Klacht Allsecur: privacy in geding bij Allsecur

J. Morchid

Ik heb ruim 15 jaar geen auto gehad en dus ook geen verzekering.

Gisteren een autoverzekering afgesloten bij Allsecur met in het achterhoofd dat alles in orde zou zijn.

Blijkbaar dacht Allsecur daar anders over en weigerde mijn nieuw afgesloten autoverzekering. Dit met de reden in de mail dat ik in een bepaald risicoprofiel zou horen die ze niet wensen te verzekeren.

Vandaag telefonisch navraag gedaan of ze me wat meer info kunnen geven over de weigering: het zou niets met mijn verleden of die van het voertuig te maken hebben, maar omdat ik mijn mobiel nummer niet met Allsecur heb gedeeld.

Naar mijn idee is dit in strijd met de AVG omdat er reeds een communicatiemiddel gedeeld is: mijn e-mailadres. Het vragen of verzamelen van meer persoonsgegevens zonder doel, noodzaak, etc. is niet toegestaan.

Alsnog een rechtsgeldige reden opgeven of alsnog goedkeuren. Anders heb ik geen keus, dan Allsecur duidelijk te maken dat dit in strijd met de wet is.

Allsecur
    Beste J. Morchid,

Allereerst, heel goed dat je scherp bent op hoe je gegevens worden verwerkt. Er zijn verschillende redenen waardoor wij naast een e-mailadres ook een telefoonnummer vragen wanneer je een verzekering bij ons afsluit. We gebruiken je telefoonnummer nooit voor marketingdoeleinden, maar wel om een stukje extra service te bieden. In dringende gevallen, bijvoorbeeld bij een betalingsachterstand, kunnen we met een sms of telefoontje sneller contact met je krijgen en vervelende gevolgen voorkomen. Het is daarnaast belangrijk dat we in het geval van twijfel over de juistheid of volledigheid van een verzekeringsaanvraag of schadeclaim contact met je kunnen krijgen voor een persoonlijke toelichting. Een e-mailadres voldoet in deze gevallen niet altijd, omdat we niet weten of een e-mailadres mogelijk door meerdere personen wordt gebruikt. Tot slot speelt het telefoonnummer als identificatiegegeven een rol in het herkennen en voorkomen van fraude. Dat draagt uiteindelijk bij aan het betaalbaar houden van jouw verzekering.

Ik hoop dat je met deze uitleg begrijpt waarom we om je telefoonnummer vragen. Je bent natuurlijk niet verplicht je gegevens met ons te delen, maar dan kan het wel zo zijn dat wij je geen verzekering kunnen bieden. Ben je alsnog bereid om je telefoonnummer met ons te delen? Dan kun je de verzekering opnieuw aanvragen. Anders hoor ik graag je redenen hiervoor.

Ik stuur mijn bericht ook per e-mail. Daar mag je altijd op reageren. Op werkdagen kun je ook telefonisch contact opnemen en naar mij vragen.

Sjoukje namens het Allsecur Klachtenteam