Klacht Basic-Fit: App geeft verkeerde informatie

sad Niet opgelost
J.J.M. Schut

Ik heb al een paar keer contact gezocht over de App & weegschaal.

Het vetpercentage zou via Basic-Fit aan de hoge kant zijn, maar via huudplooimeting van Yorbody (= fysio in sportschool gevestigd) eerder laag. De afwijking is groter dan de door jullie op de website genoemde marge van 5-7%.

Daarnaast staat Overig Weefsel op 0%. Niet alleen bij mij, maar ook bij anderen. Ofwel: huid en organen zouden 0 kilo zijn? Via Internet lees ik dat meer mensen tegen dit probleem aanlopen, ook buiten de vestiging waar ik sport.

Mijn klacht: ondanks de heldere grafiek van de App, krijg ik verkeerde informatie. De medewerkers van de klantenservice lijken vervolgens niet bepaald kundig, begrijpen het probleem niet, komen niet met een oplossing.

Even ter info: stel dat de App een te hoog vetpercentage aangeeft, dan zou iemand zelfs hartkloppingen kunnen krijgen, omdat bij te laag vetpercentage de spieren worden aangesproken waaronder de hartspier.
I

Een inhoudelijke reactie, aanpassing van website en App met correcte en kloppende informatie, en regelmatig ijking van de weegschaal. Verder lijkt het me handig dat de klantenservice hoofdkantoor getraind wordt: als ze geen antwoord weten, dan intern eerst terugkoppelen voor te antwoorden.

Basic-Fit
    Hi J,

Bedankt voor jouw bericht.

Ik snap dat het verwarring kan opleveren wanneer een meting bij je Fysio anders uitpakt dan een meting op onze weegschaal. Belangrijk om te weten is dat de vetpercentagemeting op onze weegschaal gebeurt via een elektronisch signaal dat door je lichaam wordt gestuurd. Dit is een zeer gevoelige manier van meten en luistert heel nauw. Dit signaal kiest altijd de kortste weg, dus als het vet voornamelijk bij de buik zit, dan wordt dit niet goed gemeten. De weegschaal kun je dus gebruiken als richtlijn, maar een huidplooimeting zal altijd nauwkeuriger zijn.

Wat betreft 'overig weefsel', we zijn op de hoogte van dit probleem en werken aan een oplossing. Dit zal zo spoedig mogelijk verholpen worden.

Tessel

J.J.M. Schut
Wéér een reactie waarbij niet goed is gelezen: de fysiotherapeut Yorbody is 'indoor' gevestigd in Basic-Fit, dus nogal verwarrend om 2 adviezen te krijgen. Graag een oplossing. Verder is de info vetpercentage op jullie website niet accuraat. Je hebt: - visceraal vet, wat gezondheidsproblemen kan opleveren (vet rond organen) - overall vetpercentage Als het overal vetpercentage hoger is dan buikvet, en je traint ongemerkt via info v/d app te laag, dan kan dat hartklachten geven: bij te laag vetpercentage, gaat lichaam nml spieren gebruiken, en je hart is een spier. Ik vraag om info website aan te passen, na informatie professional (bijv. een sportarts of medicus?). Fijn dat er aan de app (Overig Weefsel) wordt gewerkt. (Jammer dat ik eerder geen reactie kreeg via klantenservice, dit via Klachtenkompas moet lopen).

Ook een klacht indienen over Basic-Fit?