Klacht Alphega-apotheek: Medische Noodzaak

Steve

Apotheek Maaswijk te Spijkenisse maakt er echt een potje van. Lange wachtrijen, lang wachten op medicatie > 3 dagen. Tevens goedkope medicatie, wat opzich natuurlijk heel goed maar niet als je een medische noodzaak hebt. Kring apotheek slaat deze noodzaak in de wind en geeft aan dat ik zelf maar moet regelen met mijn verzekering, deze zeggen op hun beurt het nooit te gaan vergoeden als ik medicatie zelf declareer. De apotheek houdt voet bij stuk en hierdoor kwam ik in de problemen met mijn medicatie (Noodzakelijk om te blijven leven). Kortom men speelt hier met levens, want geld is blijkbaar voor deze apotheker belangrijker. Dit is een schande! Ik heb toen bij een Benu apotheek moeten bedelen om de juiste medicatie, gelukkig werken hier wel mensen! Dus heb iedereen uit laten schrijven inclusief ouders en familie. Geen Kring apotheek meer.

Dat de apotheker in kwestie eens ophoudt met deze instelling om geld te prefereren boven zorg. De apotheek in kwestie is in de afgelopen 2 jaar van top naar flop afgezakt en zou nooit het kring logo mogen dragen.

Alphega-apotheek
    Geachte Stephen de Man,
    Bedankt voor uw klacht en wat vervelend dat u ontevreden bent over de apotheek. Wij zullen uw ook klachten delen met de Apotheek in Maaswijk. U bent al van apotheek veranderd, het is niet helemaal duidelijk hoe wij u nog van dienst kunnen zijn. Hier in elk geval wat achtergrond informatie
    Vanaf 2005 wordt door de meeste zorgverzekeraars het preferentiebeleid uitgevoerd ook wel voorkeursbeleid genoemd. Voorkeursbeleid bij gebruik van geneesmiddelen wil zeggen dat er bij de zorgverzekeraar een voorkeur is voor geneesmiddelen met een gunstiger prijs (voor de zorgverzekeraar). Bijvoorbeeld als door octrooi verloop meerdere aanbieders komen van een identiek geneesmiddel, de zogenaamde generieke geneesmiddelen, die vaak lager geprijsd zijn dan het origineel. Dit moet leiden tot een lagere premie.
    Het beleid van de meeste zorgverzekeraars is dan ook om het voor hen goedkoopste label van een geneesmiddel aan te wijzen voor een bepaalde periode als preferent middel en ook alleen het geneesmiddel van dat label te vergoeden vanuit de basisverzekering. Dit is ook als zodanig vermeld in de verzekeringspolis van de verzekeringnemer. De apotheek wordt door de verzekeraar verplicht hier aan mee te werken. Alleen in gevallen waarin het medisch onverantwoord is het aangewezen preparaat te gebruiken, mag er van het preferentiebeleid worden afgeweken (medische noodzaak).
    De aard van de medische noodzaak dient, om het eventueel vergoed te krijgen, beoordeeld te zijn door arts en apotheker. Alleen als het medisch onverantwoord is dat behandeld wordt met een door de zorgverzekeraar aangewezen geneesmiddel, is het mogelijk om een ander geneesmiddel te krijgen. Uit onderzoek blijk dat echte ‘Medische noodzaak’ niet vaak voorkomt, minder dan 3% van alle aanvragen zijn daadwerkelijk terecht. Als iemand op basis van ‘liever willen’ hetzelfde merk wil blijven gebruiken, dient het door de verzekerde zelf betaald te worden.
    Met vriendelijke groet
    Kring-apotheek