Klacht Ardanta: Misleidende reclamecampagne Ardanta uitvaartverzekering.

W. van Overbeek

Ardanta stuurt ongevraagd (en bij herhaling) post/brieven over mijn zogenaamde uitvaartverzekering. "Uw Ardanta uitvaartverzekering". "Dit is het bedrag dat u heeft verzekerd onder contractnummer..." zelfs met een 'polisnummer'. Etc etc..

Let wel: ik heb nooit een " contract" afgesloten met Ardanta. Ik heb ook geen uitvaartverzekering bij Ardanta. En dus zeker geen "polis".
Een contract kan men ook niet eenzijdig afsluiten: die is per definitie afgesloten tussen twee partijen.

Kortom: de verstrekte informatie is bijzonder misleidend, en geeft onjuiste informatie.

En kan naar mijn gevoel slechts één doel dienen: het ' verzekerde bedrag' verhogen en de potentiële (en wellicht onzeker geworden) klant een polis aansmeren.

Dat kan ook niet anders: Ardanta stelt in dezelfde brief dat ik een "contract" /polis zou hebben afgesproken die bij overlijden 8 (let wel: acht) euro zou uitkeren. Twee kopjes koffie?!

Ongepast, zeker gezien het delicate onderwerp.

P.S. ik heb ook een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. En Tros Radar geïnformeerd.

Ardanta
    Uw klacht hebben wij in behandeling genomen.
    Met vriendelijke groet, Ardanta
    Geachte [naam verwijderd door moderator],

Dank voor uw reactie. Een aantal opmerkingen nav van uw reactie.

"Dat de situatie vervelend voor u is begrijp ik."
    Dat klinkt mooi, maar kunt u toelichten waarom, en wat u dan begrijpt?

" Uw klacht wil ik graag voor u oplossen. Daarvoor heb ik extra informatie van u nodig. Dat vraag ik graag in een persoonlijk gesprek met u."
    Klinkt ook mooi. Maar ik begrijp niet waarom u dan extra informatie van mij nodig heeft. Ook niet waarom dat in een persoonlijk gesprek zou moeten. Het betreft immers een algemene mailing van Ardenta aan een brede distributielijst.
    Mijn klacht betreft het karakter en de inhoud van uw brede mailing/campagne. Dat heeft verder niets met mij persoonlijk te maken. Ik heb niets uit te leggen immers.

U/Ardanta daarentegen wel. Ik heb in dat kader wel een aantal vragen aan u. Zoals (maar niet beperkt tot):

1. u stelt een contract te hebben met geadresseerden. Kunt u die wederzijds getekende contracten overleggen bij navraag? Inclusief de data dat ze zijn ondertekend? Of zijn ze eenzijdig door u opgesteld?

2. zie 1: u stelt een contract te hebben met geadresseerden. Maar de aanhef van de brief is" .. heer, mevrouw.." Heeft u dan een "contract" met beiden? Of stelt u contracten op zonder het geslacht van de medecontractant te kennen (juridisch onhoudbaar)? En vindt u dat dan niet terzake doende?

3. zie 2: u stelt in de mailing dat bij overlijden u tot uitkering overgaat. 8 euro wel te verstaan.
    Is dat dan aan zowel de "heer", als "mevrouw"? Of wordt dit bedrag dan gedeeld?

4. u vraagt in te loggen met het gegeven contractnummer. Met de geboortedatum. Maar is dat dan de geboortedatum van de " heer", of "mevrouw"?

5. zie 4: ik kan inloggen met een geveinsde geboortedatum. Kortom: het inloggen in combinatie is geen unieke combinatie toch? Vreemd als u het over een inlogprocedure heeft. Is dan de privacy gewaarborgd? En zo ja hoe?
    Is dat dan niet een poging tot phishing van Ardanta? U heeft immers baat bij kennis van de geboortedatum bij het opstellen van een uitvaartverzekering(offerte).

6. Kunt u aangeven hoe u de distributielijst van deze mailing heeft opgesteld? Hoe komt u aan de persoonsgegevens?

Zo maar even voor dit moment. In het kader van de transparantie zou ik het op prijs stellen als u deze vragen hier in de reactieruimte weergeeft.

Uiteraard staat het u vrij uw vragen (zie uw bovenstaande reactie) aan mij te stellen. Ook in het kader van de transparantie vraag ik u deze ook in deze reactieruimte te plaatsen.
    Afhankelijk van de inhoud kan ik dan besluiten of en zo ja, hoe ze te beantwoorden.

Tot slot: uw stelt (nogmaals): "ik wil de klacht graag voor u oplossen".
    In de klacht heb ik duidelijk aangegeven hoe u/Ardanta dat kan doen:
    "Rectificatie, excuus, en onmiddellijk stoppen (in zijn algemeenheid) met deze misleidende marketing-truc/campagne. Die toegezegde 8 euro mag men op mijn rekening storten."

Ik zie uw inhoudelijke reactie gaarne hier tegemoet.

P.S. ik begrijp overigens niet dat u uw reactie als " privebericht" heeft verzonden.
    Transparant?
    W. van Overbeek
    correctie op de tekst hierboven:

"In het kader van de transparantie zou ik het op prijs stellen als u deze vragen hier in de reactieruimte weergeeft."

Moet zijn:

"In het kader van de transparantie zou ik het op prijs stellen als u de antwoorden op deze vragen hier in de reactieruimte weergeeft."

Ardanta
    In kader van privacy publiceerde Ardanta uitsluitend een privebericht.
    Uw klacht gericht aan de Stichting Reclame Code is inmiddels ontvangen en aan Ardanta is een reactie gevraagd.
    Ardanta behandelt uw klacht uitsluitend via één communicatiekanaal en sluit daarom uw klacht op Klachtenkompas.
    U ontvangt de uitkomst via de Stichting Reclame Code.
    Met vriendelijke groet, Ardanta

W. van Overbeek
Aangeboden oplossing? Geen enkele. Ardanta bedient zich van drogredeneringen (privacy, en verwijzen naar de Stichting Reclame Code) en ontwijkt het geven van antwoorden op duidelijke en eenvoudige gestelde vragen. Dat ze stellen maar één communicatiekanaal te willen gebruiken is ook een vreemde stellingname, en een volstrekt eenzijdige keuze, die (ook?) zonder overleg wordt geponeerd. Kortom: ze geven absoluut niet de indruk dat ze willen voldoen aan hun eigen toezegging: "Uw klacht wil ik graag voor u oplossen." Integendeel. Bijzonder betreurenswaardig allemaal.

Ook een klacht indienen over Ardanta?