Klacht Ardanta: Afkopen (oude) premievrije uitvaartverzekering wordt geweigerd door Ardanta.

LeonardoT

- Vader heeft destijds verzekering afgesloten met het idee dat mocht een van de kinderen voortijdig overlijden dat hiermee de uitvaart betaald kon worden.
- Of dat na afloop van de premie periode (30 jaar) er een leuk bedrag voor de kinderen vrij kwam.
- Volgens Ardanta is dit niet zo bij deze Uitvaarverzekering van "Utrechtse".
- Afkopen kan volgens medewerkster Ardanta niet, omdat nog niet alles is ingelegd zou zijn.
- Polis looptijd van 1982-2012: lijkt mij stug dat niet alles is ingelegd, zeker omdat de polis nu al jaren premievrij is.
- Uitgelegd dat rendement erg laag is 0,4% (€8,- bijgeschreven op poliswaarde €2000,- in 2018).
- Lijkt meer op woekerpolis constructie: tegen de tijd dat ze werkelijk moeten uitbetalen is de polis niets meer waard.
- Weigert om door te verwijzen naar iemand die verstand van zaken heeft of die beslissingsbevoegd is in deze.

Afkoopregeling volgens hun eigen voorwaarden:
Verzekeraar: Ardanta (Voorbeeld: Geld Garant Uitvaartplan)
Berekening waarde verzekering: Opgebouwde waarde op basis van de betaalde premie en behaalde rente.
Afkoopkosten: € 50

Ardanta
    Wij hebben vanmiddag telefonisch contact met u gehad. Fijn dat u uw klacht kort aan ons heeft willen toelichten. De klachtbehandelaar neemt uw klacht verder in behandeling en uiterlijk 26 juli 2018 krijgt u een bericht van haar. Met vriendelijke groet, Ardanta
    LeonardoT
    Fijn dat Ardanta snel reageert op klachten en ook telefonisch navraag doet bij de klager. Dit geeft vertrouwen in een voor beide partijen goede afhandeling voor 26 juli 2018.
    Ardanta
    Wij hebben u vanmorgen gebeld en gesproken over de afkoop. Wij hebben met u afgesproken dat u ons de polisvoorwaarden stuurt die in uw bezit zijn zodat wij de klacht verder kunnen oppakken. Met vriendelijke groet, Ardanta
    LeonardoT
    “Gesproken over afkoop” is een foute voorstelling van zaken!!!
    Botweg is medegedeeld dat afkoop niet mogelijk is. Maar dit is gewoon niet willen in plaats van niet kunnen.
    Er wordt verwezen naar polisvoorwaarden waarin expliciet wordt genoemd dat afkoop niet mogelijk is. Deze krijg ik nu toegestuurd.
    Gelukkig heb ik nog de originele polis voorwaarden, hierin wordt niets vermeld over afkoop. Dus volgens mij heb ik dan het voordeel van de twijfel. Deze ga ik hun inderdaad nog toesturen.
    De uitvaartverzekering is op basis van een bedrag en dus geen natura verzekering. Volgens hun eigen verklaringen op bepaalde websites zijn uitvaartverzekeringen op basis van een bedrag wel afkoopbaar.
    Zie ook eerste posting en mogelijke oplossing!
    Waar een wil is, is een weg!!!

Mat Tunissen
    LeonardoT
    De originele polis is opgestuurd naar Ardanta.
    Onder Artikel 8b en 17.2 t/m 17.4 zie ik voldoende mogelijkheden op tot afkoop/uitbetaling over te gaan.
    Ik ben benieuwd naar hun reactie.

Ardanta
    Hartelijk dank voor het mailen van de stukken. Hierin is te lezen dat afkoop alleen mogelijk is als dit is meeverzekerd op de polis. Dat is bij uw contract niet het geval. Dit hebben wij u in een e-mail uitgelegd. Wij vinden het vervelend dat dit niet het gewenste antwoord voor u is. Hoe u ons standpunt kunt toetsen, hebben wij ook vermeld in de e-mail. Heeft u nog vragen? Uw klachtbehandelaar beantwoordt deze graag. Vriendelijke groet, Ardanta
    LeonardoT
    Met deze zienswijze ben ik het niet eens!
    Neem de huidige datum en reken uit wat er aan extra premie betaald zou moeten worden om op de huidige datum te kunnen afkopen en wat het resterende uitkeringsbedrag zou zijn.
    Kan niet, bestaat niet!
    Het is een kwestie van waar een wil is, is een weg.
    Ik krijg steeds meer de indruk dat dit de eerste vorm van een woekerpolis is/was.
    Relatief veel geld ingestoken en uiteindelijk een heel slecht rendement gezien de oneigenlijk lange looptijd.
    Ik spreek steeds meer mensen wiens ouders destijds in deze valkuil zijn getrapt en tegen dezelfde problemen aanlopen wanneer ze er vanaf willen.
    Helaas duikt ook in de meeste gevallen de naam Ardanta op.
    Het zou Ardanta dan ook sieren om hier iets anders mee om te gaan, dat bespaart een hoop negatieve reclame.

Ardanta
    Wij hebben u gebeld en onze reactie op uw verzoek per e-mail gestuurd. Wij kunnen ons voorstellen dat deze reactie u teleurstelt. Wij kunnen echter geen uitzondering maken, aangezien afkoop helaas niet meeverzekerd is. Uw klacht zullen wij sluiten. Hebt u nog vragen? Dan beantwoorden wij die graag. Met vriendelijke groet, Ardanta

LeonardoT
Niets, ze weigeren halsstarrig om mee te denken / werken!!! Het is gewoon een van de eerste woekerpolissen ooit. Deze polissen zijn in het verleden door veel ouders voor hun kinderen afgesloten, maar betalen pas uit wanneer de kinderen dood zijn. Dus misschien dat de kleinkinderen er iets aan hebben, maar dan is de polis al niets meer waard. De enige die er rijk van wordt is Ardanta, die dus letterlijk over lijken gaan!

Ook een klacht indienen over Ardanta?