Opgelost door BEN: Kosten onbewust/ongemerkt dataverbruik

stefanv

Ik ben al ruim 2 jaar een tevreden klant. Echter, zag ik vandaag in de factuur van februari dat er vanaf 1 februari ineens kosten (24,48) in rekening worden gebracht voor dataverbruik binnen Nederland; ook online bij actuele status zie ik dat ik momenteel kosten (17) maak terwijl ik niets heb gewijzigd.
Ik heb contact gehad en mij is verteld dat mijn telefoon, tóch ongemerkt mobiel internet kan gebruiken omdat ik ook via WIFI kan internetten en BEN de mobiele dienst toch beschikbaar stelt tegen een tarief van €1 per MB ter ondersteuning van de WIFIverbinding. Ik wil geen mobiel internet en neem daarom ook geen internetbundel, maar blijkbaar moet ik er wel voor betalen omdat ‘mijn toestel dat nu eenmaal kan’. Tijdens het afsluiten van mijn abonnement heb ik BEN gevraagd geen internet te leveren, maar omdat BEN dit wel kán, moet ik er voor betalen als mijn toestel dat onbedoeld zelf initieert. Ik acht dit een buitengewoon vreemde stellingname van BEN.

Iedere maand controleer ik direct de factuur om te voorkomen dat ik kosten maak waarvan ik me niet bewust ben c.q. die onterecht zijn. Bijkomende reden van deze controle is dat BEN maar één maand kan crediteren, waardoor ik bij problemen tijdig actie kan ondernemen. Daarnaast doe ik er alles aan om ongewenst kosten te voorkomen door bijvoorbeeld mijn telefoon en voicemail uit te schakelen bij bezoek aan het buitenland. Restitutie van de kosten voor het dataverbruik, terwijl ik er bewust voor heb gekozen om niet mobiel te kunnen internetten en er dus ook niet onbewust via de mobiele dienst geïnternet zou moeten kunnen worden, lijkt me op zijn plaats. Ik maak namelijk juist bewust géén gebruik van de mobiele internetdienst van BEN en probeer dit tevens te voorkomen.

stefanv
    Update: tot mijn verbazing zie ik in mijn actuele status dat er gisteren weer data is verbruikt(ruim 4 euro) en dat terwijl dataservice op mijn tel. volledig uitstaat;wat ik overigens ruim 2,5 jaar zonder problemen aan had staan, omdat er anders geen toegang is tot WIFI.
    Ik begin me nu serieus zorgen te maken en heb daarom mijn telefoon volledig uitgezet ( batterij eruit), om verdere spookkosten te voorkomen.
    stefanv
    Update: ondanks dat ik gisteren, nav een update in mijn actuele gebruik (zie vorige update) de batterij uit mijn telefoon heb gehaald is er voor ruim 1 euro dataverbruik geregistreerd. Hoogst merkwaardig aangezien mijn telefoon geen enkel teken van leven kan en heeft (ge)geven aangezien de batterij eruit is sinds mijn vorige update.
    BEN
    Ik zou graag telefonisch contact met u opnemen. Kunt u mij een telefoonnummer opgeven waarop ik kan bereiken?
    BEN
    Ik heb overigens voor u een internetblokkade geplaatst zodat er geen onbewust internetverbruik meer kan ontstaan.
    stefanv
    Ook heb ik reeds een email ontvangen. Ik moet de instellingen van m'n tel. wijzigen of een internetbundel nemen om de kosten te dekken; ik heb en wil geen internet.! 2,5 jaar heb ik m'n instellingen niet gewijzigd (zonder problemen met data) noch apps geinstalleerd die van invloed kunnen zijn en ineens zegt BEN dat ik vanaf 1 feb. data verbruik (ook met een tel. zonder batterij), maar buiten wifibereik ontvang ik geen Whatsapp o.i.d. Ondertussen is er meer dan 40 (!) MB verbruikt; onmogelijk.
    BEN
    Vanochtend telefonisch contact gehad. Vanwege een achterstand in de verwerking van de datagegevens zijn er nog meer kosten ontstaan. Alle onbewust gemaakte kosten zullen worden vergoedt. Dit per e-mail aan meneer bevestigt.
    stefanv
    Ondertussen inderdaad contact gehad met BEN. Er lijkt iets inderdaad niet goed te zijn gegaan, want tevens heb ik geen waarschuwingsmelding te hebben gehad. Ik laat het hierbij en vind het fijn te horen dat BEN de toezegging heeft gedaan alle onterechte kosten te vergoeden.

stefanv

Ook een klacht indienen over BEN?