Klacht Assa Abloy: Assa-Abloy weigert onjuist geleverd produkt om te ruilen, suggereert dat klant oplichter is.

Haagse Melis

Ik heb een set 4 gelijksluitende Nemef Assa-Abloy veiligheidscilinders aangeschaft. Deze zaten verpakt in een dicht-gesealde blister-verpakking, moeilijk te openen dus. Deze verpakking bleek geen 4 gelijksluitende cilinders met bijbehorende sleutels te bevatten, doch slechts 3 gelijksluitende cilinders met sleutels met gelijk nummer, en nog een vierde set van cilinder en sleutels met een ander nummer. Na deze constatering, contact opgenomen met de verkoper ivm omruilen. De procedure daarvoor is duidelijk, men moet voor het omruilen contact opnemen met de verkoper, die dit weer regelt met de fabrikant. Men mag er toch wel van uitgaan dat een onjuiste inhoud in een verpakking, onder “fabrieksgarantie” valt. De verkoper had daarna contact gehad met Assa-Abloy, maar die vertelde hem dat omruilen onmogelijk was. Na deze mededeling van de verkoper heb ik zelf contact opgenomen met Abba-Abloy. Deze vertelde mij, dat de verkoper dat allemaal moet regelen, en dat omruilen voor een juiste blister geen enkel probleem zal opleveren. Daarna heb ik weer contact proberen op te nemen met de verkoper, maar die blijkt plots met de noorderzon vertrokken. Getracht de verkoper te achterhalen, maar deze blijkt onvindbaar, en ook zijn bedrijfsnaam is nergens meer terug te vinden. Als de normale procedure wordt gevolgd, komt de onjuiste blister via wat schijven uiteindelijk toch bij de fabrikant die deze dan terug neemt en inruilt. Assa-Abloy lijkt mij als fabrikant verantwoordelijk voor het leveren van het, in de dichtgesealde blister, verpakte product (fabrieksgarantie), dus ik ging er van uit dat ik daar bij het goede adres was. Het wettelijke aanspreekpunt, de verkoper, is niet meer te achterhalen, dan moet men voor de fabrieksgarantie die op het artikel zit, toch bij de fabrikant of importeur kunnen zijn. Ik heb daarna Assa-Abloy aangeschreven, doch deze wil van omruilen niets weten. Assa-Abloy gebruikt hiervoor 2 argumenten. Hun eerste argument is dat ik bij de verkoper moet zijn, niet bij de fabrikant. Ja dat begrijp ik, maar die verkoper is er dus plots niet meer, en Assa-Ablay brengt toch het verkeerde op de markt? Hun tweede argument is dat volgens hun zeggen nog nooit is voorgekomen dat ze een klacht hebben ontvangen over een verkeerd verpakt product, en dat het daarom onmogelijk is. Ze suggereren daarbij dat de klant kennelijk een oplichter is. Mijn conclusie is dat Assa-Abloy wegloopt voor zijn verantwoordelijkheid, die is dus kennelijk bij Assa-Abloy ver te zoeken.

Het enige wat ik wil is, dat de blister met de onjuiste cilinders wordt omgeruild voor een verpakking met een wèl juiste inhoud. Dat was toch ook gebeurd als de procedure via de verkoper was gevoerd, omdat dit een geval van fabrieksgarantie is? Kortom, Assa-Ablay is uiteindelijk verantwoordelijk voor de onjuiste levering, en men moet zijn verantwoordelijkheid nemen, en deze niet proberen te ontlopen.

Wij vinden dat Assa Abloy hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Assa Abloy?