Klacht Apotheek Almere haven: misbruik verdienmodel apothekers.

Status
sad Niet opgelost
Klachtnummer
# 314385
Gebruiker
R. Vlek
Datum
3 reacties

Details

De klacht

Op 24-5 ontving ik op doktersrecept een tube chlooramfenicol oogzalf.
De prijs bedroeg 2,84 euro. Nu blijkt de apotheek bij mijn verzekeraar ONVZ 13,04 euro extra te hebben berekend voor een begeleidend gesprek dat nooit heeft plaatsgevonden. Daarmee wordt de prijs van het middel maar liefst een kleine 600 procent hoger. Waar nu al tijden krampachtig wordt geprobeerd de kosten in de gezondheidszorg terug te dringen, kan dit soort praktijken naar mijn mening geen doorgang blijven vinden.

De oplossing

3 reacties

  1. Auteur
    Apotheek Almere haven
    Datum
    Beste meneer Vlek,


    Wij zagen uw ingediende klacht op de consumentenbond en willen graag opheldering verschaffen.
    Allereerst bedankt voor het indienen van uw klacht. Dat klinkt gek, maar wij vinden het belangrijk feedback te krijgen van onze klanten zodat misverstanden uit de wereld kunnen worden geholpen en we onze diensten voortdurend kunnen blijven verbeteren.

    Het eerste uitgiftetarief blijft een veel besproken onderwerp.
    De consumentenbond heeft een heldere uitleg op hun site staan:

    Eerste uitgifte tarief
    Al sinds 2009 zijn de kosten voor een nieuw medicijn hoger dan voor een medicijn dat je vaker gebruikt. Voor nieuwe medicijnen betaal je een hoger bedrag omdat het om een 'eerste uitgifte' gaat. Sinds 1 januari 2016 staan deze kosten op de rekening als terhandstelling met begeleidingsgesprek. Zorgverzekeraars verrekenen de kosten van medicijnen en apotheek met je eigen risico. Je vindt het 'eerste uitgiftetarief' dus op de rekening van je zorgverzekeraar. Als je een medicijn haalt, brengt de apotheek hier standaard rond de €6 voor in rekening. Gaat het om een nieuw medicijn, dan komt hier nog ongeveer €6 bij. Het precieze bedrag is afhankelijk van je apotheek en zorgverzekeraar.
    Link: https://www.consumentenbond.nl/zorgkosten/eerste-uitgifte-medicijnen

    Samengevat, het bedrag wat u te zien krijgt op uw rekening is opgebouwd uit verschillende tarieven: te weten de kosten van het geneesmiddel, een receptregelvergoeding en bij een eerste uitgifte ook een ‘ter handstelling met begeleidingsgesprek’. Wij zijn wettelijk verplicht dit gesprek te voeren. Gelukkig maar, want hiermee kunnen we voorkomen dat een geneesmiddel verkeerd wordt ingenomen/gebruikt.
    Ook werden de uitgesplitste tarieven altijd al betaald, het enige verschil met voorheen is dat het nu allemaal op de rekening wordt uitgesplitst door uw zorgverzekering.

    Zoals u al aangaf vallen de kosten van een tube chlooramfenicol oogzalf inderdaad erg mee. De geneesmiddelenprijzen zijn snel en enorm gedaald in Nederland door de invoering van o.a. het preferentiebeleid (het toewijzen van een label/fabrikant dat wordt vergoed na het verlopen van het patent). Aangezien ruim 72% van de geneesmiddelen een generiek middel betreft, is Nederland een goedkoop land waar het de prijs van geneesmiddelen betreft.

    Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.


    Met vriendelijke groet,

    Het team van apotheken Almere Haven.
  2. Auteur
    R. Vlek
    Datum
    Dit lijkt me een standaardantwoord.
    Het ging er in dit geval ook om dat het begeleidingsgesprek zoals gemeld nooit heeft plaatsgevonden en toch in rekening is gebracht.
    Het blijft natuurlijk belachelijk dat zo'n gesprek in dit geval tot een prijsverhoging leidt van bijna 600 procent.
  3. Auteur
    R. Vlek
    Datum
    Dit staandaardverhaal is bekend. Het ging er in dit geval om, zoals gemeld, dat er geen begeleidend gesprek heeft plaatsgevonden en dat het toch in rekening wordt gebracht.
    Voorts blijft het natuurlijk belachelijk dat een dergelijk gesprek, zo het wel wordt gevoerd, tot een prijsverhoging van maar liefst 600% leidt.

Uiteindelijke oplossing

Auteur
R. Vlek
Datum
Uiteindelijke oplossing
Na de standaardreactie van de apotheker wordt er niet meer ingegaan op mijn klacht.
Status
niet opgelost
Beoordeling
sad

Ook een klacht indienen over Apotheek Almere haven?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen