Opgelost door Azerty.nl: Reparatie/vervanging van product duurt te lang

content Opgelost
Gebruiker1547648215

Ongeveer 9 weken geleden heb ik mijn defect geraakte videokaart voor garantie opgestuurd naar de verkoper. De Videokaart viel nog net binnen de 3 jarige garantie.

Na beoordeling door de webshop is het product direct naar de fabrikant gestuurd voor reparatie.
In de mail die ik hierover ontvangen heb van de webshop staat het volgende:
"We zullen proberen uw serviceaanvraag zo spoedig mogelijk af te wikkelen, echter zijn we hierbij afhankelijk van een externe partij en kan de reparatie tot vier weken duren. Indien u na vier weken nog geen statusupdate heeft ontvangen, vragen wij u contact met ons op te nemen middels een antwoord op deze email. Wij zullen dan een statusupdate voor u opvragen."

Uiteraard heb ik na 4 weken gevraagd voor een status update maar er kon me alleen verteld worden dat ik moest wachten. Er zijn diverse mails/telefoontjes heen en weer gegaan en 13 dagen geleden heb ik bericht gehad dat men een statusupdate zou aanvragen waar binnen enkele werkdagen antwoord op zou komen. Helaas na een week geen antwoord.
Vorige week de telefoon weer opgepakt en gebeld, wederom werd mij verteld dat ik moest wachten.
Ik snap dat Azerty afhankelijk is van de producent/leverancier, echter heb ik niet het gevoel dat vanuit Azerty iets gedaan wordt om het proces sneller te laten verlopen.

Omdat verwacht werd dat de reparatie lang zou duren heb ik een leen videokaart gekregen.
Toch zou ik graag zien dat mijn videokaart zo snel mogelijk weer in het bezit hebben of mijn geld terug ontvangen.

Vervangend product of geld terug.

Goedemiddag C. Duijf,

Wat vervelend dat deze serviceaanvraag enorm lang duurt!
    Gezien het feit dat de videokaart of een vergelijkbaar (redelijk) alternatief is helaas niet meer leverbaar is reparatie de beste (en eigenlijk enige optie).
    Omdat reparatie lang op zich wachten hebben wij kosteloos een leenvideokaart ingezet (welke overigens beter performance heeft dan uw eigen videokaart).
    Door het inzetten van de leenvideokaart is het ongemak zo veel mogelijk beperkt.

Indien een product niet (binnen een redelijke termijn) kan worden gerepareerd en een vergelijkbaar product niet meer leverbaar is kan er worden overgegaan tot ontbinding van de koop of creditering van de dagwaarde.
    Gezien de leeftijd van de videokaart en de periode van gebruik is een gebruiksvergoeding op zijn plaats, u heeft de videokaart immers bijna 3 jaar kunnen gebruiken.
    De restwaarde van de videokaart is in dit geval dusdanig laag dat wij deze optie niet aan hebben geboden en voor de servicegerichtere oplossing te kiezen in de vorm van een leenkaart.
    Op deze manier krijgt u (weliswaar na veel geduld) een betere oplossing dan de restwaarde terugstorten.

Indien uw voorkeur toch uitgaat naar ontbinding van de koop en crediteren van deze, uiteraard minus de gebruiksvergoeding (op basis van de te verwachte levensduur) verneem ik het graag. Op voorhand durf ik echter te stellen dat u beter de gratis leenkaart nog even kunt blijven gebruiken tot de fabrikant uw eigen videokaart heeft gerepareerd.

Ik hoop hiermee meer begrip en inzicht in onze servicebereidheid te hebben gegeven

Uitgaande van een goede oplossing zie ik uw reactie en of verzoek tot ontbinding van de koop graag tegemoet.

Vincent Best
    Teamleider TD
    Beste Vincent,

Dit is hetzelfde nieuws als wat ik 5 weken geleden heb gekregen.
    Ik vind het jammer om te zien dat jullie als verkoper zijnde akkoord gaan met een reparatie periode van (straks ruim) meer dan 9 weken.

