Klacht Apple: Apple moet verantwoordelijkheid nemen voor fabricagefout videokaart

fabricagefout videokaart

In augustus 2012 kocht ik een MacBook Pro 15 inch, model 2011 laat. In 2014 traden er diverse problemen op, waaronder een defecte grafische kaart en werd het hele moederbord vervangen. In 2015 ging de grafische kaart weer stuk. Inmiddels bleek dit een door Apple erkend probleem bij de modellen uit onder andere 2011, dat volgens de medewerker van de Apple Store te maken had met hoe de verschillende onderdelen aan elkaar waren gelast. Daarom werd de MBP nogmaals gerepareerd en het probleem zou hiermee definitief zijn verholpen. Twee jaar na dato doet zich echter weer precies hetzelfde probleem voor: de ventilator gaat loeien, de mac start spontaan opnieuw op en blijft daarin hangen, het beeld verspringt naar links of naar rechts en er verschijnen strepen en verkleuringen. Ik heb hierover contact opgenomen met Apple en kreeg te horen dat de termijn om in het kader van het speciale reparatieprogramma het probleem kosteloos door Apple te kunnen laten verhelpen helaas was verstreken. Het gaat echter niet om een probleem dat zich nu pas manifesteert, maar om een oud probleem waarvan bij herhaling is gebleken dat het in beginsel nooit is opgelost: een door Apple erkende fabricagefout, die nu voor de derde keer problemen veroorzaakt in een apparaat dat het verder nog prima doet.

Wanneer je een fiets koopt en de voorvork breekt, wordt deze vervangen of als nieuw gerepareerd. Wanneer echter blijkt dat het probleem opnieuw optreedt omdat alleen de symptomen kunnen worden bestreden, maar het eigenlijke probleem niet te verhelpen blijkt omdat de basis niet deugdelijk is, zal niemand betwisten dat je recht hebt op een nieuwe fiets zonder potentieel dezelfde gebreken. Ik heb Apple echter nogmaals in de gelegenheid gesteld om reparaties te verrichten. Dat betekent conform het Nederlandse consumentenrecht niet dat de garantie op het oorspronkelijke probleem vervalt wanneer bij herhaling blijkt dat het probleem niet door Apple kan worden opgelost. Ik verzoek Apple dan ook vriendelijk, doch dringend om met een oplossing te komen voor het probleem in de vorm van een gegarandeerde reparatie of vervangend apparaat. Dat kan ook een refurbished model zijn van 2014 of later; dit laatste in verband met meldingen van hetzelfde probleem in meerdere modellen van eerdere datum.

Wij vinden dat Apple hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Apple?