Klacht Batavus: Defecte motor van e-bike

E.C. van 't Laar

Op 24 september 2015 kocht ik een nieuwe e-bike, merk Batavus, type Razer.
Bij een korte stop, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht, viel de motor uit terwijl het display aan bleef. Deze storing trad echter maar zo nu en dan op. Bij de eerste onderhoudsbeurt (na 3 maanden) heb ik dit gesignaleerd maar men kon niets vinden. Wel is toen het display vervangen. 25 Maanden na aankoop heb ik de fiets in onderhoud gegeven en nogmaals de storing gesignaleerd. Volgens de monteur zou het mogelijk aan de acculader liggen. Met een andere lader proberen dus. Een week later viel de ondersteuning uit tijdens een fietstocht en gaf de “display ER 25” aan. Volgens de monteur betekent dit dat de torque sensor defect is. De fietsenmaker heeft voor deze storing contact opgenomen met Yamaha en kreeg te horen dat genoemde sensor niet vervangen kan worden en dus moet de hele motor worden vervangen. Ook kreeg de monteur te horen dat er geen sprake was van enige coulance omdat de garantie 1 maand verlopen was. Ook de fietsenwinkel voelt zich niet aansprakelijk en stelt dat hij wil overwegen of en in hoeverre hij een vorm van coulance wil betrachten. Een uiterst vreemde situatie. We hebben immers een Wet waar in staat dat een product deugdelijk dient te zijn en dat anders de leverancier gratis dient te repareren of een nieuw product moet leveren. En een fietsmotor die het na 2 jaar begeeft (terwijl er al eerder sprake was van niet goed functioneren) is beslist niet deugdelijk te noemen. Overigens is het ook vreemd dat de fietsenmaker geen contact heeft opgenomen met zijn leverancier Batavus maar direct met Yamaha.

Ik verwacht dat mijn e-bike kostenloos wordt gerepareerd door mijn leverancier. Of en in hoeverre hij daarbij verhaal kan halen bij Batavus of Yamaha is verder niet mijn zorg.

Wij vinden dat Batavus hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over ?