Klacht Amc: Declaratie wetenschappelijk onderzoek

Berendina G. Hartgers

In oktober 2010 kreeg ik een elleboogluxatie na val van fiets. In het AMC werd gips geplaatst en ik moest de volgende dag terugkomen. Toen werd gevraagd of ik wilde deelnemen aan een behandelonderzoek: functionele behandeling versus gips. Ik ging akkoord, want onderzoek is nuttig. Er werd besloten dat ik in de gipsloze behandelgroep zat. Gips werd verwijderd en ik kreeg de behandelinstructie mee voor een fysiotherapeut. Mijn veronderstelling dat de kosten van dergelijk wetenschappelijk onderzoek door een onderzoeksbudget worden gedekt bleek achteraf volstrekt onterecht: na 6 sessies kreeg ik een rekening van de fysiotherapeut (168 €, waarna ik zelf ben gestopt met deze therapie) en mijn verzekering bleek de kosten van de onderzoekende chirurg/promovendus te hebben betaald (zag ik aan mijn eigen-risico nota).
Ik vind dit een zeer eigenaardige gang van zaken en had niet meegedaan als ik hier van tevoren over was geïnformeerd!

Ik wil dat het AMC duidelijk is over voor- en nadelen voor deelnemers aan medisch-wetenschappelijk onderzoek. In de informatiefolder die ik mbt genoemd onderzoek kreeg staat onder "kosten en vergoedingen":
"Deelname brengt geen extra kosten met zich mee. U krijgt ook geen vergoeding".
Dit bleek achteraf niet waar.
Ik wil
a) dat het AMC mijn extra kosten voor fysiotherapeut + eigen risico (ivm met declaratie kosten superviserende chirurg aan verzekering) vergoedt.
b) dat AMC nagaat of er geen sprake is van dubbele declaraties. Wetenschappelijk onderzoek doe je meestal met een vooraf toegekend onderzoeksbudget. Hoe kan het dat de onderzoekshandelingen vervolgens nog eens bij de ziektenkostenverzekeraars worden gedeclareerd en via eigen risico op de patiënt worden verhaald?

Wij vinden dat Amc hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Amc?