Klacht BEN: Crimineel hoge telefoonrekening

sad Niet opgelost

Beste Ben,

Ik heb voor mijn zoon van 13 heeft een mobiel abonnement van 100 minuten bellen, met 1000MB internet bij jullie. Nu is hij op 18 november geblokkeerd voor uitgaande gesprekken en internet. Dit zou het gevolg zijn van hoog oplopende kosten. Hierover telefonisch contact gehad met de klantenservice, zij vertelde mij dat de kosten boven de 200 euro waren en ik hierover een mail zou hebben ontvangen, die mail heb ik echter nooit ontvangen.
De mail is mij alsnog toegestuurd. Hierin staat dat ik een voorschot van 200 euro moet betalen, pas dan zal het abonnement weer actief worden.
De factuur hiervan kon ik nog niet inzien omdat die pas vanaf 11 december beschikbaar zou zijn. Dus daar maar eerst op wachten voor ik zulke bedragen ga betalen.
Op 12 december was de factuur van november in MIJNBEN.NL beschikbaar.
De hoge kosten blijken te zijn ontstaan door nachtelijke gesprekken naar 3 verschillende 0909 nummers. Deze telefoonlijnen gebeld met een ander toestel en worden opgenomen met de paragnostenlijn a 0,90 euro per minuut. Niet echt iets wat een 13 jarige om 3 uur ´s nachts gaat zitten bellen.

Contact gezocht met de klantenservice, daar kunnen zij mij niet verder helpen. De boodschap aldaar is dat de kosten gemaakt zijn en ze gewoon betaald moeten worden.

Nu zie ik dat anders.
Een provider dient zijn klanten hiertegen te beschermen.
De 200 euro die ik aan Ben zou moeten betalen voor die gebelde nummers is crimineel.
Beheerders van zulke 0909 betaalde nummers zijn criminelen, die mensen op slinkse wijze geld afhandig maken. Ben fungeert als doorgeefluik van op criminele manier verdiend (lees gestolen) geld. Ik noem dat heling.

In afwachting van uw reactie, zal ik de factuur nog niet gaan betalen. Ik hoop dan ook dat Ben en ik niet in een incasso strijd geraken hierdoor.

Tot slot wil ik nog wel even kwijt dat ik tot op heden prima zaken heb gedaan met Ben, en ik blij ben met een functie als MB pauze. Dit is namelijk een perfecte oplossing om onverwachte kosten te krijgen.

Hoop spoedig iets van u te vernemen.

Met vriendelijke groet
Frits Korbijn

Ik verwacht dan ook van Ben, dat die bedragen van die 0909 nummers op mijn factuur in mindering worden gebracht.
Uiteraard moeten zij die bedragen ook NOOIT door storten aan de beheerders van die 0909 nummers.

Hallo,

Dankjewel voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je niet graag voor zulke hoge kosten komt te staan. Aangezien er daadwerkelijk naar de nummers gebeld is, kan ik de kosten helaas niet vergoeden. Ik kan er ook niet voor kiezen om de kosten niet aan de beheerders van de 0909 nummers te betalen.

Sommige klanten bellen graag naar 0909 nummers. Daarom is dit mogelijk. Wanneer je jezelf tegen zulke kosten wilt beschermen, kan je wel een blokkade plaatsen op deze nummers. Wanneer je dit wilt, kun je me dat hier laten weten. Ik zal alle betaalde nummers dan voor je blokkeren.

Beste Ben,

Vind het spijtig dat jullie als provider er zo mee om gaan. Het is erg genoeg dat je vandaag de dag maar bestolen kan worden terwijl je daar zelf niet eens bij bent, of ligt te slapen.
    Nog steeds zie ik het als heling, en zal mij dan ook verder hierin gaan verdiepen.

Graag wil ik dan ook nog een antwoord op het volgende.
    Waarom zit er de eerste 2 maanden van een nieuw abonnement dan wel standaard een 0909 blokkade op. En wordt deze daarna niet gewoon gehandhaafd. Als sommige klanten dan zo graag naar 0909 nummers bellen kunnen zij dit toch ongedaan laten maken.
    Werkt op die manier iets klant vriendelijker. Helemaal niemand wordt er blij van als ze zulke facturen krijgen.

Ik kan mij werkelijk niet bedenken dat er mensen bestaan die graag naar zulke nummers bellen. Zeker niet als je weet dat dit €0,90 per minuut kost.

In het verleden wel eens de MB´s vergeten uit te zetten. Niet slim, maar daar heb ik gewoon zonder klagen voor betaald. Simpel weg omdat ik hierin mijn eigen fout kan erkennen.

Hoop werkelijk dat jullie het nogmaals in overweging willen nemen, om die kosten van die betreffende nummers in mindering te brengen.

In afwachting op jullie antwoorden.

Hallo Frits,

De eerste twee maanden van het abonnement zijn betaalde service nummers geblokkeerd om jezelf en mij tegen niet te betalen kosten te beschermen. Het is eigenlijk een soort controle of je dit wel kunt betalen.

Veel klanten willen wel graag bellen naar betaalde service nummers. Dit heeft verschillende redenen. Aangezien je bij het aangaan van een abonnement ervan uit gaat dat je bepaalde nummers kunt bellen, worden deze nummers na het betalen van de eerste twee facturen gedeblokkeerd.

Je kunt het bellen naar deze nummers laten (de)blokkeren via mijn klantenservice. Deze is alleen bereikbaar op werkdagen van 9 tot 5 uur. Als ik deze nummers standaard blokkeer, en een klant wilt bijvoorbeeld in het weekend naar zo'n nummer bellen, dan moet hier minstens tot maandag ochtend op gewacht worden. Om die reden is dat niet handig.

Zoals eerder aangegeven kan ik de kosten niet vergoeden. Ik kan nog wel de nummers voor je blokkeren. Ik hoor graag van je of je hier gebruik van wilt maken.

Beste Ben,
    Duidelijk dat het bij Ben gaat om vooral zich zelf te beschermen tegen niet betaalde facturen, van nieuwe klanten. Na 2x incasseren vind Ben het dus niet meer belangrijk wat de klant overkomt. 100% eigen belang van Ben dus!
    Ik zal mij zelf gaan beraden over verdere stappen.
    Met vriendelijke groet

Hallo Frits,

Ik vind het altijd belangrijk wat klanten overkomt. Daarom bied ik je de mogelijkheid om deze nummers te blokkeren. Ik hoor nog steeds graag van je of je hier gebruik van wilt maken.

Beste Ben.

Tijdens mijn eerste telefonisch contact met de klantenservice hebben ze dit als het goed is al geblokkeerd.
    Check het gerust nog even.

Ik heb de zaak bij mijn rechtsbijstand neer gelegd. Tot die tijd ook de betaling gestorneerd.

Hallo Frits,

Ik vind het jammer om te horen dat je naar je rechtsbijstand stapt, maar je staat daar natuurlijk helemaal mee in je recht.

Houdt er rekening mee dat het indienen van een klacht de betalingsverplichting niet opschort. Ik kan je adviseren om de rekening alsnog te betalen om het afsluiten van het abonnement te voorkomen. Wanneer uiteindelijk toch blijkt dat je gelijk hebt, zal het bedrag alsnog vergoed worden.

Beste Ben.

Ik heb van mijn rechtsbijstand begrepen dat het kansloos is om hier iets tegen te beginnen.
    Daarom heb ik met veel tegenzin de factuur betaald.
    Ik hoop dat providers met elkaar in de toekomst tegen zulk soort criminaliteit wel wat gaan doen.
    Het is ronduit schandelijk dat je op zo'n manier bestolen kan worden en er niets tegen gedaan wordt.
    Blijkt maar weer dat voor sommige op deze aarde misdaad wel degelijk loont.

Geen. Moet gewoon betalen

Ook een klacht indienen over BEN?