Klacht Avero Achmea: Niet vergoeden controles na operatie prostaatkanker in Duitsland

H.J.Reesink

Ik ben in juli 2011 in Gronau (Dld) geopereerd aan prostaatcarcinoom. De operatie is goed verlopen en grotendeels vergoed door Avero Achmea.
Tot mijn verbazing worden de controles die logischerwijs ook in Gronau plaatsvinden niet vergoed door Avero Achmea. Men zegt dat deze controles al betaald zijn met het bedrag voor de operatie. Nadere uitleg wordt niet gegeven. Het gaat om 2 controles per jaar waarvoor ik een rekening van de uroloog ontvang van € 217,- per keer.
Navraag leert dat controles in Nederland wel worden vergoed door de verzekeraar.
in de polisvoorwaarden staat dat niet urgente medische zorg binnen 60 km. over de grens wordt vergoed.
Bij navraag bij de verzekeraar (tussenpersoon IAK) kom ik niet verder dan de telefooncentrale waar de telefonist(e) overleg pleegt met iemand die ik zelf niet mag spreken en vervolgens verteld dat vergoeding niet zal geschieden.

Ik zou graag zien dat Avero Achmea mijn controles vergoed of mij in ieder geval duidelijk maakt waarom men dat niet doet en waar het verschil met de Nederlandse situatie ligt

Avero Achmea
    IAK is een volmachthouder van Avéro Achmea en handelt in deze kwestie dus namens Avéro Achme als zorgverzekeraar. Het dossier van deze verzekering berust dus ook bij IAK. Als klachtenmanager van Avéro Achmea heb ik daar geen toegang toe. Ik heb IAK benaderd voor aanvullende informatie over het hoe en waarom van de afwijzing. Dat moet toch (eenvoudig) uit te leggen zijn. Wanneer ik van IAK een reactie heb ontvangen, meld ik mij weer.
    Avero Achmea
    De zojuist van IAK ontvangen reactie luidt als volgt:Er is door de heer Reesink geen klacht ingediend bij IAK Verzekeringen over zijn afgewezen declaratie. Wel is er een telefonisch contact in januari over deze declaratie geweest. In dit contact is aangegeven dat de afwijzing van de declaratie terecht is.De betreffende declaratie hebben wij gecontroleerd en gebleken is dat deze onterecht is afgewezen. Meneer heeft recht op een vergoeding tot 200% van het Nederlands tarief.Normaliter is, na een operatie in Nederland, de nacontrole bij de DBC inbegrepen. Dit hoeft niet het geval te zijn met een buitenlandse factuur.
    Wij hebben de declaratie dan ook gecorrigeerd. Meneer ontvangt een gecorrigeerde uitkeringsspecificatie.Onze excuses voor het ongemak.Wij zullen de verzekerde een email sturen over deze correctie en excuses aanbieden.
    H.J.Reesink
    Excuus voor de late reactie. IAK heeft inmiddels gereageerd en de ingediende declaraties vergoed. Hiermee is mijn klacht naar tevredenheid afgehandeld, mede dankzij de interventie van Avero Achmea, waarvoor dank!
    Graag gedaan!

Ook een klacht indienen over Avero Achmea?