Klacht ASR Nederland: Creatief geīnterpreteerde WHO-richtlijnen leiden tot niet onderbouwd nieuw puntensysteem

Flaming

Als ASR Vitality (onbetrouwbaar) meldden jullie het volgende in een verklaring: “Volgens de WHO geeft vaker bewegen verspreid over verschillende [dagen] een extra gezondheidsvoordeel en hierop gebaseerd hebben wij de aanpassingen doorgevoerd in onze app.”
Diverse malen heb ik geīnformeerd op welk onderzoek (bron) dit is gebaseerd, maar daar het krijgen van een concreet antwoord uitbleef ben ik zelf op zoek gegaan en stuitte ik op deze website die de WHO richtlijnen van eind 2020 aanhaalt: https://www.allesoversport.nl/.../wat-adviseert-de-who.../.
In deze link, die refereert aan de WHO-richtlijnen, wordt genoemd dat volwassenen wordt geadviseerd: “150 tot 300 minuten matig intensieve beweging of 75 tot 150 minuten intensieve beweging per week, verspreid over verschillende dagen. Een in tijdsduur vergelijkbare combinatie van de twee kan ook.” Een verdere zoektocht online wist mij te informeren dat het begrip “matig intensief bewegen” inhoudt dat het sporten op 50 – 69% van je maximale hartslag plaatsvindt (stijldansen, stevig wandelen, water aerobics) en “intensief bewegen” op 70 – 85% van je maximale hartslag.
In het ASR Vitality programma zijn er echter weinig tot géén punten te verdienen voor het matig intensief bewegen. Activiteiten die je maar 20 minuten uitvoert worden niet beloond met punten, tenzij je op 80% sport. Activiteiten “stapelen” op een dag is ook geen optie voor ASR Vitality. Helemaal zwart-wit is het antwoord van geen punten voor matig intensief bewegen niet, want in de toekomst is de mogelijkheid er mits je een (extra) abonnement aanschaft en een sportles volgt bij een bij ASR aangesloten sportschool.
In de voorbeeldweek die ASR inmiddels heeft gedeeld wordt een uur cardio (70%+ hartslag om 150 punten te halen) en totaal 55.000 stappen (3x15.000 en 1x10.000, ca. 550 minuten “matig intensief” trainen) geadviseerd, bijna twee keer zo veel dan wat maximaal is aanbevolen door het WHO. Verder wordt krachttraining totaal niet benoemd in de voorbeeldweek. Zo heb ik dan mijn vraagtekens op welke richtlijnen van het WHO de nieuwe puntenverdeling is gebaseerd, aangezien het leest als creatief interpreteren van richtlijnen.

Verder heeft ASR de beloningen aangepast omdat het financieel niet uit blijkt te kunnen. Helaas kan ik daar geen uitspraak over doen, omdat ik bijvoorbeeld geen inzicht heb in hoeveel ze verdienen met het eventueel verkopen van alle data die ze verzamelen.

Verder dien ik een aparte klacht in m.b.t. de cash back.

Graag zou ik zien dat ASR een betere onderbouwing voor het nieuwe puntensysteem biedt. Mocht dit daadwerkelijk zo slecht onderbouwd zijn als ik in mijn klacht insinueer dan zou ik graag zien dat ASR voor bestaande klanten de voormalige puntentoekenning blijft hanteren.

Flaming
    ASR heeft aangegeven mij te willen bellen, maar zonder concrete stappen waar we dan over gaan bellen. Gezien de reacties hieronder denk ik dat ze mij willen overtuigen gewoon verder te gaan of op te zeggen, ik wacht op concrete voorstellen.
    ASR Nederland
    Onze klachtbehandelaar heeft je vandaag per mail nog verteld wat ons idee is over het telefonisch contact. Dat zijn o.a. jouw gewenste oplossing en de mail die we je hebben gestuurd over het cashback device contract. We hopen je binnenkort te spreken. Vriendelijke groet, a.s.r. Vitality
    ASR Nederland
    Onze klachtbehandelaar heeft gisteren kort met je gebeld. Je hebt je standpunt en feedback gegeven. Hartelijk dank daarvoor. Het is jammer dat onze standpunten/ideeën uiteen liggen. Je ontvangt nog een e-mail ter bevestiging van het gesprek waarna we kijken of de klacht gesloten kan worden. Vriendelijke groet, a.s.r. Vitality

Is dit jouw klacht? Log dan in om te reageren

Ook een klacht indienen over ASR Nederland?