Opgelost door Babboe: Babboe City E breekt in 2-en! Hoofdframe volledig doorgebroken.

Babboebakfiets

Wij hebben sinds 2016 een tweedehands Babboe City E gekocht. We hebben hem gekocht bij Bakfietsenwinkel.com in Ter Aar. De fiets is al wat ouder, echter in de tijd dat wij hem hebben heeft ie altijd binnen gestaan en is goed onderhouden.

Wat is er gebeurd? Het frame is compleet, uit het niks, volledig in 2-en gebroken!!!! Een levensgevaarlijke situatie.
Ik reed op het moment van breken gelukkig op een rustig kruispunt. Ook was het een geluk bij een ongeluk dat ik niet hard reed, anders was het leed niet te overzien geweest. Ik had net onze 3 kindjes opgehaald.
Ineens zakte de bak naar beneden en daardoor heb ik mijn knieën vreselijk bezeerd, aangezien de bak hiertegen aan kwam. Onze kinderen zijn erg geschrokken, maar hebben gelukkig geen letsel.

Duidelijk is dat er aan de binnenkant van de buis roest is te zien. Het punt waar de buis gebroken is geeft ook heel helder aan dat het om metaalmoeheid gaat.

Wij hebben direct contact opgenomen met Babboe. Zij gaven aan dat ze het een vervelende situatie vonden, maar dat het een tweedehands fiets betreft en dat de fiets buiten de garantieperiode valt (nogmaals, onze fiets is inderdaad wat ouder en de garantieperiode is 5 jaar, echter, het finaal doorbreken van het hoofdframe mag nimmer gebeuren. Dat is een ondeugdelijk product....). Hier is de wetgeving vrij duidelijk over. Ook na de garantieperiode heeft de koper nog recht op gratis reparatie of vervanging als een artikel eerder dan de koper redelijkerwijs mocht verwachten stuk gaat en de koper het artikel niet onjuist heeft gebruikt. De verkoper kan zich niet beroepen op het feit dat de garantie verlopen is, omdat de koper zijn wettelijk recht heeft op een deugdelijk product (artikel 7:17 BW).
Dit is belangrijk, zeker omdat het een levensgevaarlijke situatie veroorzaakt heeft.

Wij hebben nooit vreemde dingen met de fiets gedaan en onze kinderen zijn nog heel klein, dus totaal niet zwaar. Een brekend frame mag gewoon echt nooit gebeuren! Levensgevaarlijk!

Babboe verwijst naar de winkel waar ik de fiets heb gekocht. Ik ga me ook bij hen vervoegen, echter de producent is overduidelijk Babboe. Zij pretenderen een A-merk te zijn. Dan dienen ze ook fouten te erkennen en de klanten van hun producten A-klasse te behandelen.

Ik wil dat Babboe inziet dat het hier gaat om een ondeugdelijk product, ik wil dat ze handelt naar het BW. Nieuw frame leveren incl. reparatiekosten.

Op nota bene deze website (https://www.klachtenkompas.nl) staat een zelfde geval beschreven van een gebroken Babboe City E frame. Het is dus niet een opzichzelfstaand probleem bij de Babboe City E...

Bijlagen

Babboe
    Beste heer Heringa,

Dank voor uw bericht. Vervelend te vernemen dat uw frame gebroken is. Dit is uiteraard niet de bedoeling. Graag willen wij daarom ook kijken naar de oorzaak. Het eerste aanspreekpunt is (zoals u zelf ook in uw verhaal aangeeft) de verkopende partij. Aangezien deze winkel geen Babboe reseller is hebben wij u gevraagd om eerst bij hen navraag te doen. Als verkopende partij en niet Babboe dealer zijn zij in principe de partij die een oplossing moeten bieden.

Mocht u er met deze partij niet uitkomen, dan kunt u zich, zoals afgesproken, bij ons melden. Wij willen dan een afspraak met u maken om de fiets bij u op te halen, zodat wij de fiets door onze technische mensen kunnen laten onderzoeken en zullen met een passende oplossing komen indien blijkt dat er een fabricagefout is opgetreden. Daar het een 2e hands fiets is weten we niet wat de eerste gebruiker heeft gedaan en of er rekening is gehouden met het maximale gewicht qua belasting. Wij constateren steeds meer dat mensen meer gewicht in hun fiets vervoeren dan voorgeschreven en daarbij het maximale gewicht (voor de Babboe City 80KG) overschrijden.

Graag ontvangen wij bij het ophalen ook de aankoopnota. Wij vernemen graag van u. U kunt de communicatie zenden naar service@babboe.nl t.a.v. Christiaan

Christiaan
    Babboe klantenservice

Babboebakfiets
    Bedankt voor uw reactie. We gaan contact met de winkel opnemen!
    Zodra we een reactie van hen hebben nemen we weer contact met u op!
    Babboebakfiets
    De winkel geeft aan geen enkele garantie te geven op deze fiets. De winkel verwijst naar Babboe, aangezien zij de producent zijn.
    Ik ga mij dan ook weer wenden tot Babboe.
    Babboe
    Beste Peter,

Dank voor uw reactive. Graag willen wij de fiets bij u ophalen om deze te bekijkendoor onze technische mensen. Zou u ons een mail willen sturen op info@babboe.nl met de data waarop dit zou kunnen. Wij nemen dan contact met u op om een afspraak te meken.

Babboe klantenservice
    Babboebakfiets
    Inmiddels is er een afspraak gemaakt met Babboe. Het frame wordt kosteloos vervangen. De monteurskosten van 180,- moeten we betalen. Morgen komt de monteur aan huis om deze klus te klaren.

We kijken dus met smart uit naar een goed rijdende fiets!

Babboe, alvast bedankt voor deze passende oplossing!
    Babboebakfiets
    Vandaag is de monteur van Babboe bij ons langs geweest en heeft de fiets vernieuwd. Het frame is compleet nieuw en de fiets rijdt weer als een zonnetje!
    We zijn erg blij met de oplossing die Babboe ons hierbij heeft geboden. De monteur was erg vriendelijk en behulpzaam. Kortom, eind goed, al goed!

Hulde voor Babboe.

Babboebakfiets
De fiets heeft een nieuw frame gekregen, dit is betaald door Babboe. De monteurskosten van 180,- hebben we zelf betaald.

Ook een klacht indienen over Babboe?