Klacht Azalp: Lekkage in nieuwe blokhut die gekocht bij de firma Azalp waarna er op diverse plaatsen schimmel is ontstaan.

kirkwall

Blokhut Kirkwall 500 x 350 cm. houtdikte 45 mm. Gekocht in de zomer van 2013 bij Azalp. Opgebouwd door van Olphen. Van Olphen is de "opbouw afdeling" van Azalp. Nog voor het einde van 2013 is er lekkage ontstaan, te weten op sommige noesten, twee van de vier hoekverbindingen van onder de plint uit en zijn er naden ontstaan, die zowel aan de buitenkant en binnen kant te zien zijn. In de twee bovengenoemde hoekverbindingen zit nu schimmel. De buitenkant is geverfd met verf die wij ook bij Azalp hebben gekocht! Wij hebben meerdere malen schriftelijk contact gehad met Azalp. In deze e-mail waren bijgesloten diverse foto's van o.a. de naden , de lekkage en van de hoekverbindingen. De oplossing die werd voorgesteld door Azalp: 1 pot beits en dat wij zelf de ontstane naden moesten gaan verven, de kwetsbare plekken aan de buitenkant toch nog even extra in de beits zetten en bij voorkeur de binnenkant van de blokhut behandelen. Een nieuwe blokhut hoort gewoon waterdicht te zijn,toch?

Dat de firma Azalp zelf de lekkage, naden en de schimmel die is ontstaan gaat oplossen en niet wij. (Azalp stelt de volgende oplossing voor: 1 pot beits en dat wij de ontstane naden zelf gaan verven, de kwetsbare plekken aan de buitenkant toch nog even extra in de beits zetten en bij voorkeur de binnenkant van de blokhut behandelen.)

Wij vinden dat Azalp hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Azalp
    Geachte heer Stalenhoef,Het water lekt niet door de planken zelf maar trekt naar binnen langs die plekken waar de verbinding het meest open is: de verticale naad langs de hoekverbinding, bij enkele noesten en bij een onbehandelde mes.Het feit dat de blokhut alleen van buiten is behandeld (ook de verbindingen en messing/groef zijn niet behandeld), maakt de blokhut kwetsbaar voor vochtdoorslag. Dat wordt vooral duidelijk wanneer de blokhut op een plek staat waar weer en wind vrij spel hebben, zoals bij u het geval is.
    Hout ademt, neemt vocht op en geeft vocht af. De toegepaste beits werkt vochtregulerend. Aan de andere kant van de wand zit geen vochtregulerende beits waardoor het opgenomen vocht de weg van de minste weerstand zoekt: naar binnen. Wanneer het vocht eenmaal de weg naar binnen heeft gevonden, zal het die weg daarna alleen maar makkelijker vinden omdat er dan een zogenaamde ‘vochtbrug’ is ontstaan.Omdat u de messing en groef niet mee hebt geschilderd is het heel normaal dat er in het voor- en najaar spleetjes zichtbaar worden. Dit heeft met het werken van het hout te maken, na verloop van tijd verdwijnen ze weer. Als ze zichtbaar zijn, zijn ze echter niet beschermd én kunnen zorgen voor vochtdoorslag. Wij hebben u geadviseerd om die kwetsbare plekken aan de buitenkant toch nog even extra in de beits zetten. Ook de nu zichtbare onbehandelde naden absoluut met een kwastje behandelen.
    Bij voorkeur behandeld u ook de binnenkant van de blokhut, dat kan ook met een blanco beits. Deze hoeft zelfs geen UV filter te bevatten, als het maar ademende beits is.Wij willen u echt vragen om de aangedragen oplossing te proberen. Indien u de betreffende beits niet meer voldoende in uw bezit hebt, sturen wij u graag op onze kosten een blik toe.
    Wij zijn er van overtuigd dat hiermee de huidige vochtproblemen verholpen zullen zijn.Met vriendelijke groet,Peter-Jan Broeders
    Azalp Voordeelshops

Ook een klacht indienen over Azalp?