Klacht Belisol: Belisol wil ons hoogwerker laten betalen terwijl zij zelf de fouten maakten.

A.M. Bruins

Belisol Steenwijk heeft enige jaren geleden rolluiken geplaatst op onze tweede verdieping. Een van de bedieningsbandjes is daarbij verkeerd geplaatst en is daardoor in korte tijd kapotgegaan (stukgesleten, door een volgens mij ook verkeerd ijzeren plaatje waar de band uit de voorzijde komt). We kunnen het rolluik niet meer bedienen en de kamer niet meer luchten.
Toen de band begon te rafelen heb ik het bedrijf meteen gemaild. Ik heb daarop geen antwoord gekregen. Een paar weken later was het bandje al geknapt. Later beweerde Belisol ons gebeld te hebben, het zou gaan om een afgesloten vaste lijn. Wie een afgesloten lijn belt, kan zo horen dat het om een afgesloten lijn gaat. Belisol had gewoon terug moeten mailen en had het bandje dan misschien kunnen redden.
Belisol had alles (breed dubbel glas en rolluiken) destijds geplaatst door twee mannen die álles een ladder op droegen. In de zomerse hitte. Maar nu wil Belisol deze reparatie alleen doen met een hoogwerker, en wij moeten dat betalen. Dit is zeer onredelijk omdat a. Zij het bandje hadden kunnen redden, b. Er sprake is van ondeugdelijk plaatsen (van de bedieningsband) c. Deze reparatie met een ladder kan worden gedaan, hetgeen ons ongeveer 500 euro aan (relatief kleine) reparatie scheelt.
Overal in onze wijk worden alle reparaties met ladders gedaan (zoals plaatsen van zonnepanelen op daken bij de buren). Recent hebben de buren bij een andere firma rolluiken laten plaatsen: alles ging de ladder op.
Belisol Steenwijk had dit alles in 5 minuutjes gezien, men is één keer langs geweest. Het contact verloopt vervelend: men antwoordt niet of veel te laat en kortaf. Op mijn bewering van ondeugdelijk bevestigen wordt geheel niet ingegaan. Ik heb contact gezocht met het (Belgische) hoofdkantoor en het antwoord was: "U hebt een aanbod gekregen en bent daar niet op ingegaan." Verder niets.
Mijn vraag (enkele malen gesteld) over of ze een klachtencommissie hebben is nooit beantwoord.
Even ter vergelijk: ik heb buiten een handbediend zonnescherm die al 20 jaar in weer en wind hangt. Is nog nooit vervangen.

Belisol moet de reparatie uitvoeren. Hoe ze dat doen, is hun eigen zaak. Als ze een hoogwerker willen inhuren, wat bewijsbaar onnodig is (want ze deden het zelf niet en alle andere bedrijven gaan ook de ladder op), dan moeten ze dat zelf betalen. Ze mogen enkele uren in rekening brengen. De rest, ook het bandje, hoort gratis te zijn.
N.B. Nadien zullen wij nog steeds met een verkeerd geplaatste bedieningsband zitten, die alleen met beleid kan worden bediend.

A.M. Bruins