt komen ze met een vage formule over hoe ze die jaren toekennen, maar dat wordt nergens vermeld (ook niet in de voorwaarden). Dit is mijns inziens pure misleiding!

Ik verwacht dat de schadevrije jaren conform de verklaring en conform de verstrekte informatie worden toegekend.

Allsecur
    Beste Bart,

Uit je klacht begrijp ik dat je teleurgesteld bent dat we je geen schadevrije jaren kunnen toekennen op basis van je leaseverklaring. Dat zou wel zijn toegezegd. Ik kan op basis van wat ik nu weet helaas niets aan je schadevrije jaren veranderen en ik leg je graag uit waarom.

Op 20 november 2018 heb jij een verzekering aangevraagd bij ons. Deze verzekering heb je destijds aangevraagd met 2 schadevrije jaren, omdat je een leaseverklaring hebt die 5 jaar geduurd heeft. In die 5 jaar heb je twee schades gehad in de eerste 3. De laatste 2 jaar had je geen schades. Een leaseverklaring beoordelen we hetzelfde als we een normale verzekering beoordelen. Dat betekent dat we per schade, 5 schadevrije jaren van het totaal af trekken. Bepaalde schades, zoals ruitschade of schades met lage kosten, tellen niet mee. Jij hebt afgerond 5 jaar lease gereden, waarin één schade heeft plaatsgevonden die meetelt en dat maakt per saldo 0 schadevrije jaren. Deze manier van schadevrije jaren berekenen is afgeleid van de manier van schadevrije jaren berekenen zoals afgesproken tussen alle Nederlandse verzekeraars.

Gezien bovenstaande ben ik van mening dat het terecht is dat je verzekering is aangepast naar 0 schadevrije jaren. Je geeft aan dat jou telefonisch iets anders is aangegeven en dat vind ik jammer om te lezen. Er had hier namelijk een voorbehoud geplaatst moeten worden en ik snap dat je hier goed van baalt. Als ik echter op jouw telefoonnummer zoek, kan ik geen ingekomen gesprekken vinden die ik terug kan luisteren. Zou je mij kunnen laten weten wanneer en met welk telefoonnummer je hebt gebeld? Dan kan ik de gesprekken terugluisteren, om dit te bespreken met de medewerkers in kwestie. Mogelijk kan ik dan coulancehalve nog iets voor je betekenen.

Ik zie je reactie graag tegemoet. Je kan hiervoor reageren op mijn e-mail.

Joost namens het Allsecur Klachtenteam
    Wally76
    Gereageerd per email met alle relevante gegevens en telefoonnummers, alleen daarna blijft het stil. Een schimmige constructie vind ik het! Het wordt nergens uitgelegd en ook telefonisch is mij anders verteld.
    Allsecur
    Beste Bart,

Bedankt voor het e-mailen van de informatie. Mijn collega Joost is niet aanwezig, daarom heb ik je e-mail beantwoord. Ik vind het jammer je te moeten teleurstellen, maar helaas kunnen we je geen schadevrije jaren toekennen. Ik hoop met mijn e-mail daar meer duidelijkheid over te hebben gegeven. Mocht je toch nog vragen hebben, mag je daar natuurlijk altijd op reageren.

Sjoukje namens het Allsecur Klachtenteam

Wally76
Uiteindelijke oplossing Wederom een teleurstellende reactie ontvangen. Ik ga wel op zoek naar een verzekeraar die zijn klanten wel serieus neemt. Ze kunnen binnenkort mijn opzegging tegemoet zien.