Klacht Arriva: Inchecktarief te hoog afgeschreven (2x: heen - en terugreis)

# 193156
Arnout1967

Op 8 oktober reisde ik in Oss met Lijn 305 richting Heesch Stationsplein. Vertrek was om 13:05 uur. Later in de middag nam ik diezelfde bus terug naar Oss. Bij controle in de Treinautomaat zag ik tot mijn grote verbazing dat er zowel op de heen als terugreis 8 euro incheck was geboekt in plaats van het gebruikelijke 4 euro tarief. Weer terug in Arnhem vertelde ik de chauffeur van Breng dit verhaal. Hij schrok hiervan en zei me dit kan en mag niet! Schrijf een klachten mail naar Arriva Klantenservice.
Dit heb ik dan ook gedaan en kreeg als antwoord van hun op sommige lange ritten wordt 8 euro inchecktarief gehanteerd.

Omdat 4 euro het Landelijke tarief is eis ik dan ook dat Arriva mij die resterende 8 euro (2x 4 euro heen en terugreis) terug stort op mijn IBAN rekening. 8 euro incheck mag niet zei ook een collega chauffeur van busbedrijf Breng hier in Arnhem.

Arriva
    Beste Arnout,

Het kopt inderdaad dat er op sommige lange ritten 8 euro instaptarief ingehouden wordt. Dit is omdat de maximale ritprijs op deze (lange) buslijnen de € 4,00 ruimschoots overstijgt.

Om te kunnen reizen met een OV-chipkaart moet je voor een reis met de bus minimaal 4 euro op je OV-chipkaart hebben staan. Voor reizen met de lijnen 90, 157, 300, 301, 302, 305, 306, 310, 311, 312, 316, 325, 326, 327, 400, 401 en 402 is dit 8 euro. Dit is het zogenaamde instaptarief, wat geldt als tijdelijke borg en bij het uitchecken automatisch wordt verrekend met je ritprijs.

^LH
    Arriva Webcareteam
    Arnout1967
    Maar de chauffeur hier bij mij in Arnhem van het busbedrijf Breng zei me dat dit helemaal niet mag! Breng heeft namelijk ook lijnen die relatief lang zijn; 300, 331, 352, 27, 43, 51 en 53 op deze lijnen wordt gewoon 4 euro hanteert En daarom vind ik dat Arriva mij dat teveel ingehouden bedrag moet terug storten
    Arriva
    Beste Arnout,

Op onze website staat ook vermeld dat wij voor sommige lijnen een instaptarief van 8 euro hanteren. Je vindt alle informatie hierover op deze pagina: https://www.goedbezigbus.nl/abonnementen-kaartjes/reizen-op-saldo.htm

^NT
    Arriva webcareteam
    Arnout1967
    Ik vind dat Arriva op deze manier erg egoïstisch bezig is! 4 euro incheck tarief is gewoon WETTELIJK (!) het tarief dat ze moeten hanteren. Anders overtreden ze de wet. En ze moeten gewoon die 2x 4euro teveel incheck aan mij terugbetalen!

Arnout1967

Ook een klacht indienen over Arriva?