Klacht AXA Security : Ondanks het gebruik van een driedubbel slot is mijn fiets toch gestolen

content Niet opgelost
J. Schaap

Mijn fiets is gestolen, ondanks dat ik hem op drie manieren had vastgezet: op het eigen slot, met een insteek ketting verbonden aan een fietsenstalling en aan het eigen slot, en met een kabel aan de fiets van mijn man. Mijn klacht gaat over het AXA slot, dit zou de meest doeltreffende manier zijn om je fiets dubbel op slot te zetten. Toch is mijn fiets meegenomen binnen een half uur, zonder enig spoor van vernieling, geen enkel spoor van ketting en kabel. Dit kan alleen maar gebeuren doordat iemand erin geslaagd is het slot te openen, met een valse sleutel. De kabel is waarschijnlijk met een flinke draadknipper geopend. Mijn fietsenleverancier beaamt dat de AXA sloten onbetrouwbaar zijn, dat er lopers in omloop zijn voor deze sloten. Waarom worden deze sloten in combinatie met een ketting dan nog steeds verkocht???? Kan de consumentenbond daar ruchtbaarheid aan geven??? Nu reken je erop dat je je fiets optimaal beveiligd hebt.

AXA moet stoppen met de verkoop van deze insteek kettingen.

AXA Security
    Afgelopen maandag met mevrouw Schaap gesproken over de diefstal van haar fiets die ondanks dat de fiets een ART goedgekeurd slot had, helaas naar zeggen toch was gestolen.
    De Stichting ART zet zich in om diefstal van tweewielers te voorkomen door meer en betere preventie. Hiervoor is het ART keurmerk ontwikkeld waarmee de betere preventiemiddelen kunnen worden onderscheiden. Het ART keurmerk is een erkend keurmerk voor fietssloten. Een eis die verzekeraars stellen voor het verzekerd zijn tegen diefstal is het gebruik van een ART goedgekeurd slot. AXA’s fietssloten worden ook door Stichting ART gekeurd. De door mevrouw Schaap gebruikte slot is een deugdelijk product die binnen de fietssloten segment binnen de hoge kwaliteitsegment behoort. De toegevoegde waarde van een plug in ketting is dat de fiets met behulp van deze insteekketting kan worden vastgemaakt aan een vast object zoals een fietsenrek. Hierdoor kan worden voorkomen dat een gelegenheidsdief de fiets eenvoudig kan meenemen. Het advies dat wij geven aan consumenten is de fiets op slot te zetten door middel van 2 losse sloten, beiden ART goedgekeurd, aan een vast object. Wij promoten het gebruik van een 2e slot al ruim twee jaar omdat wij van mening zijn dat we dieven het zo moeilijk mogelijk moeten maken. Spijtig genoeg heeft mevrouw Schaap niet eerder van dit advies vernomen. Fietsendiefstal is iets van alle tijden en criminelen zoeken steeds nieuwe manieren om sloten te kunnen openen. AXA zit bovenop de strijd tegen fietsendiefstal en speelt hier actief op in door onder andere samen te werken met de verzekeraars en politie om zo direct inzicht te hebben in wat er in de markt gebeurt en door haar sloten jaarlijks aan te passen aan de laatste braakontwikkelingen in de markt.

J. Schaap
Ik heb inderdaad contact gehad met Dhr. Slotboom, een goed gesprek gehad. Echter Dhr. Slotboom heeft het over de toegevoegde waarde van een plug-in slot, de fiets staat extra vast aan een fietsenrek. Helaas is dit niet waar, in mijn geval is de fiets binnen een half uur meegenomen. Als het slot wordt gekraakt is ook meteen de plug-in ketting los. Mijn fietswinkel verkoopt geen plug-in kettingen meer, en bevestigt dat fa. Axa weet dat de plug-in sloten gekraakt worden. Toch worden ze nog steeds verkocht. Dat fa. Axa al ruim 2 jaar een LOS 2e slot promoot zegt voldoende over de plug-in kettingen. Ik heb van de fa. Axa een zeer solide uitziende losse ketting ontvangen, hopelijk ga ik hiermee voorkomen dat er nog ooit een fiets van mij gestolen wordt

Ook een klacht indienen over AXA Security ?