Klacht ASR Nederland: Ik ben invalide geworden maar de a.o.v. verzekeraar betaald niet uit.

Beessie

Ik ben Robert en ben 46 jaar. Ik ben sinds 1996 zzp-er in de bouw en heb al die tijd een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid want je wilt het goed geregeld hebben als het echt fout gaat. Nou, het ging dus fout: na eerst een foute diagnose te hebben gekregen kreeg ik in oktober 2018 de diagnose Fat-pad atrofie. In het kort betekend dit dat de demping onder mijn hielbot, het Fat-pad, dat normaal op mijn leeftijd ongeveer 2 cm zou moeten zijn, maar met wat druk met een echo apparaat bleef er nog maar 2 mm over. De orthopedisch chirurg vertelde erbij dat deze ‘ouderdomsaandoening’ niet te genezen was en ik er mee moest zien te leven. Nu snapte ik ineens waar al die pijn vandaan kwam en melde dit ook bij de verzekeraar. Hier kwam het circus op gang en er moesten externe “onafhankelijke” expertises worden verricht om deze aandoening vast te stellen. Dit liep helemaal fout, de arts waar ik heen gestuurd werd kon de aandoening eigenlijk niet en vond het maar een vaag verhaal. In zijn brief aan de verzekeraar stond zelfs dat de aandoening in de literatuur niet voorkwam, ondanks dat ik de diagnose zwart op wit bij me had. Ook beweerde deze arts dat je een M.R.I. nodig had om deze aandoening te zien, in tegenstelling tot wat iedere andere arts erover zegt. Na mijn klacht hierover mocht ik een second opinion, wel werd er toen al bij vermeld dat ik beter rechtsbijstand kon inschakelen. Dat hebben we ook gedaan maar deze trage organisatie werkte zo langzaam mee dat de verzekeraar op een gegeven moment besliste om mijn uitkering stop te zetten. Nu, 14 maanden later betalen ze nog steeds niet. Is de rechtsbijstand op een zijspoor gezet omdat het helemaal fout dreigde te lopen en heb ik een advocaat moeten inschakelen om mij bij te staan.
Als je op de website gaat kijken wat ze allemaal beloven als je een verzekering bij hun afsluit dan gaan je haren overeind staan. Nu blijkt heel anders: ik ben intussen nog amper te been, doe buitenshuis alles in rolstoel, doe binnen ook bijna alles vanuit zittende positie en volgends de verzekeraar ben ik 100% arbeidsgeschikt, ik heb afgelopen jaar zelfs de premie gewoon moeten betalen: 650,- per maand omdat ze er vanuit gaan dat ik op dit moment wel mijn werk kan uitvoeren wat ik altijd deed: het maken van systeemwanden en systeemplafonds en dus hele dagen met gipsplaten e.d. sjouwen. Dit zou toch nooit mogen gebeuren?

Echt luisteren naar mijn verhaal en het serieus nemen. Gaan betalen. Menselijk zijn. Verder denken dan: we moeten het verhaal juridisch dicht timmeren. Een gezin met 2 kids niet 14 maanden zonder uitkering zetten. Even de aandoening googelen en op pubmed rondkijken wat deze aandoening echt inhoud. Je niet sturen naar een "onafhankelijke gerenommeerde orthopeed" die de aandoening niet kan vinden in de literatuur. enz. enz.

Beessie
    De A.S.R. heeft gereageerd. Er wordt iets uitgezocht intern. We hebben 2 weken gekregen waarin ze gaan komen met een inhoudelijke reactie.
    Beessie
    We wachten nog af, zouden deze week inhoudelijke reactie krijgen. Spannend
    ASR Nederland
    Afgelopen week stuurde u ons uitgebreide klachten over het niet meer ontvangen van een uitkering. Uw toelichting op uw klachten hebben wij ook persoonlijk gehoord nadat wij u hierover belden.
    Wij realiseren ons dat het een vervelende situatie voor u is en dat u graag spoedig duidelijkheid wilt over de uitkomst van uw dossier.
    Daar u uw belangen laat behartigen door een advocaat, communiceren wij daarom rechtstreeks en uitsluitend met deze belangenbehartiger.
    De uitleg waarom er geen recht meer is op een uitkering lichtten wij diverse keren toe. U maakte gebruik van het door a.s.r aangeboden second opinion.
    Op dit moment betaalt u geen premie, zoals door ons werd aangeboden, voor uw arbeidsongeschiktheidsverzekering.
    Voor vragen en opmerkingen, waaronder het vervolgonderzoek en de condities, wendt u zich tot uw belangenbehartiger.
    Zodra a.s.r. een antwoord krijgt, kan het vervolgtraject gestart worden.
    Met vriendelijke groet, a.s.r.
    Wat een antwoord.
    Ik ga dus van:
    “De gevoelens van de heer Van Beest zijn te begrijpen, gelet op het verschil tussen hoe meneer het ervaart en de beperkingen die wij tot op heden op basis van de medische informatie konden vaststellen. Op basis van dit gevoel kunnen wij echter geen uitkering verstrekken.”
    naar het antwoord wat we nu krijgen:
    “Wij realiseren ons dat het een vervelende situatie voor u is”

