Klacht BEN: Onverklaarbaar dataverbruik bij Ben

Klachtnummer
# 251762
Gebruiker
Danielle
Datum
3 reacties

Details

De klacht

Ik
heb sinds een jaar een abonnement bij Ben. Ik ben nog nooit over mijn
datalimiet van 1500 mb gegaan. Ik zit er aan het einde van de maand wel
redelijk vaak dicht in de buurt. In december 2016 zat ik er bijna
overheen dus heb ik via mijn telefoon de MB-pauze aangezet. Per 1
januari is mijn nieuwe maand ingegaan. Vanmorgen (5 januari) werd ik
wakker en ik had 5 berichtjes van Ben. Ik was vannacht, terwijl ik lag
te slapen over mijn datalimiet gegaan en niet zo’n klein beetje ook. Ik
had meteen al een rekening van 60 euro. Terugrekenend betekend dat,
dat ik in de eerste 4 dagen van januari al 2100 mb gebruikt moet
hebben, dat kan nooit.
Ik ben vrijwel altijd thuis en maak dan gebruik van de wifi. Volgens de
sms-jes moet het dus allemaal vannacht gebeurt zijn. Ik ben gisteravond
nog even de deur uit geweest, maar bij thuiskomst de wifi weer
aangezet. Toen ik bijtijds naar bed ging heb ik zoals alle apps
afgesloten.
Ik
heb vandaag al een aantal keren naar de klantenservice van Ben gebeld,
maar daar schiet je helemaal niets mee op. Zij zeggen dat ik
apps aan heb laten staan of dat de telefoon geupdate is vannacht. Ik
heb echter aan staan dat er alleen updates en downloads worden gedaan
als ik met wifi ben verbonden en voordat ik naar bed ga zet ik altijd
alle apps uit. Zij zeggen ook dat mijn MB-pauze vandaag pas is aangezet
door hun. Verder geven
ze aan dat ik maar moet wachten tot na de factuur, dan kan er verder
gekeken worden. Als ik vervolgens vraag wat ze dan kunnen zien wat ze nu
nog niet kunnen zien, dan blijft het stil. Ja, "hoeveel mb er verbruikt
is", maar dat weten we na een simpele rekensom nu ook al lijkt me.
Waaraan de mb's verbruikt zijn kan niet worden uitgezocht i.v.m. privacy wetgeving wordt er gezegd. Kortom, onverklaarbaar, maar kunnen er niets aan doen..
Mijn klachten zijn dan ook het volgende:

-Op
een onverklaarbare wijze is er in 1 nacht 1500-2100 mb aan data
gebruikt via mijn telefoon. Er is niets geupdate, alle apps stonden uit
en ik lag te slapen.

-De
klantenservice bij Ben is heel erg slecht. Ze helpen helemaal niet en
blijven herhalen dat het mijn eigen schuld is en dat we de factuur maar
moeten afwachten.

Wat kan de rede zijn dat er ineens zoveel data is gebruikt en
heeft er iemand een idee hoe dit met Ben op te lossen is.

Als
het mijn fout zou zijn dan is dat zo, maar dat wil ik dan ook wel zeker
weten nietwaar. Het gaat niet over een paar mb.

De oplossing

3 reacties

  1. Auteur
    BEN
    Datum
    Hallo,
    Wat vervelend dat je kosten buiten je bundel hebt gemaakt. Zoals mijn klantenservice heeft aangegeven kan ik helaas niet in zien waar je internet aan verbruikt is. Uit mijn gegevens blijkt dat je gebruik maakt van een Hauwei P8. Dit toestel houdt zelf bij waar je je internet aan verbruikt. Wanneer je de instellingen van je toestel opent, vervolgens rechtsboven in je scherm op 'Alles' klikt en daarna op 'Beheer dataverkeer', dan kun je het verbruik in zien.
    Ik zie inderdaad dat MB Pauze nog niet eerder aan is gezet. Dit staat sinds 5 januari aan. Je hoeft dit ook niet meer uit te zetten. Wanneer je weer een nieuwe databundel hebt, kun je namelijk gewoon weer gebruik maken van mobiel internet. Ook wanneer MB Pauze aan staat.

    Met vriendelijke groet,
    Ben
  2. Auteur
    Danielle
    Datum
    Bedankt voor het antwoord.
    Ben er ook niet blij mee, aangezien het een behoorlijk opgelopen bedrag is. Kon het ook niet stoppen, want ik lag te slapen. Ook als het MB pauze aanzetten vrijdag de 30 goed was verlopen, had dit verkomen kunnen worden.
    Jammer vind ik dat de medewerkers mij niet hebben verteld dat je je verbruik kunt inzien, wat meer begeleiding in dit soort rottige situaties is prettig. Fijn dat vrienden op Facebook me dit hebben verteld en nu hier op klachtenkompas. Heb het daarna nagekeken en zag dat de app email wat mb's heeft verbruikt, maar via WiFi en de mailtjes heb ik direct na versturen vanaf mijn telefoon binnen gekregen in mijn hotmail email inbox. Kortom, het blijft een raadsel.
  3. Auteur
    BEN
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Hallo,

    Fijn dat de oorzaak is achterhaald. De gegevens die je in je telefoon terug ziet is het verbruik buiten Wi-Fi om. Het is mogelijk dat je Wi-Fi verbinding is weggevallen zonder dat je dit door hebt gehad. Met MB Pauze aan zullen dit soort problemen zich in de toekomst in ieder geval niet meer voordoen.

    Met vriendelijke groet,
    Ben

Ook een klacht indienen over BEN?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen