Klacht Belsimpel: Toestel beschadigd tijdens reparatie

mjszwo

Waardeloze aftersales: toestel met schade retour gekregen na reparatie.

Na iets meer dan een jaar begon mijn Huawei Nexus 6P kuren te vertonen. Nazoeken leerde dat dit toestel hardnekkige problemen kent en in de Belsimpel winkel in Zwolle werd de 6P inderdaad als een zorgenkindje bestempeld: "ah, daar hebben we weer een 6P!". Er werd geadviseerd om het toestel ter reparatie aan te bieden. Dit heb ik verder zelf geregeld via de site.

Vervolgens heb ik het toestel naar Dynafix moeten opsturen, waarna er ruim een maand radiostilte is geweest. Na een week of vijf deed Dynafix een aanbod om de 6P om te ruilen voor een Huawei P10, vanwege niet leverbare onderdelen voor de 6P. Hier ben ik niet akkoord mee gegaan, omdat ik een toestel met Snapdragon SoC nodig heb (kenners weten waarom). Een ander toestel was volgens Dynafix niet mogelijk en enkele uren later kreeg het toestel plotseling de status "gerepareerd" en zou hij retour worden gestuurd.

Zo'n twee dagen later vond ik de 6P in mijn brievenbus, in een bubbelenvelop. Toen ik het toestel controleerde bleek deze te zijn beschadigd a.g.v. het openen van de behuizing. Rondom de camera is verf verdwenen en het ziet er erg rommelig uit door het openwrikken. Naarnaast zit er iets los in het toestel. Zo heb ik het toestel niet opgestuurd, dus heb ik hiervan een melding bij zowel Dynafix als Belsimpel gedaan.

Enkele dagen later kwam Belsimpel hier op terug. Dynafix had gemeld dat de schade reeds aanwezig was. Belsimpel heeft dit oordeel overgenomen en meldde niets voor me te kunnen doen. Bijgevoegd was een foto van de schade, maar dit betrof niets meer dan wat gebruikssporen rondom de USB-C poort. Dit is iets heel anders dan de wrikschade rondom de camera. Belsimpel heeft de zaak uiteindelijk afgedaan met de volgende uitleg:

"Wij hebben er geen invloed op de manco-melding in behandeling wordt genomen of dat het wordt afgekeurd, dit wordt nauwkeuring door het reparatiecentrum onderzocht. Aangezien het toestel niet in het bezit van ons is geweest, is het ook niet mogelijk om ons hier voor ingebreke te stellen."

Inmiddels heb ik een andere telefoon besteld, omdat het me allemaal veel te lang duurt en ik me op verdere stappen ga beraden. Belsimpel en Dynafix: een horror combinatie. Nooit, maar dan ook echt nooit weer!

Erkenning van toebrengen van de schade en een passende oplossing.

mjszwo
Op verzoek van Belsimpel heb ik op 21-03-2018 het toestel opnieuw (ter beoordeling) retour gestuurd. Antwoord: "Daarnaast is geconstateerd dat de aangetroffen schade op het toestel niet overeenkomt met de handelingen die bij het reparatiecentrum zijn uitgevoerd. De schade zit op meerdere plekken op de behuizing, terwijl de behuizing tijdens de reparatie onaangetast is gebleven. Dit geldt ook voor de schade rondom de oplaadpoort. Hierom kon niet anders worden geconcludeerd dan dat de aangetroffen sporen los staan van de eerdere reparatie. Daarom is ervoor gekozen om het toestel ongerepareerd retour te sturen. Een andere oplossing kunnen we in deze niet bieden." Men hanteert overduidelijk een afpoeierbeleid en/of wil de verantwoordelijkheid niet nemen.

Ook een klacht indienen over Belsimpel?