Klacht Auto van Dijk: Kostenloos reparatie vergoeden en kosten eerdere reparatie terugkrijgen

# 182011
henkbl

Op 09 juni 2016 kocht ik bij u een auto. Het betreft een Mini One benzine van 2002 met kenteken 60-LD-DR.

De auto functioneerde niet zoals ik mag verwachten en vertoonde de volgende gebreken: Bougie uit de auto geknald tijdens rijden. Dit is inmiddels gerepareerd en we hebben de kosten zelf moeten betalen inclusief kosten voor ophalen van de auto.
Daarnaast is er ook sprake van een sluimerende versnellingsbak waardoor er vanaf versnelling 2 t/m versnelling 5 een rauw geluid te horen is. We hebben op 20 augustus 2016 navraag gedaan bij een garage in Winschoten die dit bevestigd heeft en aangeeft dat we hier sowieso niet langer dan een half jaar meer mee kunnen rijden en dat een reparatie aan de versnellingsbak noodzakelijk is. Hiervan waren wij niet op de hoogte. We zijn hier ook niet opgewezen door jullie.

Mijns inziens is er sprake van een ondeugdelijk product en ik verzoek u vriendelijk de kosten voor de defecte onderdelen, het vervangen en het ophalen van de auto te vergoeden binnen zeven werkdagen. Op dit moment zijn de kosten al betaald aan jullie en daarom ook het verzoek dit weer over te maken naar rekeningnummer NL37ABNA0485689952 tnv D. Bos.

Nu de garantie is verstreken doe ik dus een beroep op de wettelijke regeling die de verkoper verplicht om een deugdelijk product te leveren. Ik mocht, gezien de prijs en de ouderdom van de auto, verwachten dat ik de auto langer - dus ook na de garantietermijn - zonder problemen zou kunnen gebruiken. Nu dit niet het geval is, verzoek ik u tot reparatie of vervanging van de defecte onderdelen over te gaan. Voor de schade die ik lijd en/of de kosten die ik moet maken, stel ik u nu alvast aansprakelijk.

Auto van Dijk
    Beste Diane en Henk,

Uw klacht over de bougie hebben wij in goede orde ontvangen, via de mail, de Bovag, consumentenbond en dit platform. We hebben veelvuldig telefonisch contact gehad en daarmee is uw verhaal bekend. Het verhaal over de versnellingsbak is nieuw.

Via deze weg nogmaals onze visie op de zaak.

U hebt bij ons een 14 jaar oude Mini met 180.000 kilometer voor €3500 gekocht. U kiest ervoor ondanks ons advies, om geen Bovag garantiepakket af te nemen. Vervolgens gaat er na drie maanden een bevestiging van een bougie stuk. Begrijpelijk dat het heel vervelend is als de auto stil staat. Daarom hebben wij echt ons best gedaan om u zo snel mogelijk weer op weg te helpen. We hebben de auto op een autoambulance, ruim een uur rijden, opgehaald. En daarna gerepareerd. In goed overleg wordt de rekening van €262 betaald.

Vervolgens ontstaat onverwachts een onprettig communicatieklimaat, waarin dreigingen van social media en pers worden gedaan wegens onjuist handelen. Hierdoor wordt de situatie vervelend.

In deze online klacht komt u nu ook met een nieuw punt, een versnellingsbak die een raar geluid maakt. Om deze situatie te kunnen beoordelen, vragen wij of u de auto langs kunt brengen dan kijken we er gezamenlijk naar.
    henkbl
    Hallo, bedankt voor uw antwoord. De manier van communiceren vanuit u was denigrerend ,agressief en laks. Er is niet in goed overleg gekozen voor het betalen van de 262 euro. Uw letterlijke woorden: als u niet betaald dan krijgt u de auto ook niet mee. We hebben gewoon volledig bedrag betaald voor auto dus garantie is niet afgekocht. Alles vond plaats binnen 3 maanden. Ik ben wel bereid om de auto te laten zien voor de versnellingsbak. Ben alleen huiverig voor de behandeling vanuit uw kant.
    henkbl
    Ik hoor graag van u een voorstel m.b.t de klacht over de versnellingsbak. Ook hoor ik graag van u hoe u de kosten voor zich ziet. Ik wil namelijk niet een zelfde situatie krijgen waarbij u een reparatie uitvoert en dat wij ineens moeten betalen zonder dat we ook maar iets horen over de kosten. Uiteraard wil ik er samen uit komen, maar de ervaring is op dit moment niet goed. Ik hoop dat we er samen uit kunnen komen. Hoor graag van u of de auto vrijdag langsgebracht kan worden.
    Auto van Dijk
    Beste Diane en Henk,

Hartelijk bedankt voor uw reactie.

Mogelijk goed om een aantal zaken te verduidelijken om verdere verwarring te voorkomen.

We kregen van u de opdracht de auto op te halen en te repareren. Vooraf hebben we aangegeven dat er kosten in rekening gebracht zullen worden voor het ophalen en repareren. Nadat de reparatie gereed was, waren ook de kosten bekend, om de auto snel klaar te maken zoals uw wens was. U liet uw schoonouders de Mini ophalen, aan hun hebben we alles uitgebreid uitgelegd. Het was hun duidelijk en ze hebben betaald.

Tijdens de aankoop, hebben we de verschillende garantiemogelijkheden besproken. U heeft gekozen voor 1 maand 50/50 garantie wat duidelijk op het contract staat vermeld. U heeft expliciet gekozen voor géén half jaar Bovag garantie, daarvoor heeft u een aanvullende paraaf gezet. En het koopcontract ondertekend.

Betreffende uw nieuwe melding over de versnellingsbak en de prognose dat deze binnen een half jaar kapot zou kunnen gaan. Bent u van harte welkom bij ons op zaak met de Mini, dan kijken we er samen naar.

Waarbij we u nogmaals het aanbod doen om een Bovag garantiepakket af te nemen van een half jaar, zodat defecten of andere zaken in die periode kosteloos kunt laten repareren bij ons. Dat is wat we in alle redelijkheid voor u kunnen betekenen.

Mocht u het gevoel hebben dat u wij u niet redelijk behandelen, nodigen wij u uit om uw situatie bij de Bovag Geschillencommissie neer te leggen. Zij kunnen uw verhaal beoordelen en adviseren.