Hoe lang verwacht u dat het proces nog gaat duren?

Beste Azerty,

Graag zou ik een reactie krijgen over mijn voorgaande vraag.
    Ook zou ik graag willen weten hoeveel de "gebruiksvergoeding" is en wat de levensduur van een Grafische kaart is volgens jullie?

Goedemorgen Colin,

Ik ga het voor u navragen bij onze serviceafdeling betreffende de gebruikersvergoeding en de levensduur.
    Hoe lang de reparatie nog gaat duren, kunnen wij helaas niet aangeven. Daarom hebben wij voor een leenvideokaart gezorgd, zodat u intussen gewoon verder kunt.

Goedemiddag Colin,

Na contact met onze service, kan ik u het volgende aangeven.

Het restbedrag/dagwaarde wordt bepaald n.a.v. de te verwachten levensduur, hiervoor hanteren wij de garantieperiode i.v.m. de UNETO-VNI Tabel met gemiddelde gebruiksduurverwachtingen.

Beide hanteren een te verwachte levensduur van 3 jaar, uw videokaart is 1 maand voor eindigen van de 3 jaar garantie defect gemeld, dat betekend dat de videokaart een restwaarde heeft van één maand, dus €19,86.
    Zoals reeds aangegeven is het dus verstandiger de leenvideokaart gewoon te blijven gebruiken.
    De enige andere oplossing is de serviceaanvraag nu afronden, de leenkaart te retourneren en de restwaarde van uw videokaart terug te storten.
    Wij vernemen het graag indien u de serviceaanvraag op zeer korte termijn wenst af te sluiten d.m.v. ontbinding van de koop i.p.v. te wachten.

Kort door de bocht zijn er twee opties, helaas is er geen andere mogelijkheid of ruimte voor discussie
    1) U eist waar u recht op heeft en dat is ontbinding van de koop (de videokaart is immers niet binnen een redelijke termijn worden gerepareerd of vervangen)
    restwaarde €20 euro
    2) U wacht onze zeer service gerichte afhandeling af en maakt in de tussentijd gratis gebruik van de leenvideokaart, wij hopen dat de defecte videokaart gerepareerd kan worden of dat de credit vanuit de fabrikant hoger ligt dan de restwaarde van de videokaart uit optie 1.

Indien u van mening bent dat uw rechten anders zijn dan hierboven aangegeven verwijs ik u graag door naar ICT-Waarborg, het advies van deze onafhankelijke klachtbemiddeling organisatie zullen wij als bindend hanteren.

Beste Esmee,

Helaas weet ik niet hoe de Nederlandse wet daar over gaat. En ik heb ook geen tijd om dat uit te zoeken.
    Echter vind ik het apart dat de restwaarde volgens jullie 20€ terwijl de marktwaarde van een gebruikte 980ti rond de 200€ ligt.

De door jullie gestuurde leen videokaart is niet in gebruik, het systeem met de 989ti had ik cadeau gedaan aan mijn broertje, helaas kan ik hem nu dus niet geven en staat het systeem stof te happen.

Is het niet mogelijk om de videokaart te vervangen door een vergelijkbaar exemplaar? Ik weet dat de 980ti niet meer leverbaar is echter een 1070 presteert nagenoeg hetzelfde.
    Indien dit niet mogelijk is zit er niets anders op dan nog .... weken te wachten.

Misschien is het handiger om ons contact via email verder te zetten. Mijn email adres is bekend in jullie systeem.

Goedemiddag Colin,

Ik heb uw reactie doorgestuurd naar Vincent, de teamleider TD.
    Hij kan het beste samen met u op zoek naar de best mogelijke optie.

Ik verwacht dat u snel reactie krijgt en hopelijk gaat u er samen uitkomen.

Esmee,

Ik heb nog geen reactie gehad van Vincent.
    Ook meld ik even dat het ondertussen 11 weken geleden is dat mijn product naar de fabrikant is gestuurd.
    Goedemorgen,

Dat is vervelend, ik ga er voor je achteraan!

Uiteindelijke oplossing Financiële vergoeding