Opgelost door Ardea auto: Ontoelaatbare en onbegrijpelijke verkooppraktijk Area Auto

Jan70

Op zoek naar een nieuwe auto kwam ik uit op de site van Ardea Auto waar verschillende auto’s van het merk Ford, waaronder het type C-MAX, rijklaar te koop werden aangeboden met slogans als: “superdeal” en “enorm in prijs verlaagd”. Ik heb een offerte aangevraagd met inruil van mijn huidige C-max en telefonische doorgegeven in welke auto ik interesse had. De Ford C-max waar mijn voorkeur naar uitging stond op de internetsite voor een rijklaarprijs van € 28.295,- was voorzien van metallic lak, een groot aantal opties en accessoires en stond met kenteken op de internetsite.

In de offerte kostte de auto rijklaar geen € 28.295,- zoals op internet stond, maar € 28.545,01 en werd er voor de metallic-lak nog eens € 800,- bijgeteld, zodat de prijs uitkwam op € 29.345,01.
Daarnaast werd in de offerte uit het overzicht op internet waar boven staat: “Deze Ford C-max is uitgerust met de volgende opties en accessoires” een opsomming gegeven van een aantal van deze opties ter waarde van € 3424,99 en werd voor rijklaarmaakkosten en wettelijke bijdragen € 1179.01 in rekening gebracht. Van deze twee bedragen werden de inruil- en registratiekorting, ter waarde € 4198,70 afgetrokken. De negatieve uitkomst van € 405,30 die daardoor ontstond is bij de totaalprijs van de auto geteld waardoor de prijs van de auto uitkwam op € 29.750,31. Dat is € 1455,31 meer dan de rijklaarprijs op de internetsite.

Samengevat kost de auto die door Ardea Auto voor een rijklaarprijs van € 28.295,-- op internet wordt aangeboden in werkelijkheid € 29.750,31 en worden de inruil- en registratiekorting verrekend met de bij de auto inbegrepen opties en kosten rijklaarmaken .

Per mail heb ik de verkoper om opheldering gevraagd over de offerte. Als antwoordt kreeg ik: “Ik heb ze niet meer staan van de actie die u bedoelt deze zijn met meer opties daarom zijn ze duurder. Maar wel completer zodoende”.

Ik heb deze zaak begin augustus per mail, met bewijsstukken, voorgelegd aan de directie van Ardea Auto en aan de Dealergroep Stern. Ik heb gevraagd of dit het beleid van Ardea Auto is of een individuele actie van een verkoper. Helaas heb ik geen antwoord ontvangen.

Om te voorkomen dat ik in de toekomst wederom geconfronteerd wordt met de hiervoor omschreven situatie wil ik graag antwoord op de volgende vragen:

Waarom wordt de rijklaarprijs van € 28.295,-- in strijd met de wettelijke bepalingen, verhoogd naar € 29.750,31?

Waarom worden de inruil- en registratiekorting verrekend met de bij de auto inbegrepen opties en kosten rijklaarmaken?

Waarom krijg ik van de verkoper op de mijn vraag naar aanleiding van de offerte zo’n belachelijk antwoord?
Over de betreffende auto kan geen enkel misverstand bestaan omdat het kenteken van de auto duidelijk op internet en in de offerte staat.

Waarom krijg ik geen antwoord op mijn mail, aan de directie van Ardea Auto en aan de Dealergroep Stern?

Het niet beantwoorden van een reële vraag getuigt van weinig of geen respect voor een potentiele klant?

Opgemerkt zij dat ik inmiddels elders, een nieuwe Ford C-max heb gekocht.

Ardea auto
    Beste heer Hoevenaars,

Wij hebben uw klacht in goede orde ontvangen en gelezen. Inmiddels zijn wij bezig om de gang van zaken na te trekken en zullen nader telefonisch contact met u opnemen om deze ervaring verder met u te bespreken.

Vooralsnog zijn wij blij te horen dat u voor een Ford heeft gekozen en willen u van harte feliciteren met uw aankoop!

Dhr. J. van Hecke
    Marketing Manager Ardea Auto
    Jan70
    Door Ardea Auto is adequaat gereageerd op mijn klacht. De dag nadat ik mijn klacht op klachtenkompas heb gezet ben ik telefonisch benaderd door de heer J. Kleine Deters-Holm, directeur van de vestigingen Dortrecht-Gorinchem-Sliedrecht, voor het maken van een afspraak voor een persoonlijk gesprek bij mij thuis. In dat gesprek is duidelijk geworden dat er bij het opstellen van de offerte de nodige fouten zijn gemaakt en dat de reactie van de verkoper op mijn mail beslist niet past binnen het beleid van Ardea Auto. Hiervoor zijn door de heer J. Kleine Deters-Holm zijn welgemeende excuses aangeboden en is deze kwestie volgens hem voor het bedrijf een zeer nuttig leermoment.
    Voor mij is deze zaak hiermee op een prettige wijze opgelost.

Jan70

Ook een klacht indienen over Ardea auto?