Klacht Bayer: Yaz 24+4 meer bijwerkingen dan op bijsluiter staat

# 320579
Elles-Yaz 24+4

Ik heb vanaf 2011 van de een op andere dag last gekregen van: spierspanning, paniekaanvallen, hoge hartslag en alleen maar moe zijn, echte weerstand. Ik heb 7 jaar lang voor mijn gevoel de deur platgelopen (met allerlei klachten) bij een psycholoog, huisarts en oxacepam geslikt maar ook dat kon de spierspanning en angstaanvallen en moeheid niet wegnemen. Dokter nam me (voor mijn gevoel) niet meer serieus (zit echt tussen de oren mevrouw) en ik mijzelf ook niet. Ik was mezelf kwijt. Onmacht, machteloosheid en eenzaamheid tot gevolg. Vorig jaar december met de pil gestopt ivm kinderwens. Ik merkte na 2 weken al een lichte verandering op zoals: minder gespannen te zijn, minder piekspanning te ervaren en vele malen meer energie en ineens zin in geslachtsgemeenschap. Nu een half jaar later ben ik angst, paniekaanval vrij, nagenoeg geen spierspanning meer, geen depressieve gedachten en weer een vrolijke energieke meid (ik lig niet meer elke avond om 20.00 al te slapen). Tja, dat zet je toch aan het denken over deze anticonceptie en de chemische uitwerking ervan “tussen de oren”. 7 jaar in angst geleefd en gevangen zitten in een lichaam wat totaal anders reageert als dat wat ik “normaal” (daarvoor) zou doen. Alles behalve bang en paniekerig aangelegd. Wel heb ik er blaasjes-eczeem op m’n handen voor teruggekregen (ook geen idee of er een causaal verband is) maar als dat “alles” is (en er verder een schade is aangericht) ben ik een tevreden maar vooral dankbaar mens. Kan ik aantonen dat het echt door deze pil komt? Nee want dan zou ik het dus weer opnieuw moeten gaan slikken om dat uit te proberen. Ik ga het absoluut niet bewust nog een keer uittesten. Wat voor mij feitelijk wel vaststaat is dat ik 7 jaar geleden met deze pil ben begonnen en mijn leven vanaf dat moment nooit meer hetzelfde is geweest. Totdat ik vorig jaar ben gestopt met de pil. Terugkijkend een verschil van dag en nacht. Mijn huisarts heeft het met mij nooit gehad over een mogelijke verstoorde hormoonhuishouding of vitaminetekort en dat neem ik hem wel kwalijk. Wie weet waren we er dan al eerder achtergekomen. Verder kijken dan oxazepam voorschrijven bij angst / paniek en spanning en doorverwijzen naar een psycholoog.

Hoeveel vrouwen zitten op dit moment thuis met soortgelijke klachten en krijgen de stempel: burn out / depressief terwijl er totaal iets anders de oorzaak van is.

Ik wil graag mijn ervaring delen en weten wat er mogelijk om een klacht in te dienen bin Bayer.

Liefst het product van de markt halen, indien niet mogelijk dan de bijsluiter aanpassen en meer nadruk leggen bij psychische bijwerkingen die kunnen ontstaan door meer concrete voorbeelden te geven. En huisartsen beter informeren zodat bij patienten ook onderzocht kan worden of de pil niet de oorzaak is van de ontstane klachten.

Ook een klacht indienen over Bayer?