Dus de A.S.R. mag het stoppen van een uitkering baseren op een orthopeed die mijn aandoening niet eens kent. En als er een second opinion komt bij een andere orthopeed en daar komen ineens 3 diagnoses naar boven komen dan denkt er niemand dat het verhaal wat ik steeds vertel wel eens de waarheid zou kunnen zijn?

We snappen dat onze claimbehandelaar alleen communiceert met onze advocaat. Dit kwam duidelijk naar voren toen we laatst een brief met vragen opstuurde. Maar dat een, naar ons gevoel onafhankelijke opererende klachtencommissie, zich niet tot ons mag richten met een inhoudelijk antwoord valt ons erg tegen. Het antwoord lijkt ook eerder van de juridische afdeling te komen waar we meer tegenwerking van ondervinden de laatste tijd. Op welk van onze feitelijke bewijzen is er dan daadwerkelijk adequaat gehandeld?

Het past goed in de omgang die de A.S.R doet met zijn klanten. Op veel vragen geen antwoord geven en als we ze verzoeken om eens om de tafel te gaan om alle rimpels te bespreken en waar mogelijk glad te strijken geven ze aan daar geen behoefte aan te hebben. Ze willen je dus niet eens te woord staan. Ook niet met de advocaat. Zo triest.

Zelfs na een zeer duidelijk omschreven verslag met alle fouten die gemaakt zijn, onderbouwt met wetenschappelijke publicaties, inhoudelijk geven ze geen reactie.

Beessie
    Ondanks dat ze niet met mij meer willen praten heb ik ze toch nog maar een bericht gestuurd. Dit keer met maar 1 vraag. Dat is lekker overzichtelijk en dan kan je ook niet zo makkelijk de moeilijke en lastige vragen overslaan. Afwachten of ze toch nog reageren op deze hele belangrijke vraag. Naar mij of naar mijn advocaat.
    Beessie
    De advocaten in dit stuk komen wel heel dicht in de buurt van hoe ik ook wordt behandeld.
    Beessie
    En als je dan door de onduidelijkheid die ze scheppen toch een inhoudelijke extra vraag stelt dan is de reactie: "Nu wij u meermaals hebben laten weten uitsluitend met de door u gekozen belangenbehartiger te communiceren, maar u desondanks berichten in blijft sturen, zullen wij, in afwachting van een reactie van uw belangenbehartiger, niet meer reageren op uw e-mails of brieven.

zo triest. daar zit je dan in je rolstoel. volgens hen 100% geschikt om gipsplaten tegen het plafond te schroeven.
    - een gesprek dat willen ze niet
    - als je een aantal vragen stelt beantwoorden ze alleen die hen uitkomt.
    - als je 1 vraag stelt dan zeggen ze niks meer

en dat alles omdat ze zich baseren op expertises die niets met de waarheid van doen hebben.

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
    Grr
    ASR Nederland
    Wij zijn op de hoogte van uw inhoudelijke bezwaren. De acties die op dit moment lopen zijn afgestemd met uw huidige belangenbehartiger. Voor de verdere inhoud willen wij u dan ook naar uw belangenbehartiger verwijzen.
    Vriendelijke groet, a.s.r.

Beessie
Er is nog niks opgelost. We zitten als gezin met 2 kleine kids nu al 16 maanden zonder de uitkering. Ik ben heel benieuwt of ik 1 dezer dagen een mail van mijn advocaat gaat krijgen met daarin antwoorden op al mijn vragen en een een excuusbrief dat ze deze uitkering hebben stop gezet op basis van een arts die beweerd dat de aandoening die ik heb niet bestaat, dat deze aandoening niet voorkomt in de literatuur (er staan zeker 20 wetenschappelijke publicaties op Pubmed trouwens) en dat deze arts ook de algemeen geaccepteerde manier van diagnosticeren betwiste. En dat de verzekeraar deze "onafhankelijke" arts een "gerenommeerde orthopeed" bleef noemen die gekozen was om zijn kennis en kunde. Maar zoals Mark Tuitert mooi formuleert in de studio van de A.S.R. vandaag: "zonder strijd geen overwinning" Een laatste groet van een verdrietige klant.

Ook een klacht indienen over ASR Nederland?